Guvernul Ciolacu 2 a aprobat, joi, noua dată a alegerilor prezidențiale, cu alte reguli, valabile inclusiv la alegerile locale parțiale pentru președintele CJ Bihor (după alegerea lui Ilie Bolojan în funcția de senaor) și 16 primari, care vor avea loc simultan cu prezidețialele.
„Se stabileşte ziua de duminică, 4 mai 2025, ca dată pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2025”, se arată în HG, care va intra în vigoare pe 18 februarie.
Turul II al aprezidențialelor va avea loc, potrivit legii, după două săptămâni de la primul tur, adică pe 18 mai.
În nota de fundamentare se arată că, prin Hotărârea nr. 32 din 6 decembrie 2024, Curtea Constituțională a României (CCR) a anulat întreg procesul electoral cu privire la alegerea Președintelui României din anul trecut.
Amintim că judecătorii CCR validaseră, inițial, rezultatele turului I, care avusese loc pe 24 noiembrie și îi admisese, astfel, pe primii doi candidați să intre în cursa finală – Călin Georgescu și Elena Lasconi.
HG prevede constituirea unor noi birouri electorale, depunerea din nou de candidaturi care urmează a fi evaluate de noul Birou Electoral Central şi derularea unei noi campanii electorale.
Printr-o altă hotărâre, Guvernul a aprobat ca alegerile locale parțiale să aibă loc tot 4 mai 2025, ca urmare a demisiei unora dintre primari, a decesului altora ori a invalidării mandatelor deținute.
Astfel, vor fi organizate alegeri parțiale în: municipiul Zalău, jud. Sălaj: oraşele Buşteni (Prahova), Ulmeni, (Maramureş), Oţelu Roşu și comuna Lăpuşnicel (judeţul Caraş-Severin), precum și comunele Căbeşti și Rieni (Bihor), Avrameni și Coşula (Botoșani), Valea lerii (Cluj), Limanu (Constanța), Gura Ocniței (Dâmbovița), Buturugeni (Giurgiu) Heleşteni (laşi), Iancu Jianu și Mihăeşti (Olt) și Drăgăneşti-Vlaşca (Teleorman).
Tot joi, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță de urgență, noi reguli pentru prezidențiale.
Precizările Executivului:
Ordonanța de Urgență stabileșe că pentru cele două scrutine va fi utilizată aceeași infrastructură electorală pentru asigurarea fluidității, transparenței și corectitudinii procesului de votare.
De asemenea, sunt stabilite soluții pentru asigurarea:
– personalului implicat în procesul electoral și plata indemnizației acestuia la un nivel redus cu 25% comparativ cu cel de la alegerile prezidențiale care au avut loc în 24 noiembrie 2024;
– asigurarea buletinelor de vot, ștampilelor electorale, timbrelor autocolante;
Sunt stabilite termene și măsuri logistice privind înregistrarea alegătorilor cu domiciliul sau reședința în străinătate, atât la secția de votare, cât și cu opțiunea ”vot prin corespondență. Începând cu a treia zi de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență a Guvernului, alegătorul care doreşte să voteze în străinătate se poate înregistra în Registrul electoral ca alegător în străinătate, prin intermediul unui formular on-line, aflat pe site-ul Autorității Electorale Permanente. În acest formular vor înscrie următoarele date: numele, prenumele, codul numeric personal, localitatea și statul unde optează să voteze, la care anexează copia scanată sau fotografia actului de identitate. Exercitarea dreptului de vot la o secție de votare din străinătate nu este condiționată de înregistrarea în Registrul electoral ca alegător în străinătate.
La alegerile pentru preşedintele României și la alegerile locale parțiale în ziua de duminică, 4 mai 2025, votarea începe la ora locală 7:00 și se încheie la ora locală a României 21:00. Votarea în străinătate se desfășoară și pe parcursul zilelor de vineri și sâmbătă imediat anterioare zilei votării. În ziua de vineri și în ziua dc sâmbătă, votarea începe la ora locală 7.00 și se încheie la ora locală 21.00. În ziua de duminică, votarea începe la ora locală 7.00 și se încheie la ora locală 21.00, dar nu mai târziu de ora locală a României 21:00.
Alegătorii care la ora 21:00 se află la sediul secției de votare, precum și cei care se află la rând în afara sediului secției de votare pentru a intra în localul de vot pot să își exercite dreptul de vot până la ora locală 23:59.
De asemenea, OUG stabilește măsuri privind derularea campaniei electorale și o monitorizare mai riguroasă a publicității politice și de realizare a acesteia în condiții de transparență. Aceste măsuri sunt în concordanță cu Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică, au fost stabilite și se vor aplica în dialog cu marile platforme online.
Pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, actorii politici asigură publicarea, împreună cu fiecare material publicitar politic, a următoarelor informații:
– o indicație că este vorba de un material publicitar politic;
– identitatea sponsorului materialului publicitar politic, respectiv numele, adresa de e-mail și, dacă este publică, adresa poştală, iar în cazul în care sponsorul nu este o persoană fizică, adresa la care acesta își are sediul;
– după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare;
– o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
– după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau a unei promovării electorale plătite.
Aceste dispoziții se aplică și pentru orice promovare, distribuire, postare sau editare a unor materiale publicitate politice pe platforme online, platforme online foarte mari, motoare de căutare online sau alte rețele de socializare.
Detalierea modului de promovare, distribuire, postare sau editarea materialelor publicitare politice se stabilesc prin hotărâre a Autorității Electorale Permanente și se vor regăsi în Ghidul finanțării campaniei electorale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025.
În sensul prezentei ordonanțe de urgență, la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025, este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat.
Încălcarea dispozițiilor constituie contravenție, dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii penale, infracțiune, și se sancționează cu amendă de la 15.000 lei la 50.000 lei.
Biroul Electoral Central, birourile electorale județene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate constituite la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 au calitatea de autorități relevante. Birourile electorale județene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate vor redirecționa de îndată Biroului Electoral Central, prin intermediul poștei electronice, plângerile adresate acestora cu privire la campania electorală prin intermediul platformelor online foarte mari ( în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900).
Deciziile Biroului Electoral Central prin care sunt admise plângerile și deciziile birourilor electorale județene, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti și ale biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate prin care sunt admise plângerile privind campania electorală online reprezintă ordine de a acționa împotriva conținutului ilegal în sensul Regulamentului privind serviciile digitale.
Deciziile BEC se comunică de îndată Autorității Electorale Permanente, în vederea transmiterii către platformele online foarte mari (în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900), sub sancțiunea plății unei amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri a platformei online, dacă în termen de 5 ore de la notificarea Autorității Electorale Permanente, platforma online nu elimină materialul publicitar în cauză.
Deciziile Biroului Electoral Central pot fi contestate la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 48 de ore de la afișarea acestora pe pagina de internet a Biroului Electoral Central.