Premierul Nicolae Ciucă a declarat luni, după ședința conducerii PNL, că „schimbul de documente între instituţiile din România şi cele din Ucraina, inclusiv ultimul răspuns al Ambasadei Ucrainei la Bucureşti, redă faptul că lucrările au fost unele de întreţinere şi nu de adâncire a şenalului navigabil”.
El amenință cu sesizarea Comisiei Europene (CE) pentru „orice excedere de la lucrări de întreţinere pe canalul Bâstroe”.
Însă liderul PSD, Marcel Ciolacu, cere imperativ autorităților de la Kiev ca „lucrările „acum”.
Ciucă a precizat că „tot ce am realizat noi instituţional vizează menţinerea activităţilor părţii ucrainene pe canalul Bâstroe în limita lucrărilor de întreţinere. Orice excedere a acestor lucrări va fi clarificată între autorităţile din România şi cele din Ucraina şi va fi sesizată Comisia Europeană. (…) Se discută cât se poate de concret cu autorităţile din Ucraina. Ministrul Aurescu a vorbit sâmbătă cu ministrul de Externe Kuleba şi au clarificat cât se poate de bine acest subiect, legat de ce se desfăşoară”.
Însă, contrar Ambasadei, Ministerul Infrastructurii din Ucraina a scris vineri, într-o postare pe Twitter, că adâncimea de navigare pe Canalul Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 metri:
„Pentru prima dată în timpul independenței Ucrainei, pescajul care trece prin Canalul Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 m. Este o mare oportunitate pentru capacitatea fluviului Dunărea și pentru cifra de afaceri a porturilor de export. Continuăm să dezvoltăm clusterul portuar dunărean împreună cu partenerii noștri europeni”.
Ulterior, Ministerul Infrastructurii din Ucraina a transmis într-un comunicat: „Conform ordinului din 16 februarie, emis de portul Izmail, pescajul de trecere al navelor în tronsonul de la kilometrul zero al gurii Bâstroe a Dunării, până la kilometrul 77 al gurii Chilia este de 6,5 metri, iar din kilometrul 77 până la kilometrul 116 al estuarului – 7 metri”.
Ciucă a mai afirmat, luni, că nu are informaţii că lucrările pe canalul Bâstroe s-ar fi realizat cu bani europeni. „Cert este că anul trecut, pe documentele care au fost puse la dispoziţie de Ministerul Afacerilor Externe, nu a existat un acord al MAE în acest sens. Noi am discutat cu partenerii şi cu vecinii noştri ucraineni şi, de asemenea, cu Comisia şi canalul Sulina îl punem la dispoziţie din toate punctele de vedere, contribuind la tot ceea ce înseamnă asigurarea şenalului navigabil, astfel încât să putem să folosim la maxim canalul Sulina. Există o serie întreagă de demersuri care sunt în derulare şi sperăm ca într-o perioadă de timp scurtă să putem să asigurăm inclusiv circulaţia pe canalul Sulina pe timp de noapte şi atunci traficul s-ar fluidiza şi ar permite să se funcţioneze în limite de normalitate”, a adăugat Nicolae Ciucă.
El a menţionat că a cerut tuturor autorităţilor să verifice din punct de vedere tehnic cum se desfăşoară navigaţia pe canalele Dunării.
Premierul a amintit că România a solicitat, prin Ambasada Ucrainei, ca autorităţile ucrainene să îşi dea acordul pentru ca navele româneşti dotate cu echipamente tehnice, care pot să verifice adâncimea canalului, să poată să meargă inclusiv în partea ucraineană şi să execute aceste verificări.
Ciolacu a transmis pe Facebook:
„România nu permite sub nicio formă distrugerea Deltei Dunării!
Statul şi poporul român au fost solidari şi au ajutat, la greu, Ucraina. Poporul român însă nu acceptă să rămână fără această minune a naturii care este Delta Dunării. Vreau să fiu foarte clar: minciunile, manipulările şi minimalizarea problemei trebuie să înceteze. Autorităţile române trebuie să ia decizii rapide pentru ca lucrările de pe Bâstroe să înceteze imediat şi situaţia să revină la normal. Vom face apel la toate convenţiile internaţionale, bilaterale şi la toate forurile pentru cauza Deltei Dunării. Ne vom proteja, cu toate forţele, moştenirea generaţiilor următoare”.