De anul trecut, parada militară de Ziua Naţională nu se mai organizează la Arcul de Triumf – acest simbol al victoriei României în Primul Război Mondial. Motivul, ascuns cu grijă de autorităţi, este unul cât se poate de “românesc” – în sensul rău al cuvântului. La o trepidaţie mai puternică – generată de tehnica de luptă militară aflată în defilare -, Arcul va cădea. Expertiza tehnică realizată de specialişti o spune cât se poate de limpede. Iar MApN nu doreşte o calamitate filmată în direct de toate televiziunile, taman de Ziua României.
Arcul de Triumf, simbol național
Arcul de Triumf este, conform Wikipedia, „un monument (…) proiectat de arhitectul Petre Antonescu, construit în perioada 1921-1922, renovat în perioada 1935-1936 şi din nou renovat în perioada 2014-2015”. Fără voia lui, site-ul Wikipedia ne oferă o informaţie eronată, astfel că trebuie înlocuit “din nou renovat în perioada 2014-2015” cu “începând din 2014, Arcul de Triumf este bătaia de joc a „constructorului” Vasile Turcu în “parteneriat” cu Irina Bologa, reprezentanta escrocului primar general Sorin Oprescu, sub privirea “imparţialului” diriginte de şantier Ilie Dobre.
Principalii actori
Aşa cum v-am obişnuit, şi această anchetă jurnalistică se bazează pe documente oficiale. Pentru a nu fi acuzaţi că inducem în eroare opinia publică, am solicitat puncte de vedere de la toţi cei implicaţi în proiectul cofinanţat din fonduri europene “Consolidare, restaurare şi conservare Arcul de Triumf”. Iată-i, pe scurt, pe cei direct responsabili în “afacerea” Arcul de Triumf:
Beneficiarul, Primăria Capitalei – recte penalul Sorin Oprescu -, a însărcinat-o pe doamna Irina Bologa să răspundă de buna desfăşurare a lucrărilor de renovare şi reabilitare. Iar doamna B ne-a răspuns!
Dirigintele de şantier, Ilie Dobre, este “arbitrul” care supervizează respectarea proiectului. Domnul Dobre s-a ascuns în spatele doamnei Bologa!
ROMCONSTRUCT, firmă deţinută de Vasile Turcu, este antrepenorul desemnat să pună în practică tot proiectul de conservare, renovare şi reabilitare a monumentului naţional Arcul de Triumf. Domnul Turcu, bărbat, a refuzat dialogul, pe motiv de “confidenţialitate a contractului” – deşi vorbim despre 8 milioane de lei plătiți de bucureşteni și de alte 22,52 milioane de lei ce trebuie “trași” din fonduri europene până la finele acestui an!
Arhitectul Aurora Târşoagă a conceput proiectul de “Consolidare, restaurare şi conservare Arcul de Triumf”. Şi doamna Târşoagă ne-a răspuns.
Inginerul Adrian Iordăchescu este „structuristul” – cel care răspunde de siguranţa construcţiei Arcului în faţa cutremurelor şi a altor trepidaţii semnificative. Iordăchescu este alt domn care a picat testul dialogului. Să sperăm că doar pe cel al dialogului!
Petruț Herta-Gherghieș – evident, tot un domn -, cel care răspunde de consultanţă, a rămas repetent la proba dialogului.
După cum vedeţi, doar doamnele Bologa şi Târşoagă au avut bărbăţia să răspundă întrebărilor noastre. Bărbaţii cu pantaloni au “făcut pe ei”. De ce? Pentru că proiectul nu poate fi terminat la timp, până la data de 31 decembrie 2015. Iar consecinţele pot fi de necalculat pentru monumentul naţional, dar şi pentru trinomul Turcu-Bologa-Dobre!
(Corespondenţa SECUNDA cu personajele implicate direct în proiectul Arcul de Triumf o găsiţi la finalul anchetei.)
Turcu, Dobre şi Bologa, spre DNA
SECUNDA deţine documente care dovedesc că Arcul de Triumf nu poate suporta vibraţiile generare de tancurile şi celelalte echipamente militare folosite la parada de 1 Decembrie. Simbolul naţional se poate prăbuşi – cum este posibil şi la un cutremur cu o magnitudine mare. Acesta a fost, de altfel, motivul pentru care cofinanţarea europeană a fost acordată fără comentarii.
Dar să vedem cum a ajuns simbolul național într-o astfel de situație dramatică. Trei personaje şi-au dat mâna: “binevoitoarea” Irina Bologa, “libertinul” Ilie Dobre şi “constructorul” Vasile Turcu!
Istoria este cât se poate de simplă, similară altor multe proiecte finanţate din bani publici sau din fonduri europene.
După acceptarea de către Primăria Capitalei a proiectului “Consolidare, restaurare şi conservare Arcul de Triumf” gândit de arhitectul autorizat pentru astfel de lucrări, Aurora Târşoagă, şi după contractarea fondurilor europene, s-a trecut la licitaţia pentru constructor.
Proiectul a fost adjudecat de firma ROMCONSTRUCT, deţinută de celebrul Vasile Turcu. Ok, așa este! Turcu este celebru, dar nu în calitate de constructor, ci la fel ca Sorin Oprescu. A fost primul punct demn de un dosar penal made in DNA.
După licitaţia specială, SC ROMCONSTRUCT a devenit antreprenorul proiectului “Consolidare, restaurare şi conservare Arcul de Triumf”.
Dar cum credeţi că a înțeles Turcu să pună în practică reabilitarea simbolului național? În maniera demnă de a-i purta numele: prin tras de timp, prin subcontractarea lucrărilor unor firme neprofesioniste, prin șmecherii ieftine, dar acceptate mereu fără comentarii de către autorităţi, de majorare a cheltuielilor și așa “îngroșate” din fașă cu 20%.
Dintre multele motive de întârziere a predării lucrării finalizate vă prezentăm unul de râsul curcilor: Turcu nu a fost în stare să repare un amărât de acoperiș de tablă, fiind nevoit să reia montajul de mai multe ori pentru ca ploaia să nu se scurgă pe pereți și pe… scări!
Iar acolo unde a fost obligat să subcontracteze lucrări unor profesioniști, a amânat plata. Efectul amânării plăților? Profesioniștii au refuzat să predea lucrările până nu sunt plătiți. Adică alte termene amânate, din vina exclusivă a celebrului “turc”!
Practic, șmecherul Vasile Turcu, secondat de stimabila manager de proiect Irina Bologa şi sub protecția dirigintelui de șantier Ilie Dobre, a reușit să producă un haos care a bulversat lucrările de reabilitare şi consolidare a Arcului de Triumf.
De ce au creeat acest haos: pentru ca lucrarea din bani europeni să nu se termine la timp și, astfel, să se piardă întreaga finanțare. Astfel, costurile s-ar face exclusiv din banii bucureștenilor – că doar nu o să fie lăsat simbolul național neterminat și înconjurat de schele!
De ce să se ajungă la bani publici este la mintea cocoşului: este riscantă delapidarea fondurilor europene, după ce DNA a aglomerat până la refuz Beciul Domnesc! În schimb, banii publici se pot frauda fără ca nimeni să plătească. Aici se ajunge la cel de-al doilea punct demn de un dosar penal pentru corupţie.
Finanţare europeană riscată fără scrupule
Dacă ce v-am explicat mai sus poate fi considerat “apă de ploaie” – că doar şi lotul 3 al Autostrăzii Sibiu Orăştie este demolat pe o porţiune de 200 de metri şi riscă finanţarea de 400 milioane de euro a întregii autostrăzi! -, ce urmează să vă demonstrez este din categoria “escrocherie de înaltă clasă” și trebuie tratată ca atare atât de Ministerul Culturii şi de premierul tehnocrat Dacian Cioloș, cât și de Laura Codruța Kovesi, procurorul-șef al DNA.
Proiectul gândit de arhitectul Aurora Târșoagă și de inginerul structurist Adrian Iordăchescu prevede ca Arcul de Triumf să fie așezat pe o instalație specială de amortizare a vibrațiilor produse de cutremure: între două planuri se introduc amortizorii seisimici.
Pentru ca soluția cu amortizorii și izolatorii seismici să fie pusă în practică, trinomul Turcu-Bologa-Dobre trebuia să respecte trei pași.
Primul a fost respectat: picioarele Arcului au fost tăiate.
Cel de-al doilea a fost respectat parțial: s-au turnat două platforme din beton armat de înaltă rezistență, numai că în loc să aibă finisaj de înaltă clasă, cele două plăci au probleme grave de planeitate, care vor crea probleme majore la montarea izolatorilor și amortizorilor. În acest moment, în condiții extrem de grele se încearcă remedierea acestor defecte de construcție.
Arcul cu picioarele tăiate
Acum, după multele termene depășite din motivele explicate mai sus, am ajuns la ultimul pas. Ei bine, din lăcomie, Turcu a refuzat să achiziționeze amortizorii și izolatorii solicitați de proiectant. În acest moment, conform răspunsului doamnei Irina Bologa pe care ni l-a transmis în data de 16 noiembrie, “se înregistrează întârzieri la procurarea echipamentelor anti-seismice”.
Ce înseamnă acestă întârziere? Că în acest moment, simbolul național Arcul de Triumf are picioarele tăiate iar întreaga construcţie se sprijină pe niște “capre” care nu oferă decât o stabilitate precară, total ineficientă la un cutremur sau la vibrații foarte puternice.
P.S. Vom reveni cu amănunte legate de situația dramatică în care a fost adus simbolul național Arcul de Triumf. Până atunci, vă spunem că toți cei care lucrează la proiectul Arcului sunt extrem de supărați pentru că Vasile Turcu nu i-a plătit, deși managerul Bologa a transferat 80% din suma contractată de circa 30 de milioane de lei. Rămâne de văzut cum va justifica Irina Bologa plata celor 24 de milioane de lei după ce termenul de predare a lucrării va fi depășit și se va pierde finanțarea din fonduri europene. Între timp, Bologa se acoperă cu hârtii în care scrie absurdități. Ministrul Culturii refuză să semneze documente care să-l pună la adăpost pe Vasile Turcu, ISC dă amenzi firmei ROMCONSTRUCT iar simbolul național Arcul de Triumf este bătaia de joc a trinomului Turcu-Bologa-Dobre!
Aici puteți citit “Istoria Arcului de Triumf” – nu pentru cei de teapa lui Turcu, Bologa sau Dobre…
Corespondența purtată de SECUNDA cu Turcu, Bologa, Dobre, Târșoagă, Iordăchescu, Petruț și ministrul Culturii