Guvenul Ciolacu a aprobat luni, într-o ședință-fulger, Ordonanța de urgență (OUG) prin care vor fi selectași șefi „corporatiști” la vilele de protocol ale RA-APPS. Este un jalon (439) esențial din PNRR, fără de care România va pierde 2,7 miliarde de euro.
Guvernul Ciolacu investește pe furiș,prin RA-APPS, 7 milioane de euro într-o vilă în care va locui Iohannis
Nou OUG pentru modificarea și completarea OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice elimină, practic, excepțiile de care beneficiază, în prezent, RA-APPS, a declarat premierul Marcel Ciolacu, la începutul ședinței Guvernului:
„Aliniem astăzi legislația privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice și îndeplinim, astfel, integral, un jalon esențial din PNRR. Eliminăm toate excepțiile și aplicăm aceste reguli corporatiste inclusiv companiilor de stat din industria de apărare, precum și în cazul RA-APPS”.
Totuși, Guvernul Ciolacu a introdus „o etapă suplimentară, constând în efectuarea verificării de securitate prevăzută de Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002”.
Amintim că RA-APPS are secretizate documentele – și a secretizat contractul privind renovarea cu 7 milioane de euro a vilei „Împăratului!” Klaus Iohannis.
Ciolacu, de la „așa e legea”, la „RA-APPS suportă cheltuielile” de 7 milioane de euro pentru vila „Împăratului”
După aprobarea noii OUG, Guvernul a detaliat noile prevederi:
„Pentru alinierea legislației privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice și implementarea în integralitate a angajamentelor asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență în acest domeniu, Guvernul a aprobat astăzi Ordonanța de urgență care include două modificări legislative.
• Eliminarea excepțiilor
Legislația privind guvernanța corporativă se va aplica inclusiv întreprinderilor publice care au ca obiect de activitate administrarea bazei materiale de reprezentare și protocol (RAAPPS). Astfel, a fost eliminată această excepție cu privire la aplicarea legislației privind guvernanța corporativă de către întreprinderile publice și sunt îndeplinite integral criteriile Jalonului 439 din PNRR privind guvernanța corporativă.
La fel ca în cazul întreprinderilor publice din industria de apărare și securitate națională, și în situația RAAPPS procedura de selecție a membrilor consiliului de administrație cuprinde o etapă suplimentară constând în efectuarea verificării de securitate prevăzută de standardele naționale de protecție a informațiilor clasificate în România. În situația în care un candidat selectat nu a obținut avizul favorabil necesar pentru accesul la informațiile clasificate, acesta nu poate fi numit în funcția de administrator al întreprinderii publice.
• Asigurarea conducerii interimare pentru AMEPIP
De asemenea, actul normativ creează cadrul legal pentru asigurarea conducerii interimare pentru Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), până la data numirii conducerii selectate în urma procesului de selecție organizat de SGG.
În prezent, fostul președințe AMEPIP și unul dintre vicepreședinți au fost eliberați din funcție, la cerere. De asemenea, pentru al doilea vicepreședinte s-a dispus eliberarea, însă este în perioada de preaviz, potrivit Codului Muncii, perioadă în care exercită atribuțiile de președinte al Agenției.
Având în vedere că procesul de selecție pentru o nouă conducere implică mai multe etape și poate dura câteva luni, actul normativ aprobat de Guvern stabilește că prim-ministrul numește, prin decizie, președintele și vicepreședinții, interimari, până la data numirii conducerii rezultate din procesul de selecție, dar nu mai mult de 6 luni.
Aceste modificări legislative sunt în acord cu angajamentele asumate de Guvern prin PNRR privind îmbunătățirea guvernanței corporative a întreprinderilor publice, monitorizarea eficientă și controlul activității acestora, cu accent asupra performanței și responsabilității.
Totodată, pentru a adera la OCDE, România trebuie să respecte Ghidul privind Guvernanța Corporativă a Întreprinderilor Publice, elaborat la nivelul acestei organizații.”
Nicuşor Dan se disculpă în scandalul scurgerii de informații de la vila „Împăratului”: „Nu am dat nimănui planurile interioare din autorizația de construire”
Iată și prevederile noii OUG:
ARTICOL UNIC. – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, publicată în Monitorul Oficial al Românei, Partea I, nr. 883 din 14 decembrie 2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.111/2016, cu modificările și completările ulterioare, se
modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(5) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică întreprinderilor publice din industria de apărare şi securitate naţională, precum și celor care au ca obiect de activitate administrarea bazei materiale de reprezentare şi protocol.
În aceste cazuri, procedura de selecţie a membrilor consiliului de administraţie cuprinde o etapă suplimentară, constând în efectuarea verificării de securitate prevăzută de Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia în care un candidat selectat nu a obţinut avizul favorabil necesar accesului la informaţii clasificate, acesta nu poate fi numit în funcţia de administrator al întreprinderii publice.”
2. La articolul 1, alineatul (6), litera a) se abrogă.
3. La articolul 42, după alineatul (32) se introduce un alineat nou, alin. (33), cu următorul cuprins:
„(33) În cazul în care funcțiile de președinte și de vicepreședinți ai AMEPIP sunt sau devin vacante, Secretariatul General al Guvernului va proceda de îndată la organizarea procesului de selecție a candidaților pentru funcțiile de președinte și vicepreședinte ai AMEPIP. În această situație, prim-ministrul numește, prin decizie, președintele și vicepreședinții, interimari, până la data numirii conducerii instituției potrivit prevederilor alin. (3), dar nu mai mult de 6 luni.”
Guvernul Ciolacu face noi „economii”: Agenția AMEPIP, care va controla toate companiile de stat, operaționalizată
În Nota de fundamentare se explică:
„Descrierea situației actuale
În prezent, potrivit prevederilor art. 1 alin. (6) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de
Stat” (R.A.-A.P.P.S.), întreprindere publică având ca obiect principal de activitate administrarea bazei materiale de reprezentare şi protocol, nu aplică prevederile acestui act normativ.
Cu toate acestea, regia respectă principiul „Prezentare și transparență (guvernanța corporativă trebuie să asigure că toate informațiile cu privire acțiunile companiei sunt publicate la timp – situația financiară, performanța, structura acționariatului și modul de guvernanță al companiei))”, astfel:
– bugetul R.A.-A.P.P.S se aprobă prin hotărâre a Guvernului, care se publică în Monitorul Oficial al României și se afișează pe site-ul regiei;
– situațiile financiare sunt depuse la ANAF și se afișează pe site-ul regiei; raportul administratorilor este înaintat autorității publice tutelare și se afișează pe site-ul regiei;
– declarațiile de avere și de interese ale conducerii sunt publicate pe site-ul regiei;
– atribuirea de contracte de achiziții și prestări servicii se face conform prevederilor legale în vigoare și
se publică în SEAP; procedurile de desfășurare a licitațiilor pentru închirierea sau vânzarea imobilelor sunt publice, anunțurile se afișează atât pe site-ul regiei, cât și în două cotidiene naționale.
Totodată, deși Regia este exceptată de la prevederile OUG nr. 109/2011, principiul OCDE „Eficientizarea administrării întreprinderilor publice” a fost și este îndeplinit la nivelul R.A.-A.P.P.S., conducerea regiei, respectiv consiliul de administrație, directorul general și directorii executivi, inclusivi cei de sucursale, care răspund de calitatea serviciilor publice de interes național oferite la cel mai înalt nivel, conform legii, prin activitatea susținută întreprinsă, reducând anual pierderea regiei, de la 39.000 mii lei în anul 2018, ajungând la un profit brut înregistrat la finele anului 2023 de 4.500 mii lei, cu acoperirea tuturor pierderilor din anii precedenți, în ciuda condițiilor restrictive de pandemie Covid 19 și a situației economice cauzată de situația conflictuală ruso-ucraineană, cu păstrarea locurilor de muncă și efectuarea la nivelul regiei a unui număr de două reorganizări.
Potrivit prevederilor art. 42 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, AMEPIP este condusă de un președinte și de doi vicepreședinți.
Prin Decizia Prim-Ministrului nr. 244/2024, domnul Mihai – Călin Precup a fost eliberat, la cerere, din funcția de președinte al Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice, iar prin Decizia Prim-Ministrului nr. 246/2024, domnul Victor Moraru a fost eliberat, la cerere, din funcția de vicepreședinte al Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice.
De asemenea, prin Decizia Prim-Ministrului nr. 245/2024 privind exercitarea atribuțiilor de conducere la nivelul Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice, s-a dispus eliberarea, la cerere, din funcţia de vicepreședinte al Agenției pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice, a domnului Ciprian Cătălin Hojda, la data expirării termenului maxim de preaviz prevăzut de art. 81 alin. (4) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Până la data mai sus invocată, domnul Ciprian Cătălin Hojda exercită atribuţiile de preşedinte al Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice.
Schimbări preconizate
Măsurile propuse prin prezentul proiect de act normativ au ca scop alinierea legislației privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice la cerințele prevăzute în CID, respectiv eliminarea tuturor excepțiilor de la aplicarea de către întreprinderile publice a legislației privind guvernanța corporativă.
În acest sens, se propune eliminarea de la art. 1 alin. (6) a literei a), care reglementa exceptarea RA-APPS de la aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011.
Totodată, prin prezentul proiect de act normativ se propune ca cerința privitoare la verificarea suplimentară de securitate prevăzută pentru procedura de selecție a membrilor consiliilor de administrație din domeniul industriei de apărare și securitate națională să se aplice și în ceea ce privește selecția membrilor consiliului de administrație al întreprinderilor publice care au ca obiect de activitate administrarea bazei materiale de
reprezentare și protocol, prin raportare la specificul atribuțiilor RA-APPS, care implică și cerințe din domeniul siguranței și securității naționale.
Referitor la mandatul membrilor consiliului de administrație al RA-APPS, componenţa acestuia este următoarea:
• preşedinte – directorul general;
• 2 reprezentanţi din partea Secretariatului General al Guvernului;
• un reprezentant din partea Cancelariei Primului-Ministru;
• un reprezentant din partea Ministerului Finanţelor.
Mandatul membrilor consiliului de administrație al RA-APPS este de 4 ani, potrivitlegislației aplicabile.
Curtea Constituțională a consacrat prin Deciziile nr.713/2014, 534/2017, precum și nr. 641/2020, principiul neretroactivității legii cu referire la durata mandatelor în curs.
Astfel, Curtea Constituțională a statuat că „13. Cu referire expresă la aplicarea principiului neretroactivităţii în privinţa mandatelor legale, prin Decizia nr. 375 din 6 iulie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 591 din 8 iulie 2005, Curtea a statuat că legiuitorul este liber să redimensioneze, printr-o lege nouă, durata mandatelor funcţiilor de conducere în alt fel decât legea în vigoare, dar numai pentru viitor, nu şi pentru mandatele în curs, altfel ar însemna să nesocotească regula neretroactivităţii legii, care este normă de nivel constituţional, prevăzută în art. 15 alin. (2) din Legea fundamentală. În speţă, era vorba despre reducerea duratei mandatului în exercitarea unorfuncţii de conducere de către magistraţi.” (Decizia nr.713/2014).
Având în vedere cele menționate mai sus, dispoziţiile prezentei ordonanțe de urgență a Guvernului nu se aplică mandatelor în curs la data intrării în vigoare a acesteia.
Măsura propusă la pct. 2 din proiectul de act normativ este justificată de necesitatea asigurării conducerii AMEPIP, având în vedere faptul că prin Deciziile Prim-Ministrului nr. 244/2024, 245/2024 și 246/2024, domnul Mihai-Călin Precup, domnul Ciprian Cătălin Hojda și domnul Victor Moraru au fost eliberați, la cerere, din funcția de președinte, respectiv, vicepreședinți ai AMEPIP.
Din analiza dispozițiilor actuale, în vigoare, ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, a rezultat faptul că situația creată prin eliberarea, la cerere, atât a președintelui, cât și a vicepreședinților AMEPIP, nu a fost reglementată de legiuitor la momentul elaborării Legii nr. 187/2023, act normativ prin care a fost înființată Agenția.
Prevederile de la art. 42 alin. 32 , au în vedere ipoteza vacantării funcției de președinte al AMEPIP, iar nu situația vacantării tuturor celor trei funcții de conducere ale Agenției.
Precizăm că derularea procesului de selecție a conducerii AMEPIP, realizat de către Secretariatul General al Guvernului, se întinde pe o durată de timp semnificativă, de câteva luni, perioadă în care instituția nu poate funcționa fără a se asigura numirea unui conducător în condițiile legii. Astfel, prin prezentul proiect de act normativ, se creează cadrul legal care reglementează ipoteza juridică mai sus menționată. Se propune ca, în cazul în care funcțiile de președinte și de vicepreședinți ai AMEPIP sunt vacante, Secretariatul General al
Guvernului să demareze, cu celeritate, procesul de selecție a candidaților pentru funcțiile de președinte și vicepreședinte ai AMEPIP, astfel cum este acesta reglementat prin dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare.
Până la data numirii conducerii instituției, selectată în urma procesului de selecție, prim-ministrul numește prin decizie, președintele și vicepreședinții, interimari, cu precizarea că mandatul acestora nu poate fi mai mare de 6 luni.”