Cartel ALFA îi cere premierului Marcel Ciolacu să refacă proiectului de lege cu noile taxe, în ziua în care acesta își angajează răspunderea în Parlament.
Amintim că, luni, Consiliul Economic şi Social a dat aviz nefavorabil pentru proiectul Legii de modificare a Codului fiscal, argumentând că măsurile sunt neconvingătoare şi vor avea efecte negative asupra economiei.
Consiliul Economic şi Social, aviz nefavorabil pe proiectul Legii de modificare a Codului fiscal prin noi taxe
Precizările transmise redacției:
Într-un final, Guvernul își asumă răspunderea în fața Parlamentului în legătură cu pachetul de măsuri fiscale și de austeritate care au circulat pe surse în ultimele luni. În continuare, atitudinea este una de sfidare față de lucrători, atât în ce privește măsurile cuprinse și excepțiile, cât și comunicarea deficitară.
În realitate, pachetul de măsuri fiscale este o denumire mult prea elegantă pentru ceea ce este de fapt: o jecmăneală de tipul anilor ’90, o alba-neagra cu creșteri care sunt de fapt tăieri.
Proiectul legislativ este incoerent în propuneri, ceea ce arată că este modelat mai curând după interese de grup. Concret,
- se taie anumite facilități de la categorii de angajați (IT, agricultură, construcții) dar se păstrează neatinse majorările de 25% a diurnei pentru parlamentari, făcute în februarie 2023 (cand deja se discutau măsuri de restrângere bugetară);
- Se intoduc contribuții pentru tichetele de masă și prime de vacanță, dar categorii întregi sunt în continuare exceptate de la plata CAS la fondul public de pensii (notari, avocați);
Talpa țării e pusă să tragă la jug pentru a acoperi excesele și incompetența unei clase politice care vrea cu orice preț să-și păstreze privilegiile și propria bunăstare.
Introducerea CASS la tichetele de masă și vouchere de vacanță va micșora instant valoarea veniturilor nete ale lucratorilor pentru tichetele aflate în plată. Faptul că valoarea maximă a unui tichet de masă crește de la 30 la 35 lei (oricum insuficient în raport cu explozia prețurilor la alimente) si cea a voucherelor de vacanță de la 1.450 la 1.600 lei, este doar o posibilitate, dificil de pus în practică când încă avem angajatori care acordă tichete de masă la valoarea de 10 lei sau vouchere de vacanta de 500 lei.
Guvernanții dovedesc din nou că nu cunosc si nu înțeleg deloc realitatea dincolo de experiența lor personală, care de altfel tinde spre zero pe piața muncii. Ei ignoră total faptul că la acordarea tichetelor de masă sau a voucherelor de vacanță, valoarea acestora este o posibilitate, pusă în practică în urma unei negocieri între sindicate și angajatori.
Schimbările acestea bruște de reglementări subminează înțelegeri ale părților la care se ajunge cu mari eforturi, și plasează ambele părți, și angajat și angajator, într-o situație perdantă. Cu alte cuvinte, tăierea e sigură, mărirea incertă și depinde de disponibilitatea angajatorilor de a renegocia. Ca stat, să prezinți măsura drept creștere, este o dovadă crasă de ignoranță. Asta în cazul în care nu vorbim de-a dreptul de cinism. Ne aducem aminte și de 2017, de trecerea contribuțiilor de la angajator la angajat care a crescut salariile doar pe hârtie.
Nu în ultimul rând, restructurarea posturilor de conducere și comasarea instituțiilor ce au sub 50 de angajați vor avea impact negativ asupra cetățeanului.
Reducerea „la gramadă” a posturilor de conducere, fără o analiză serioasă, poate conduce la disfuncționalități sau chiar paralizarea unor instituții sau domenii de activitate, ex APIA, asistența socială sau inspecția muncii.
Legea prevede clauze prea generale, ceea ce poate duce în practică la abuzuri și aberații cu consencința, ca în cazul Inspecției Muncii, spre exemplu, a diluării atribuțiilor și încălcării prevederilor internaționale la care România este parte.
Problema privind măsurile de austeritate pentru sectorul bugetar este faptul că ele vin peste nedreptăți și inechități structurale, determinate de faptul că nici până azi, legea 153/2017 nu este aplicată in integralitate.
Confederația Națională Sindicală Cartel ALFA solicită Guvernului, ținând cont și de avizul negativ al Consiliului Economic și Social, refacerea proiectului legislativ cu propunerile înaintate în scris în cadrul Consiliului Național Tripartit de Dialog Social, înainte de asumarea răspunderii.
Continuarea demersurilor guvernului fără să țină cont de semnalele negative puternice din societate, precum și de opiniile partenerilor sociali, constituie premisele unui conflict social, și în același timp creează un teren fertil pentru proliferarea ideilor extremiste și atitudinilor anti-sistem.