UPDATE 20 iulie: Pana informatică mondială care a perturbat vineri aeroporturi, bănci şi multe alte servicii a afectat circa 8,5 milioane de computere care au sistemul de operare Windows, a afirmat Microsoft.
UPDATE ora 17.30: Microsoft a transmis că o greşeală în actualizarea platformei sale CrowdStrike Falcon, unul dintre sistemele de protecţie ale Windows, a provocat acest „haos” şi a dat asigurări că se lucrează pentru a se remedia aceste schimbări.
UPDATE ora 14.30: Primele zboruri au fost anulate, vineri, pe Aeroportul Internațional „Henri Coandă” Otopeni.
Wizz Air a anulat cursa 3059 spre Beauvais (ora de decolare 16:45) şi apoi 3005 Otopeni – Luton.
Acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu zborurile Aeroitalia 3114 Fiumicino – Henri Coandă şi 3115 Henri Coandă – Fiumicino (13:20).
Au fost anulate şi zborurile Lufthansa 1652/1653 (19:20) Munchen – Otopeni – Munchen şi TAP Portugal TP 7927 tot către Munchen (plecare 19:20).
De asemenea, mai multe curse au întârzieri între 30 de minute și 2 ore și jumătate la decolare: Wizz Air 3125 către Abu Dhabi – o oră, Wizz Air către Bologna – 48 de minute, Wizz Air 3021 către Tenerife – o oră şi 10 minute, Wizz Air 3099 către Memmingen – 45 de minute, Wizz Air 3199 spre Bari – două ore şi 30 de minute, Wizz Air 3093 spre Dortmund şi Wizz Air 3089 spre Basel – o oră şi 55 de minute fiecare, iar aeronava Turkish Airlines 1044 a decolat spre Istanbul cu o întârziere de 2 ore şi 39 de minute.
O pană informatică la sistemul Microsoft la nivel global s-a produs, joi seară, afectând inclusiv vineri numeroase companii, între care unele din sectoarele aerian, feroviar, financiar, al mijloacelor de comunicare în masă, precum şi în alte industrii, informează agenţiile internaţionale de presă.
Potrivit Downdetector, un site web care monitorizează întreruperile, încă de joi seară s-au înregistrat vârfuri bruşte privind incidente la diferite site-uri web care includ aplicaţii Microsoft, scrie EFE.
Microsoft confirmă problemele
Microsoft Azure, platforma de cloud computing pentru gestionarea aplicaţiilor şi serviciilor, a confirmat pe reţelele de socializare că au fost semnalate probleme şi că investighează şi lucrează la rezolvarea acestora.
Microsoft a declarat vineri dimineață că lucrează la remedierea „impactulului persistent” al aplicațiilor și serviciilor sale 365 care se află într-o „stare degradată”, în timp ce Crowdstrike a declarat, într-un mesaj automat, că este la curent cu rapoartele privind pana.
Zborurile companiilor WizzAir și Eurowings au fost afectate de defecțiunea majoră: în România sunt întârzieri.
Transmisiunea Sky News, offline
Avioanele au fost reținute la sol în timp ce mai multe aeroporturi sunt afectate de o întrerupere IT globală, PC-urile Windows fiind oprite, iar televiziunile și întreprinderile fiind offline, scrie Sky News, care a avut, de asemenea probleme cu transmisiunea, programele sale fiind offline vineri dimineață.
Problemele care au început să fie detectate în Statele Unite s-au răspândit acum în diferite părţi ale lumii
Întreprinderile, inclusiv băncile, companiile aeriene, companiile feroviare, companiile de telecomunicații, posturile de radio și televiziune și supermarketurile au fost deconectate în urma unei întreruperi globale masive.
Principalele companii aeriene americane, printre care American Airlines, Delta Airlines și United Airlines, au fost reținute la sol, în timp ce aeroporturile din Germania, Amsterdam și Spania raportează, de asemenea, probleme.
În Statele Unite, reprezentanții cabinetelor medicilor de familie au declarat că nu pot accesa dosarele pacienților sau să facă programări din cauza întreruperii globale majore a sistemului informatic. Cabinetele au apelat la social media pentru a raporta că nu pot accesa sistemul EMIS Web. Se înțelege că spitalele NHS nu sunt în prezent afectate de întrerupere, scrie The Guardian.
Activitatea aeroporturilor, perturbată
Aeroportul Edinburgh a transmis că întreruperea IT cauzează timpi de așteptare mai mari decât de obicei.
Compania aeriană Ryanair a afirmat, într-o declarație: „În prezent, ne confruntăm cu perturbări în întreaga rețea, din cauza unei întreruperi IT a unei terțe părți globale, care nu este sub controlul nostru. Sfătuim toți pasagerii să ajungă la aeroport cu cel puțin trei ore înainte de ora de plecare programată”.
Spania a raportat un „incident informatic” la toate aeroporturile sale.
Aeroportul Schiphol din Amsterdam a declarat că „în prezent există o defecțiune globală a sistemului. Această întrerupere are un impact și asupra zborurilor spre și dinspre Schiphol. Impactul este în prezent cartografiat”.
Noua Zeelandă, Aeroportul Internațional Christchurch anunță că se confruntă cu probleme IT în mai multe sisteme, ceea ce ar putea afecta sosirile și plecările zborurilor, transmite BBC.
Aeroportul Narita din Japonia, situat la aproximativ 60 km de Tokyo, a anunțat că companiile aeriene JetStar, Jeju Air, Qantas, HK Express și Spring Japan se confruntă cu probleme ale sistemelor.
În India, aeroportul din Delhi a raportat că unele servicii au fost afectate temporar, informează BBC.