După mai bine de două luni de amânări, timp în care carburanții s-au scumpit în cascadă, ministrul PSD al Finanțelor, Adrian Câciu, a publicat marți, în transparență decizională, proiectul de Hotărâre de Guvern (HG) cu schema de ajutor de stat pentru compensarea creşterii preţurilor la pompă.
Câciu promite să scadă cu 1 leu carburanții la pompă: „Coaliția a validat reducerea accizei cu 50%”. Cîțu e sceptic
Cîţu, despre reducerea accizei la carburanți: „Nu a fost propusă, nu mai este pe masa Coaliţiei”
Potrivit proiectului de HG, valoarea ajutorului ce urmează a fi acordat este de 50 bani pe litrul de combustibil, dar nu mai mult de 400.000 euro per întreprindere, echivalent în lei.
Conform unui comunicat al MFP, termenul-limită de depunere a cererilor de compensare este 1 decembrie 2022.
Ajutorul de stat va fi sub forma unui grant acordat operatorilor economici licenţiaţi în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene, care efectuează transport rutier de mărfuri în cont propriu, contra cost sau transport de persoane, în mod regulat, inclusiv transport public local.
Deciziile de compensare se emit până la 31 decembrie 2022, iar plata efectivă a ajutorului de stat se poate face până la 31 iulie 2023, inclusiv. Bugetul schemei de ajutor de stat este de 300 de milioane de lei pentru un număr estimat de 3.000 de operatori economici.
Ministerul Finanţelor menţionează că sunt eligibili operatorii economici care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
- sunt licenţiaţi în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene; deţin cel puţin un vehicul eligibil;
- operatorii economici stabiliţi în România trebuie să nu figureze inactivi potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală sau să nu se afle în inactivitate temporară, înscrisă în Registrul Comerţului, şi să nu beneficieze de alte compensaţii pentru activitatea de transport desfăşurată cu vehiculele eligibile, cu excepţia celor care efectuează transport public local;
- nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care au fost emise asemenea decizii, acestea au fost puse în aplicare conform prevederilor legale în vigoare;
- alimentează vehiculele eligibile după cum urmează: de la staţiile de distribuţie ale operatorilor economici sau din rezervoarele pentru consum propriu deţinute;
- nu se află în procedură de executare silită, faliment, dizolvare, închidere operaţională sau lichidare; nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleaşi costuri eligibile;
- operatorii licenţiaţi în alte state membre ale Uniunii Europene trebuie să prezinte o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că efectuează transport rutier de mărfuri în cont propriu, precum şi o listă a vehiculelor eligibile utilizate pentru transportul rutier de mărfuri în cont propriu şi deţin o licenţă comunitară, pentru transportul rutier de mărfuri contra cost şi pentru transportul de persoane.
Conform MF, se poate solicita ajutor de stat pentru toate vehiculele eligibile deţinute în cursul trimestrului pentru care se solicită compensarea, în baza unei cereri de compensare, depusă la Autoritatea Rutieră Română (ARR), începând cu prima zi a trimestrului următor celui pentru care se solicită plata ajutorului de stat. În categoria cheltuielilor eligibile se încadrează facturile emise cu 30 de zile lucrătoare înaintea publicării în Monitorul Oficial a prezentei hotărâri.
Ministerul Finanţelor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi ARR, prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, vor încheia un protocol de colaborare pentru transmiterea informaţiilor referitoare la operatorii economici, necesare pentru evaluarea cererii.
Schema de ajutor de stat a fost elaborată în baza punctului 2.1. Ajutoare limitate, Capitolul 2 – Măsuri temporare de ajutor de stat din Comunicarea Comisiei privind Cadrul temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei (2022/C 131 I/01) şi se notifică la Comisia Europeană în vederea autorizării.