Sistemul de lucru hibrid, care îmbină activitatea de la distanță cu prezența la birou pentru întreaga echipă, a fost adoptat deja de multe dintre companii, arată datele unui sondaj realizat de Colliers, în rândul reprezentanților din conducere sau decidenților din 75 de companii cu activitate în diverse sectoare economice și echipe de la câteva zeci până la sute de angajați.
În prezent, peste 80% dintre angajatori au o prezență la birou de mai puțin de jumătate dintre salariați, într-o zi normală de lucru, iar respondenții sondajului Colliers nu se așteaptă la schimbări semnificative, pe parcursul acestui an.
Relevanța birourilor rămâne ridicată, multe companii înțelegând prioritatea reamenajării lor, astfel încât să răspundă nevoilor generate de schimbarea modului de lucru.
Silviu Pop, Director CEE & Romania Research la Colliers: „Trei din patru decidenți din companiile mari, cu peste 500 de angajați, se așteaptă la o prezență scăzută la birou anul acesta, de sub 30%, față de doi din patru respondenți din partea IMM-urilor. Se conturează astfel o subtendință interesantă, deoarece companiile mai mari ar putea dori să creeze mai multe insule de birouri în același spațiu, ceea ce le permite să aibă o eficiență sporită a costurilor și flexibilitate, în funcție de numărul de angajați care lucrează de la birou. Acest lucru înseamnă regândirea biroului pentru a nu mai fi doar un simplu spațiu de lucru, ci mai mult un spațiu care să susțină colaborarea și spiritul de echipă, să accelereze creativitatea, dar și să atragă și să păstreze talentele. Deja aproape jumătate dintre respondenți și-au renovat biroul pentru a-l face mai în ton cu noul mod de lucru, care permite în viitor flexibilitatea și ușurința chiriașilor de restrângere sau extindere a spațiului”.
Lună de lună, indicii Eurostat privind intențiile de angajare pe termen scurt arată valori solide pentru România, care a depășit majoritatea statelor membre ale UE, iar un element comun regăsit în mai multe întrebări din sondajul Colliers arată că aproximativ 60% dintre respondenții din IT&C plănuiesc să își extindă forța de muncă în următorul an, față de o rată medie de răspuns de 44% pentru toți respondenții. Totodată, marea majoritate a respondenților caută un mod de lucru flexibil pentru angajații lor și au o deschidere mai mare în acest sens decât aveau în urmă cu doi ani. Concret, în octombrie 2020, aproximativ 53% dintre companii le ofereau angajaților lor 1-2 zile de lucru la distanță pe săptămână, pe când în acest moment, angajatorii vorbesc despre 3-4 zile lucrătoare la distanță. Doar 4% dintre respondenții la sondajul Colliers le cer angajaților să lucreze permanent de la birou.
Pentru majoritatea companiilor, productivitatea angajaților a rămas neschimbată în linii mari chiar și în contextul noului mod de lucru hibrid, doar 21% dintre respondenți consideră că munca remote are un impact negativ asupra productivității forței de muncă, față de 40%, care consideră că aceasta reprezintă chiar o îmbunătățire. Aceleași date arată că IMM-urile au întâmpinat mai multe dificultăți în a asigura productivitatea muncii la distanță, 34% dintre companiile cu mai puțin de 500 de angajați observând o creștere a randamentului, față de 43% în cazul companiilor mari.
Daniela Popescu, director | tenant Services & Workplace Advisory | Office 360: „Deși există încă incertitudini privind întreg contextul economic și geopolitic actual, jumătate dintre companiile respondente au declarat că au păstrat deja sau intenționează să-și mențină neschimbată suprafața de birouri, iar aproximativ 10% au în plan chiar să-și extindă suprafața. La polul opus, aproape 39% dintre respondenți intenționează să își reducă sau și-au redus deja suprafața ocupată de birouri. Pentru a putea implementa cu ușurința restrângerile sau extinderile de spațiu de lucru în viitor, acesta trebuie regândit și amenajat de la început într-un mod cât mai flexibil, astfel încât să nu fie afectate productivitatea angajaților sau utilizarea spațiilor interioare”.
Creșterea cifrei de afaceri rămâne unul dintre cele mai relevante obiective ale oricărei companii, mai arată sondajul Colliers, din care mai reiese că deși nu există o abordare „universală” pentru creșterea productivității sau în ceea ce privește munca la distanță, diversele inovații care vizează creșterea digitalizării locului de muncă pot duce la îmbunătățirea eficienței costurilor și a productivității. Concret, consultanții Colliers dau exemplu aplicațiilor de booking pentru spațiile de lucru, spațiile de intalnire din cadrul biroului, cat și ale locurilor de parcare, care oferă o vizibilitate mai bună și predictibilitate în ceea ce privește gradul de ocupare al spațiului de birou, gradul de folosire, dar și creșterea satisfacției privind “workplace experience”. Toate acestea pot duce la creșterea colaborării dintre angajați, pentru că știi mereu care sunt colegii care vin la birou, o mai bună organizare a echipelor, cât și o prezență fizică mărită în cadrul biroului.
Colliers inovează și răspunde provocărilor actuale și nevoilor viitoare pe piața de birouri prin intermediul Office 360°, o abordare holistică a spațiilor de birouri. Pornind de la identificarea nevoilor fiecărei companii, se continuă cu identificarea soluțiilor disponibile și a implicațiilor mergând până la implementarea proiectului de amenajare , pentru a răspunde nevoilor și planurilor strategice ale companiilor. Mecanismul Colliers de control al costurilor în fiecare etapă a transformării biroului generează economii suplimentare care depășesc de multe ori 10-15% în raport cu valorile obținute de obicei de la contractori, în cadrul negocierilor din etapa de licitație.
Despre Colliers
Colliers este unul dintre liderii globali în servicii de consultanță imobiliară și de management al investițiilor. Cu operațiuni în 63 de țări, cei 18.000 de specialiști lucrează împreună pentru a oferi consultanță de specialitate pentru clienți. Timp de peste 27 de ani, echipa sa a oferit acționarilor profituri investiționale anuale de aproximativ 20%. Cu venituri anuale de 4,6 miliarde de dolari și active gestionate de 92 de miliarde de dolari, Colliers maximizează potențialul proprietăților și activelor imobiliare și accelerează succesul clienților, investitorilor și al angajaților.