Direcția Națională Anticorupție (DNA) a lansat joi, fix în precampania electorală, o temă de „tocat” la televiziuni, în timp ce Guvernul Ciolacu pregătește impunerea impozitului progresiv.
DNA cere Senatului ridicarea imunității fostului premier Florin Cîțu, iar președintelui Iohannis, ridicarea imunității foștilor miniștri ai Sănătății, Vlad Voiculescu (timp de 3 luni, fiind revocat intempestiv de premierul Cîțu) și Ioana Mihăilă (timp de 4 luni, până la ieșirea forțată a USR de la guvernare), pentru a începe urmărirea penală a acestora în dosarul vaccinurilor antiCOVID-19.
În comunicatul DNA nu sunt precizate numele celor trei persoane.
DNA solicită și desecretizarea ședințelor de guvern în care s-au discutat achizițiile.
UPDATE: Referatul procurorilor a fost scurs „pe surse” în presă.
Procurorii arată în referat că Andrei Baciu, secretar de stat în Ministerul Sănătății în Guvernul Cîțu și actual președinte al CNAS, a comis și el infracțiunea de abuz în serviciu, dar cum nu beneficiază de imunitate, nu s-a cerut ridicarea acesteia.
Totodată, procurorii indică în referat că și Nelu Tătaru, ministrul Sănătății în Guvernul Ludovic Orban, a cumpărat vaccinuri în surplus, dar nu a coms vreo faptă penală, deoarece „la acel moment exista un anumit grad de incertitudine cu privire la posibilitatea ca toate vaccinurile din portofoliu să fie autorizate”.
Precizările din referat:
I. 1.VOICULESCU VLAD VASILE (ministru al sănătății în perioada 23 decembrie 2020 – 13 aprilie 2021), în calitate de ministru al sănătății și ordonator principal de credite, în perioada februarie-martie 2021, cu încălcarea dispozițiilor legale, în lipsa oricăror documente/analize care să ateste necesitatea şi oportunitatea achiziţiei unui număr mult mai mare de doze de vaccin împotriva COVID-19 decât numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare, cunoscând că numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare comunicat Comisiei Europene era de 10,7 milioane persoane, în contextul în care erau deja contractate 37.588.366 doze vaccin (33.328.096 doze de vaccin acceptate de către Tătaru Nelu și 4.260.270 doze de vaccin opționale Pfizer acceptate de Voiculescu Vlad Vasile în decembrie 2020),
– în lipsa unui refuz explicit care trebuia transmis Comisiei Europene, a acceptat implicit Acordul de cumpărare (”AC”) pentru opțiunile ulterioare de dezvoltare, producție, cumpărare și furnizarea Vaccinului de succes împotriva COVID-19 pentru Statele Membre UE, număr -SANTE/2021/C3/005, încheiat între Comisia Europeană, în numele și pentru Statele Membre participante care nu au ieșit din acord și Pfizer Inc-BioNTech Manufacturing GmbH, transmis către statele membre participante pe 08.02.2021, întocmind și depunând la data de 10.03.2021 Vaccine Order Form (VOF) (Formular de comandă vaccin) (Bon de comandă) pentru 8.055.394 doze inițiale de vaccin Pfizer,
deși numărul dozelor de vaccin contractate, 37.588.366 doze (din care 29.067.828 doze cu regim de administrare de 2 doze/persoană, respectiv 8.520.538 doze cu regim de administrare de o doză/persoană), era suficient pentru vaccinarea unui număr de peste 23 milioane persoane, fiind astfel prejudiciat bugetul Ministerului Sănătății cu sumele care au fost plătite pentru întreaga cantitate de vaccinuri achiziționate în surplus (toată cantitatea de 8.055.394 doze de vaccin achiziționate), respectiv suma de 124.858.607 euro, la care se adaugă TVA,
faptă care întrunește elementele constitutive ale infracţiunii de abuz în serviciu, prev. de art.297 alin.1 C.p. rap. la art.309 C.p.
2.VOICULESCU VLAD VASILE (ministru al sănătății în perioada 23 decembrie 2020 – 13 aprilie 2021), în calitate de ministru al sănătății și ordonator principal de credite, în perioada februarie-martie 2021, cu încălcarea dispozițiilor legale, în lipsa oricăror documente/analize care să ateste necesitatea şi oportunitatea achiziţiei unui număr mult mai mare de doze de vaccin împotriva COVID-19 decât numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare, cunoscând că numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare comunicat Comisiei Europene era de 10,7 milioane persoane, în contextul în care erau deja contractate 45.643.760 doze vaccin (33.328.096 doze de vaccin acceptate de către Tătaru Nelu, 4.260.270 doze de vaccin opționale Pfizer acceptate de Voiculescu Vlad Vasile în decembrie 2020, respectiv 8.055.394 doze vaccin Pfizer acceptate tot de Voiculescu Vlad Vasile în februarie 2021),
– în lipsa unui refuz explicit care trebuia transmis Comisiei Europene, a acceptat implicit Acord de achiziție („PA”) 1 pentru producția, opțiunile de achiziție prioritară și furnizarea unui vaccin de succes COVID-19 pentru statele membre UE număr – SANTE/2021/C3/010, încheiat între Comisia Europeană, în numele și pentru Statele Membre ale Uniunii Europene care nu au ieșit din acord și Moderna Switzerland GmbH, transmis către statele membre participante pe 17.02.2021, întocmind și depunând la data de 18.03.2021 Vaccine Order Form (VOF) (formular de comandă vaccin) (Bon de comandă) pentru 6.390.404 doze inițiale de vaccin Moderna,
deși numărul dozelor de vaccin contractate, 45.643.760 doze (din care 37.123.222 doze cu regim de administrare de 2 doze/persoană, respectiv 8.520.538 doze cu regim de administrare de o doză/persoană), era suficient pentru vaccinarea unui număr de peste 27 milioane persoane, fiind astfel prejudiciat bugetul Ministerului Sănătății cu sumele care au fost plătite pentru întreaga cantitate de vaccinuri achiziționate în surplus (toată cantitatea de 6.390.404 doze de vaccin achiziționate), respectiv suma de 149.663.262 euro, la care se adaugă TVA,
faptă care întrunește elementele constitutive ale infracţiunii de abuz în serviciu, prev. de art.297 alin.1 C.p. rap. la art.309 C.p.
3.VOICULESCU VLAD VASILE, în cursul lunii aprilie 2021, în perioada în care a avut calitatea de ministru al sănătății, în lipsa oricăror documente/analize care să ateste necesitatea şi oportunitatea achiziţiei unui număr mult mai mare de doze de vaccin împotriva Covid-19 decât numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare, cunoscând că numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare comunicat Comisiei Europene era de 10,7 milioane, în contextul în care erau deja contractate 52.034.164 doze de vaccin (atât de către acesta cât și de Tătaru Nelu), pentru a crea aparența de legalitate a achiziției unei cantități de 4.260.269 doze adiționale de vaccin Pfizer și a înlesni efectuarea acestei achiziții, a întocmit Memorandumul nr.20/9/10/T.H.G. cu tema: Aprobarea semnării celui de-al patrulea Formular de comandă de vaccin împotriva Covid-19 produs de compania BioNTech/Pfizer pentru o cantitate de 4.260.269 de doze opționale de vaccin împotriva Covid-19 produs de compania BioNTech/Pfîzer, în valoare de 66.034.169,60 Euro, privind necesitatea achiziționării acestor doze de vacccin, memorandum pe care l-a înaintat spre aprobare Guvernului și care, fiind susținut de către secretarul de stat cu atribuții delegate de ministru al sănătății BACIU ROMICĂ ANDREI, a fost aprobat în ședința Guvernului din data de 15 aprilie 2021, faptă care întrunește elementele constitutive ale infracțiunii de complicitate la infracțiunea de abuz în serviciu, prev. de art.48 alin.1 C.p. rap. la art.297 alin.1 C.p. rap. la art.309 C.p.
Faptele numitului VOICULESCU VLAD VASILE au fost săvârșite în condițiile concursului de infracțiuni prev. de art.38 alin.1 C.p.
II. MIHĂILĂ IOANA (ministru al sănătății în perioada 21 aprilie – 24 noiembrie 2021), în calitate de ministru al sănătății și ordonator principal de credite, în cursul lunii mai 2021, cu încălcarea dispozițiilor legale, în lipsa oricăror documente/analize care să ateste necesitatea şi oportunitatea achiziţiei unui număr mult mai mare de doze de vaccin împotriva Covid-19 decât numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare, cunoscând că numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare comunicat Comisiei Europene era de 10,7 milioane persoane, în contextul în care erau deja contractate 56.294.433 doze de vaccin de către foștii miniștri ai sănătății Tătaru Nelu și Voiculescu Vlad Vasile, respectiv secretarul de stat cu atribuții delegate de ministru al sănătății Baciu Romică Andrei,
– în lipsa unui refuz explicit care trebuia transmis Comisiei Europene, a acceptat implicit Acordul de cumpărare („AC”) pentru opțiunile ulterioare de dezvoltare, producție, cumpărare și furnizarea Vaccinurilor COVID-19 pentru Statele Membre UE, Număr – SANTE/2021/03/020, încheiat între Comisia Europeană, în numele și pentru Statele Membre participante și Pfizer Inc-BioNTech Manufacturing GmbH, transmis către statele membre participante pe 10.05.2021, privind achiziționarea unui număr de 39.099.623 doze de vaccin, (34.099.623 doze în urma modificării prin Amendamentul nr.1 din data de 10.01.2022),
deși numărul dozelor de vaccin contractate, 56.294.433 doze (din care 47.773.895 doze cu regim de administrare de 2 doze/persoană, respectiv 8.520.538 doze cu regim de administrare de o doză/persoană), era suficient pentru vaccinarea unui număr de peste 56 milioane persoane, fiind astfel prejudiciat bugetul Ministerului Sănătății cu sumele care au fost plătite pentru întreaga cantitate de vaccinuri achiziționate în surplus (toată cantitatea de 34.099.623 doze de vaccin), respectiv suma de 664.942.648,50 euro, la care se adaugă TVA,
faptă care întrunește elementele constitutive ale infracţiunii de abuz în serviciu, prev. de art.297 alin.1 C.p. rap. la art.309 C.p.
MIHĂILĂ IOANA a fost ajutată în activitatea infracțională, prin acte de complicitate, de către CÎȚU FLORIN VASILE, prim-ministru al României, care, cunoscând că numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare comunicat Comisiei Europene era de 10,7 milioane, în contextul în care erau deja contractate 56.294.433 doze de vaccin de către foștii miniștri ai sănătății Tătaru Nelu și Voiculescu Vlad Vasile, respectiv secretarul de stat cu atribuții delegate de ministru al sănătății Baciu Romică Andrei, pentru a întări hotărârea infracțională a ministrului sănătății Mihăilă Ioana de a achiziționa 39.099.623 doze de vaccin Pfizer, (34.099.623 doze în urma modificării prin Amendamentul nr.1 din data de 10.01.2022) și a crea aparența de legalitate a acestei achiziții, a aprobat Memorandumul nr.20/11594/T.H.G., cu tema: Încheierea de către Comisia Europeană a unui NOU contract de achiziție de vaccin împotriva COVID 19 pentru anii 2022-2023 produs de BioNThech-Pfizer, în ședința Guvernului din data de 13 mai 2021, prin care a considerat necesară aprobarea participării României la acest nou contract de achiziție a vaccinului COMIRNATY produs de compania BioNTech-Pfizer pentru anii 2022-2023.
III.1. CÎȚU FLORIN VASILE, în calitate de prim-ministru al României, în cursul lunii aprilie 2021, în lipsa oricăror documente/analize care să ateste necesitatea şi oportunitatea achiziţiei unui număr mult mai mare de doze de vaccin împotriva COVID-19 decât numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare, cunoscând că numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare comunicat Comisiei Europene era de 10,7 milioane, în contextul în care erau deja contractate 52.034.164 doze de vaccin de către foștii miniștri ai sănătății Tătaru Nelu și Voiculescu Vlad Vasile, pentru a întări hotărârea infracțională a secretarului de stat cu atribuții delegate de ministru al sănătății Baciu Romică Andrei de a achiziționa 4.260.269 doze adiționale de vaccin Pfizer și a crea aparența de legalitate a acestei achiziții, a aprobat Memorandumul sub nr.20/9/10/T.H.G. cu tema: Aprobarea semnării celui de-al patrulea Formular de comandă de vaccin împotriva Covid-19 produs de compania BioNTech/Pfizer pentru o cantitate de 4.260.269 de doze opționale de vaccin împotriva Covid-19 produs de compania BioNTech/Pfîzer, în valoare de 66.034.169,60 Euro, în ședința Guvernului din data de 15 aprilie 2021, prin care a considerat necesară achiziționarea acestor doze de vacccin,
faptă care întrunește elementele constitutive ale infracțiunii de complicitate la infracțiunea de abuz în serviciu, prev. de art.48 alin.1 C.p. rap. la art.297 alin.1 C.p. rap. la art.309 C.p..
2. CÎȚU FLORIN VASILE, în calitate de prim-ministru al României, în cursul lunii mai 2021, în lipsa oricăror documente/analize care să ateste necesitatea şi oportunitatea achiziţiei unui număr mult mai mare de doze de vaccin împotriva Covid-19 decât numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare, cunoscând că numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare comunicat Comisiei Europene era de 10,7 milioane, în contextul în care erau deja contractate 56.294.433 doze de vaccin de către foștii miniștri ai sănătății Tătaru Nelu și Voiculescu Vlad Vasile, precum și de Baciu Romică Andrei, secretar de stat cu atribuții delegate de ministru al sănătății, pentru a întări hotărârea infracțională a ministrului sănătății Mihăilă Ioana de a achiziționa 39.099.623 doze de vaccin Pfizer, (34.099.623 doze în urma modificării prin Amendamentul nr.1 din data de 10.01.2022) și a crea aparența de legalitate a acestei achiziții, în ședința Guvernului din data de 13 mai 2021 a aprobat Memorandumul nr.20/11594/T.H.G., cu tema: Încheierea de către Comisia Europeană a unui NOU contract de achiziție de vaccin împotriva COVID 19 pentru anii 2022-2023 produs de BioNThech-Pfizer, prin care a considerat necesară aprobarea participării României la acest nou contract de achiziție a vaccinului COMIRNATY produs de compania BioNTech-Pfizer pentru anii 2022-2023,
faptă care întrunește elementele constitutive ale infracțiunii de complicitate la infracțiunea de abuz în serviciu, prev. de art.48 alin.1 C.p. rap. la art.297 alin.1 C.p. rap. la art.309 C.p.
Faptele numitului CÎȚU FLORIN VASILE au fost săvârșite în condițiile concursului de infracțiuni prev. de art.38 alin.1 C.p.
UPDATE: Reacția lui Vlad Voiculescu:
„Pe 21 septembrie 2021 spuneam că o anchetă privind achiziția de vaccinuri în România este binevenită.
În primul rând pentru că un moment critic pentru România și sănătatea publică a fost transformat într-un spectacol de atacuri politice în ultimii doi de ani de PSD.
Reamintesc că vaccinarea anti-COVID a fost în subordinea premierului în perioada pandemiei, nu a ministrului Sănătății: e vorba de faimosul comitet de vaccinare condus de dl. Gheorghiță care îi raporta ministrului Apărării Ciucă și premierului Cîțu.
Alocările de cantități pentru statele membre au fost stabilite în cadrul unui contract comun de achiziție al Comisiei Europene cu furnizorii, în principal pe criteriul populației.
Deciziile privind achiziția de vaccinuri au fost luate exclusiv de premierul de la acea vreme. Există înregistrări ale ședințelor de guvern și documente care probează că premierul și-a asumat aceste decizii.
Cu toate că nu am fost de acord cu toate deciziile luate de cei care aveau în coordonare vaccinarea (ex: prioritizarea “specialilor”, centrele secrete pentru “speciali”, falsificarea indicatorilor, comunicarea campaniei de vaccinare etc.) și este de notorietate că am fost și dat afară din guvern pentru asta, trebuie spus că cantitatea de doze achiziționate a constituit o decizie de oportunitate în condiții de incertitudine privind disponibilitatea producției, evoluția tulpinilor, necesitatea re-vaccinării.
Sunt desigur semne de întrebare, cum o decizie executivă unde nu cunosc să existe vreo urmă sau vreun element de corupție și care nici măcar nu îmi aparține, face înainte de o campanie electorală subiectul unei acțiuni penale.
Deși sunt semne îngrijorătoare în ultima vreme privind ingerințele politicului în Justiție, am convingerea că există resursele de profesionalism și onestitate în acest sistem, pentru a ajunge la concluzia corectă: aceea că am acționat în cele trei luni ca ministru cu cinste, punând mereu pe primul loc viața și sănătatea oamenilor”.
UPDATE: Ioana Mihăilă a declarat, pentru G4Media: „Am văzut cererea procurorilor în presă, nu știu ce conține. Este evident că instituțiile abilitate au tot dreptul să investigheze fapte sau decizii care au legătură cu banii publici și le stau la dispoziție pentru lămurirea oricărei situații care are legătură cu funcțiile publice pe care le-am ocupat”.
Publicăm integral comunicatul DNA:
23 noiembrie 2023 Nr. 1084/VIII/3 COMUNICAT
În conformitate cu prevederile constituționale și legale, procurorul-șef al Direcției Naționale Anticorupție a transmis procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție referatul cauzei, în vederea sesizării Președintelui României și Senatului României pentru formularea cererilor de efectuare a urmăririi penale față de trei persoane, cu privire la săvârșirea unor infracțiuni de abuz în serviciu, cu consecințe deosebit de grave, forma participației penale fiind autoratul și, respectiv complicitatea.
Solicitarea Direcției Naționale Anticorupție referitoare la efectuarea urmăririi penale față de persoanele respective are în vedere împrejurarea că, în acest moment, există probe din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:
La data de 17 iunie 2020, Comisia Europeană a lansat Strategia europeană privind accelerarea dezvoltării, fabricării și distribuției vaccinurilor împotriva COVID-19 prin care propunea o abordare centralizată pentru achiziția unor opțiuni viabile de vaccinuri și care a presupus negocierea de către Comisia Europeană a unor acorduri de achiziție anticipată cu producătorii de vaccinuri în numele statelor membre.
Vaccinurile urmau să fie distribuite statelor membre UE în funcție de numărul populației, iar decizia cu privire la vaccinarea prioritară a anumitor categorii de populație revenea statelor membre.
De precizat este faptul că statele membre aveau posibilitatea să utilizeze, într-un termen de 5 zile de la notificare, o clauză de „opt-out”, astfel că nu erau obligate să suporte niciun fel de contribuție pentru vaccinurile pe care decideau să nu le solicite.
În prezenta cauză, în contextul menționat mai sus, sunt cercetate aspecte legate de modalitatea în care, în perioada ianuarie – mai 2021, persoane din Guvernul României, cu încălcarea dispozițiilor legale și în lipsa oricăror documente/analize care să ateste necesitatea achiziției, ar fi contractat un număr mult mai mare de doze de vaccin (Pfizer și Moderna), în condițiile în care numărul persoanelor eligibile pentru vaccinare comunicat de statul român Comisiei Europene era de 10,7 milioane.
Concret, deși dozele de vaccin contractate anterior datei de 01 ianuarie 2021 (37.588.366 doze) ar fi fost suficiente pentru vaccinarea unui număr de peste 23 milioane persoane, două dintre cele trei persoane față de care se solicită formularea cererilor de efectuare a urmăririi penale, beneficiind de ajutorul celei de a treia, ar fi tranzacționat și ordonanțat la plată achiziția în plus a cantității de 52.805.690 doze de vaccin, în valoare totală de 1.005.498.687 euro, la care se adaugă TVA, sumă care constituie un prejudiciu adus bugetului statului.
La solicitările transmise au fost atașate referatul întocmit de procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție, precum și dosarul de urmărire penală, în copie, compus din 27 de volume.
Prezentele demersuri în vederea efectuării urmăririi penale intră sub incidența prevederilor art. 2941 și art. 305 alin. (4) din C.pr.pen., cu referire la procedura reglementată în Legea nr. 115/1999, republicată, privind responsabilitatea ministerială.
Persoanele față de care s-a solicitat sesizarea Președintelui României și Senatului României pentru formularea cererilor de efectuare a urmăririi penale beneficiază de prezumția de nevinovăție.
Precizăm că prezentul comunicat a fost întocmit în conformitate cu art. 28 alin. (1) din Ghidul de bune practici privind relația sistemului judiciar cu mass media, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 197/2019.