Preşedintele Klaus Iohannis a atacat luni la CCR actul normativ de modificare şi completare a Legii nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României, adoptat de Parlament și trimisă spre promulgare în 11 iulie.
CCR a stabilit pentru data de 3 octombrie discutarea sesizării, deoarece acum este vacanță judecătorească.
Șeful statului sesizează existenţa unor deosebiri majore de conţinut juridic, cât şi a unei configuraţii semnificativ diferite între cele două forme adoptate de cele două Camere ale Parlamentului.
Preşedintele Iohannis atrage atenţia asupra prevederii potrivit căreia “se interzice orice modificare a limitelor teritoriale ale judeţelor, oraşelor, comunelor şi satelor care are ca scop sau efect schimbarea ponderii cetăţenilor aparţinând minorităţii naţionale în unitatea administrativ-teritorială în cauză, precum şi afectarea drepturilor şi libertăţilor acestora, decurgând din Constituţie, tratatele şi convenţiile internaţionale la care România este parte”.
El arată că acest articol introdus în Camera decizională, respectiv Senatul, nu a fost discutat de Camera Deputaţilor şi nici nu se regăseşte în forma iniţiatorului.
“O astfel de modificare substanţială care vizează introducerea unei interdicţii pentru legiuitor de modificare a limitelor teritoriale ale unităţilor administrativ-teritoriale care determină modificarea ponderii cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale nu are nicio legătură cu aspecte care ţin de actualizarea denumirilor acestor unităţi administrativ-teritoriale şi nici cu actualizarea prevederilor din Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României”, spune şeful statului.
Norma ce reglementează interdicţia modificării limitelor teritoriale ale unităţilor administrativ-teritoriale care au ca scop sau efect schimbarea ponderii cetăţenilor aparţinând minorităţii naţionale în acea unitate, precum şi afectarea drepturilor şi libertăţilor acestora excedează obiectului de reglementare a legii criticate şi contravine normelor de tehnică legislativă referitoare la unicitatea reglementării în materie, precizează Iohannis.
Şeful statului critică şi prevederile prin care se modifică definiţia legală a oraşului şi a municipiului: “Considerăm că termenii utilizaţi şi aspectele luate în considerare pentru definirea acestor unităţi administrativ-teritoriale prezintă neclaritate”.
Iohannis arată că exigenţele constituţionale referitoare la organizarea teritoriului, suveranitate şi autonomie locală nu permit instituirea unei interdicţii cu privire la exprimarea voinţei cetăţenilor dintr-o unitate administrativ-teritorială în ceea ce priveşte modificarea limitelor teritoriale ale acesteia.
Şeful statului solicită CCR să constate că Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României este neconstituţională în ansamblul său.