În acest sfârşit de octombrie, parcurgând în continuarea lotului 2 de pe A1 Lugoj-Deva lotul 3, de la intrarea în jud. Hunedoara şi până la nodul Ilia (total de 21,14 km de autostradă, ce vor fi terminaţi, cred eu, pe la mijlocul anului viitor), am observat un bun avans al lucrărilor, în special la podul de pe Mureş şi la nodul Ilia.
În privinţa primilor kilometri de şantier, în zona Coşeviţa – Ohaba – Lapugiu, acolo unde constructorul are de executat cel mai mare volum de săpătură, ploile din perioada trecută au dus la stagnarea lucrărilor de săpătură şi umplutură, din cauza umidităţii excesive pe caseta autostrăzii.
Faţă de perioada caldă din timpul verii, când condiţiile de lucru devin favorabile după 1-2 zile de vreme uscată, în sezonul rece reluarea lucrărilor de terasamente poate avea loc şi după 4-5 zile, daca nu mai plouă deloc.
Perioada de iarnă care se apropie va însemna condiţii şi mai grele de lucru, la săpături-umpluturi dar şi la betonare şi asfaltare, mai ales când vor fi temperaturi negative.
Experienţa iernilor trecute, de pe fostele şantiere de autostradă din din vestul ţării, ne arată că avansul pe şantier va fi minimal în lunile ianuarie – februarie până la mijlocul lui martie, mai ales că ne aflăm într-o zonă de deal – munte.
Pe şantierul viitorului pod peste Mureş, la km 69,105, avem grinzile de oţel, pe sensul spre Lugoj (sunt 4 grinzi pe fiecare sens) aproape în totalitate montate, cu excepţia ultimelor dintre el (de 20 de metri) peste albia Mureşului, care, în cadrul unei complexe lucrări de coordonare a două automacarale de mare capacitate, vor fi ridicate şi sudate în zilele următoare.
Pe celalalt sens de circulaţie se mai montează grinzi şi pe pilele din beton armat, dar cred că toate grinzile principale din otel sunt deja pe şantier.
Alt punct forte al acestui lot este nodul de la Ilia, unde constructorul a avansat mult în finalizarea podului şi a bretelelor de acces pe autostradă, la km 76-77 (cu asflalt binder pe ele) mai puţin la lucrările de pe partea dreaptă a DN7 (spre Ilia) unde au început săpăturile pentru fundaţia podului peste linia ferată dublă Arad – Deva…
La final, pe scurt, câteva cuvinte despre lotul 4 al A1 Lugoj – Deva: se lucrează pe secţiunile A şi B, iar pe secţiunile C şi D, lucrările sunt suspendate până la obţinerea autorizaţiei de construire.