O afacere de 5 miliarde de euro – doar din valoarea terenurilor deținute de ELCEN – va fi “furnizată” de Guvernul Dăncilă pe nimic primăriței Firea!
În 25 iunie 2017, SECUNDA a semnalat afacerea ILEGALĂ pregătită de Firea & Dragnea prin preluarea abuzivă a ELCEN pentru doar 155 de milioane de euro și ștergerea datoriilor Primăriei Capitalei de peste 800 de milioane de euro. Am mai afirmat că semnatarii TUNULUI vor cădea pe mâna DNA. Atunci Firea ne-a acuzat de jurnalism tendențios și că spunem neadevăruri. Acum Firea ne dă dreptate și încearcă altă metodă – la fel de ilegală! Și acum spunem răspicat: semnatarii TUNULUI vor ajunge la pușcărie!
De frica DNA, primarul general Gabriela Firea renunță la fuziunea ELCEN – RADET, dar nu și la afacerea de a pune mâna pe terenurile ELCEN și de a anula datoriile RADET.
Practic, se revine la prima variantă inventată de tandemul penal Oprescu & Berevoianu, prin care RADET absoarbe “afacerea ELCEN” și scapă de datorii devenind o “fată mare” cu o zestre imensă – peste 5 miliarde de euro – numai bună de măritat”! VEOLIA deja salivează!
UPDATE: CGMB a aprobat, de principiu, transferul RADET și ELCEN către Compania Municipală Energetica București SA, Firea obținând chiar și voturile consilierilor PNL, alături de cele ale PSD, ALDE și PMP.
Consilierul liberal Cătălin Deaconescu a avut totuși de comentat că în urma adoptării acestei hotărâri vor avea de plătit tot bucureștenii:
“Ce va însemna pentru bucureșteni adoptarea acestui proiect? Plata sumei de 1,1 mld către RADET și de la RADET către creditorii săi. Plata unei sumei de la noua Companie Energetica, RADET 2, către RADET 1, în contul transferului de bussiness. Plata de către compania Energetica către ELCEN a sumei pentru transferul de business. Plata către RADET a unui impozit pe profit de circa 170 milioane de lei. Am câteva întrebări. Aveți o analiză din punct de vedere juridic pentru această soluție? Aveți o analiză a implicațiilor fiscale ale acestui aranjament? Cine și ce taxe trebuie să plătească la realizarea transferului de business? Aveți o înțelegere preliminară cu creditorii RADET care acceptă acest procent de rambursare de maxim 30%? Aveți o înțelegere preliminară cu creditorii ELCEN care au constituite garanții reale pe capacitățile de producție, astfel încât aceștia să își dea acordul să ridice aceste garanții? Aveți o estimare a necesarului de investiții în capacitățile de producție? Și un road map, să vedem că municipalitate le poate susține până în 2023? Care sunt până la urmă costurile totale pe care și le asumă municipiul București și cum sunt finanțate acestea?”.
Consilierii USR s-au abținut de la vot, invocând faptul că proiectul Hotărârii CGMB nu a fost dezbătut public și va lua din bugetul Primăriei Capitalei câteva sute de milioane de euro.
Roxana Wring, consilier USR, a întrebat: ”Ce se întâmplă în cazul RADET dovedește încă o dată amatorismul Gabrielei Firea și a celor din jurul ei. După ce anul trecut spuneau că Primăria trebuie să cumpere ELCEN, acum s-au răzgândit. Pentru actualul primar, RADET este un experiment continuu. Această incompetență și lipsă cronică de soluții ne-a costat deja prea mult timp și prea mulți bani. Suntem la jumătatea mandatului Gabrielei Firea, iar RADET e în aceeași situație ca la început. Și-a asumat cineva răspunderea pentru bâlbele de până acum? (…) Gabriela Firea nu învață absolut nimic din propriile greșeli. În continuare vine pe furiș în Consiliu cu proiecte de hotărâre extrem de importante. Proiectul referitor la RADET a fost inclus pe ordinea suplimentară și a fost trimis consilierilor cu o zi înainte. Este imposibil chiar și pentru un specialist să facă o analiză pertinentă a acestui document într-un timp atât de scurt. În plus, documentul este prea vag. Anumite aspecte extrem de importante nu sunt explicate tranșant. De exemplu, nu scrie nicăieri cât vor plăti bucureștenii. Din calcule, costul total poate fi oriunde între 1 și 3 miliarde de lei, ceea ce este enorm. Aș vrea ca, dacă tot supunem la vot un document atât de important, să știm exact ce votăm și care este impactul bugetar. E treaba celor de la PSD și ALDE dacă votează în orb. Noi la USR nu putem să dăm votul pe o hotărâre care ar putea angaja o sumă echivalentă cu jumătate din bugetul capitalei pe un an de zile. Pe acest proiect așadar, USR se va abține. Situația de la RADET trebuie rezolvată de urgență. Dar secretomania, eșecurile succesive în a găsi drumul corect și lipsa totală de comunicare din partea celor implicați ne ridică prea multe semne de întrebare cu privire la viabilitatea soluției propuse. Problemele RADET nu se vor rezolva prin artificii contabile și juridice”.
Tertipul lui Firea pe banii bucureștenilor
Firea apelează la următorul tertip:
- transferă “afacerea RADET” uneia dintre cele 22 de firme ale Primăriei Capitalei pe care le-a înființat anul trecut – Compania Municipală Energetică București SA -, transfer FĂRĂ datorii, pentru că se ia doar AFACEREA, nu SOCIETATEA RADET, care rămâne doar societate în insolvență cu datorii față de ELCEN!
- abrogă decizia inițială prin care Primăria Capitalei dorea să CUMPERE cu doar 155 de miliarde de euro SOCIETATEA ELCEN;
- cere CGMB să aprobe, prin aceeași Hotărâre, transferul “de principiu” al AFACERII ELCEN – care, la fel ca RADET, se află în insolvență de 1 an și jumătate – adică datoriile RADET de circa 800 de milioane de euro către ELCEN să rămână în sarcina Guvernului;
- Guvernul Dăncilă va aproba transferul AFACERII ELCEN către societatea nou-înființată de Firea, Compania Municipală Energetică București SA – transfer fără creanțe!
După această manevră, RADET va rămâne o societate goală, la fel ca ELCEN, iar creditorii vor râmâne cu buzele umflate. Dar nu-i nicio problemă: “creditorii” sunt companii de stat – ELCEN, ROMGAZ!
Apropo! O întrebare pentru Administratorul Judiciar: De ce vrea RADET să achiziționeaze țeavă metalică în valoare de 15 milioane de euro, când aceeași cantitate există pe stoc?!?
După aproape un an, Firea își vede visul cu ochii
- în 29 iunie 2017, Firea l-a convocat la Primăria Capitalei pe Mihai Tudose imediat după depunerea la Cotroceni a jurământului de învestitură în funcția de prim-ministru, și i-a cerut să aprobe printr-o ordonanță de urgență fuziunea ELCEN-RADET. La întâlnire a venit și ministrul Energiei, Toma Petcu (ALDE), carea primit ordinul să pregătească proiectul OUG;
- A doua zi, în 30 iunie 2017, Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a adoptat Hotărârea privind achiziționarea de către Primăria Capitalei, a pachetului majoritar de acțiuni al ELCEN.
Precizăm că Ministerul Energiei deține 97,5% din capitalul ELCEN, iar Romgaz – restul de 2,5%.
În CGMB, pentru “Tunul lui FIREA”, au votat consilierii PSD, ALDE și PMP! PNL și USR au votat împotrivă.
SECUNDA a semnalat imediat afacerea pregătită de Firea: ELCEN valorează peste 7 miliarde de euro doar ca unitate industrială – afacere, terenuri etc!
După cum se știe, OPORTUNITATEA NU poate fi achetată de DNA. Însă punerea ei în practică de către edili sau guvernanți, DA! De aceea a vrut premierul Tudose ca Parlamentul să-i aprobe ilegalitatea prin… OPORTUNITATE!
Liderul PSD Liviu Dragnea, președinte al Camerei Deputaților, a ascultat dorința binomului Tudose & Firea și a convocat prin SMS ședință parlamentară extraordinară, în perioada 2-4 august!
Motivul? În timpul cât birourile permanente sunt active, se consideră că Parlamentul este în sesiune și, pe cale de consecință, Guvernul Tudose poate emite ce ordonanțe de urgență dorește. La fel a procedat Ponta cu ștergerea datoriilor Rompetrol!
OUG 61/2017 prevede că prețul de ofertă al pachetului de acțiuni va fi stabilit în baza unui raport de evaluare de către un evaluator independent, ale cărui servicii vor fi achiziționate de Ministerul Energiei. Cin’ să fie, cin’ să fie?
Plata prețului acțiunilor se poate face integral într-un termen de 30 de zile de la data semnării contractului sau în rate, pe o perioadă de maxim 5 ani cu plata unui avans de minim 30% din prețul acțiunilor.
Asta da afacere: să achiți 155 de milioane de euro în 5 ani pentru un colos industrial de peste 7 miliarde de euro! Un TUN IMOBILIAR și o “mlaștină” de fier vechi ce trebuie “asanată” în 2-3 ani!
În situația plății în rate a acțiunilor, pentru garantarea diferenței de preț, unitatea administrativ-teritorială are obligația să constituie garanții imobiliare și sau mobiliare care să reprezinte cel puțin 120% din valoarea respectivă sau ipotecă mobiliară asupra acțiunilor care fac obiectul contractului.
În 17 septembrie 2017, Senatul condus de Călin Popescu Tăriceanu a adoptat, în calitate de primă Cameră sesizată, OUG nr. 61/2017, care permite preluarea ELCEN de Primăria Capitalei.
Deși consilierii PMP din CGMB au votat cot la cot cu cei ai PSD și ALDE Hotărârea privind preluarea ELCEN de către Primăria Capitalei, șeful lor de partid, Traian Băsescu, acum senator PMP, a avertizat înainte de vot, la tribuna Senatului:
“Este ambâţul doamnei primar general… Ajunge la procurori transferul dacă se face, să ştiţi, dar până una-alta este ambiţia dnei primar general (Gabriela Firea – n.red.) de a prelua ELCEN-ul”.
O lună mai târziu, în 18 octombrie 2017, Camera Deputaților condusă de Liviu Dragnea a adoptat, în calitate de for decizional, Legea privind aprobarea OUG 61/2017. Au fost 218 voturi „pentru”, 44 „împotrivă” și 3 abțineri.
În 10 noiembrie 2017, președintele Klaus Iohannis a promulgat Legea de aprobare a OUG 61/2017, fără nicin comentariu.
Amenințări cu demisia
Guvernul Ponta a aprobat în 2014 memorandumul de fuziune RADET-ELCEN
In momentul de fața, aceasta soluție este inghețata, memorandumul nemaiproducand niciun fel de efecte. Cauza blocarii se regaseste in precedentul de neconstituționalitate din cazul transferului de acțiuni de la Portul Constanța catre administrația locala din Constanța. Concret: Hotararea de Guvern prin care ar fi trebuit sa se transfere acțiunile Elcen in proprietatea Primariei Capitalei nu a primit avizul Ministerului Justiției”, preciza PMB în septembrie 2016, când a cerut insolvența RADET.
Iată și celelalte argumente invocate de Firea pentru intrarea în insolvență a RADET, la doar 3 luni de la preluarea funcției de primar general al Capitalei:
Energia termica distribuita prin SACET este produsa, in principal, in centrale termice (CT), folosind ca agent termic apa fierbinte (cu temperatura mai mare de 115°C) sau abur cu parametrii medii (presiune intre 6-16bari) si centrale electrice de cogenerare (CET), convenționale sau de inalta eficiența. Principalul deținator de CET -uri si principalul furnizor de agent termic pentru RADET este ELCEN (Ministerul Energiei).
In fiecare toamna, ELCEN (Ministerul Energiei – Guvernul Romaniei) amenința primaria ca nu mai are bani sa plateasca gazul de la Romgaz, producatorul de stat, sau de la distribuitorul Distrigaz Sud, aflat in proprietatea francezilor de la Engie (dar si aproximativ 40% statul Roman) si ca in cateva zile Bucurestiul ramane fara apa calda si fara caldura daca nu i se platesc datoriile care s-au rostogolit an de an.
Motivul pentru care ELCEN amenința este neplata unei presupuse datoriii istorice de 3,6 miliarde de lei pe care Radet a inceput sa o adune catre Elcen inca din 1996, cand regia de termoficare a incheiat anul fiscal cu o datorie de 8,7 milioane de lei vechi. Mare parte din aceasta presupusa datorie 3,6 miliarde lei este reprezentata de penalitați, nu contravaloarea propriu-zisa a furnizarii de energiei de catre ELCEN.
Nu s-a facut niciodata vreo expertiza sau audit care sa stabileasca exact debitul RADET catre ELCEN. O lunga perioada nici nu s-a putut face Audit de catre Primarie deoarece prin REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE AL PMB aprobat de CONSILIUL GENERAL, se putea face Audit la orice instituție subordonata cu excepția RADET SI RATB… “Jmecherie” special gândită pentru a permite jaful edililor!
Azi, Elcen a strans o datorie de 1,74 miliarde lei, susținand ca nu le poate plati pentru ca nu a incasat banii de la RADET. Datoria ELCEN e compusa din 540 de milioane catre furnizorii de combustibili, 822 de milioane catre stat si 383 milioane sunt credite la banci de rambursat.
In 2008 s-a incheiat un protocol de esalonare a plaților. Primarul Capitalei de atunci, Sorin Oprescu, a semnat un document prin care Primaria se angaja sa achite parte din datoriile pana la acel moment, de 743,4 milioane de lei, iar Guvernul o parte.
Dupa o perioada, dupa ce a achitat, conform graficului de esalonare, suma de 484,4 milioane de lei, Primaria nu a mai putut plati diferența deoarece Guvernul nu s-a mai ținut de partea lui de ințelegere si intre timp nu mai exista nici cadrul legal de a plati”.