În goana lor disperată după colectarea birurilor impuse de alianța “penală” PSD + ALDE – pentru a satisface promisiuni electorale făcute de Dragnea & Tăriceanu spre „bunăstarea” poporului -, șefii de la Antifraudă își depășesc atribuțiile, hărțuiesc și ostracizează contribuabilii, în totală contradicție cu “dezideratele” asumate prin “STRATEGIA ANAF pentru 2017 – 2020: Respect față de contribuabil!“
Cum așa? o să spună actualul președinte al ANAF, fostul ministru de Finanțe Ionuț Mișa? Că doar am spus că Fiscul și-a schimbat tactica:
NU mai intră cu bocancii cu ținte în viața contribuabililor, ci întâi vine cu prevenția, apoi cu principiul conformării voluntare și abia la final, doar cu cei îndărătnici, va trece la controlul la sânge! FALS!
Pornind de la două cazuri reale, unul foarte simplu și altul mai complicat, vom demonstra că ce ni s-a spus în STRATEGIA ANAF pentru 2017-2020 este o vrăjeală politică de joasă speță, chiar interlopă prin comportamentul unor inspectori de la Antifraudă sau a unor funcționarii de la “birou”!
Primul caz! Cel simplu
Un contribuabil nu își achită la timp taxele și impozitele. Plătește online dările către ANAF Sector 3 București cu o întârziere de câteva zile. Evident, se încarcă cu penalizări legale!
După un timp, contribuabilul primește un SMS de la bancă, prin care este anunțat că are poprire pe cont și că, dacă vrea amănunte, trebuie să se prezinte la orice filială.
Contribuabilul ajunge la bancă după trei zile de la primirea SMS-ului și află că poprirea pentru suma de 173 de lei a fost pusă de ANAF. Ușor amuzat, “Bancherul” îl mai anunță că poprirea a fost ridicată, deoarece Banca a plătit datoria către ANAF – pentru un comision substanțial, câțiva zeci de lei, luați din contul contribuabilului!
Ce zice legea? Conform Codurilor Fiscale, ANAF are obligația să-l înștiințeze pe contribuabil de datorie și să-l avertizeze că are 15 zile la dispoziție să regleze situația – prin intermediul Justiției. Dacă în acest termen de 15 zile contribuabilul NU rezolvă situația semnalată, ANAF are dreptul să pună poprire pe conturi pentru suma respectivă.
Unde este ABUZUL ANAF? Administrația Fiscală Sector 3 NU trimite adrese către contribuabil, ci trece direct la executarea datoriei, cu complicitatea băncilor, care permit executarea contului fără acordul contribuabilului și fără să se asigure că acesta a fost anunțat. Trimiterea SMS-ului de către bancă este, de obicei, tardivă – când poprirea a fost deja executată de ANAF! Iar șefa de la Fiscul Sectorului 3 București, Diana-Bianca Munteanu, NU se mai obosește să trimită o adresă de stingere a datoriei – așa cum spune legea!
În cazul prezentat, suma a fost mică – de 173 lei. Dar ce se întâmpla dacă funcționarul – cum s-au mai înregistrat cazuri – ar fi greșit suma și ar fi scris în formular 17.300 lei, iar contribuabilul ar fi rămas fără bani în zi de salariu?!
ATENȚIE! Așa cum va rezulta din exemplul următor, ANAF are trei posibilități de a anunța contribuabilul de eventualele probleme – conform primului deziderat al STRATEGIEI ANAF pentru 2017 – 2020, “Respectul față de contribuabil”: prin mobil/telefon, prin E-mail și prin Poștă!
STRATEGIA ANAF pentru 2017 – 2020! Ce vrăjeală!
Cazul complicat
NU o să intru în detalii în acest caz, din mai multe motive. Dar, pentru a înțelege problematica abuzului, vă voi oferi corespondența dintre SECUNDA și Antifraudă.
Întrebările noastre prezintă foarte bine problematica. Ca atenționare, vă menționez că o societate este RADIATĂ cu ACORDUL ANAF după ce a fost VERIFICATĂ de… ANAF. Iată întrebările SECUNDA:
- Direcția Antifraudă Fiscală are dreptul să efectueze controale asupra societăților comerciale radiate (închise) cu acordul ANAF? În baza căror articole de lege?
- Considerați că este o practică constructivă, democratică și de respect față de contribuabilul fiscal, METODA folosită în majoritatea cazurilor de către inspectorii de la Direcția Antifraudă Fiscală, de a contacta telefonic agenții comerciali în zilele de vineri, după ora 12.00, pentru a-i invita la audieri pentru ziua de luni, de peste weekend?
Iată ce răspuns am primit de la Antifrauda condusă de Florin Ursu, inspectorului general antifraudă, structura centrală DGAF:
Urmare solicitării dumneavoastră de informații de interes public, cu nr. 198/23.02.2018 și înregistrată la Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) sub nr. A_DAF 6001/23.02.2018, vă aducem la cunoștință următoarele:
Referitor la dreptul Direcţiei generale antifraudă fiscală (DGAF) de a efectua verificări la „societăţile radiate”, cu acordul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), precizăm faptul că DGAF a fost înfiinţată în anul 2013, ca structură fără personalitate juridică în cadrul ANAF, cu atribuții de prevenire și combatere a faptelor de evaziune fiscală și fraudă vamală și fiscală.
Până în anul 2017, activitatea structurii antifraudă s-a încadrat în strategia ANAF pentru perioada 2013 – 2017, respectiv combaterea fermă a evaziunii fiscale şi îmbunătăţirea conformării voluntare.
Începând cu anul 2017, activitatea DGAF este subsumată obiectivelor strategice ale ANAF pentru perioada 2017 – 2020, respectiv reducerea evaziunii fiscale și a economiei subterane, precum și creșterea conformării voluntare şi se înscrie în linia de acțiune strategică privind prevenirea, descoperirea şi instrumentarea faptelor de evaziune fiscală care se manifestă în domeniile de activitate cu risc semnificativ de neconformare.
Totodată, subliniem faptul că misiunea principală asumată încă de la înființare este destructurarea lanţurilor tranzacţionale organizate în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale prin identificarea şi instrumentarea, la nivelul structurilor specializate din cadrul DGAF, a unor fenomene de fraudă fiscală cu implicaţii fiscale negative semnificative asupra bugetului statului, pe baza analizei proprii de risc şi a informaţiilor furnizate de alte instituţii/autorități.
În realizarea atribuțiilor ce le revin, potrivit OUG nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată prin Legea nr. 144/2014, cu modificările și completările ulterioare, inspectorii antifraudă au dreptul să efectueze verificări necesare prevenirii şi descoperirii faptelor de fraudă şi evaziune fiscală şi vamală.
În orice situație în care, în cadrul controalelor antifraudă, se constată împrejurări privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul financiar-fiscal sau vamal, inspectorii antifraudă întocmesc procese-verbale şi acte de control în baza cărora sesizează organele de urmărire penală cu privire la faptele constatate.
În acest context, trebuie precizat faptul că, în perioada de activitate a societăţilor, pot fi săvârșite fapte de natură penală a căror perioadă de prescriere a răspunderii se poate prelungi şi în perioada ulterioară radierii acestora.
În ceea ce privește persoanele juridice radiate din registrul comerțului, în conformitate cu prevederile Legii societăților nr. 31/1990 republicată, cu modificările și completările ulterioare, obligația de păstrare a documentelor contabile se transferă asupra reprezentantului societății (de exemplu, fost asociat ș.a.m.d), acesta având răspunderea de păstrare și arhivare a documentelor contabile în termenele prevăzute de lege.
Astfel, dacă ulterior radierii sunt identificate anumite aspecte din activitatea desfășurată de contribuabilul în perioada anterioară radierii, pentru care există suspiciuni cu privire la legalitatea acestora, pot fi inițiate controale antifraudă pentru clarificarea împrejurărilor în care au fost săvârșite faptele în cauză.
În acest sens, controlul antifraudă nu se efectuează la contribuabilul în cauză, acesta fiind radiat din registrul comerțului, ci la persoane cu care contribuabilul respectiv a avut raporturi economice sau juridice și/sau cu privire la documentele și situațiile de fapt existente anterior radierii, în scopul constatării împrejurărilor privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul financiar-fiscal sau vamal.
Privitor la contactarea telefonică a agenților comerciali în zilele de vineri, după ora 12.00, pentru a-i invita la audieri pentru ziua de luni, vă informăm că, în conformitate cu prevederile Ordinul președintelui ANAF nr. 3838/2015 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularelor şi documentelor utilizate în activitatea de control a Direcţiei generale antifraudă fiscală, pentru invitarea contribuabilului la sediul structurii antifraudă se utilizează formularul „Invitație” prevăzut în anexa nr. 4a din ordin. Invitația se comunică în condițiile Codului de procedură fiscală.
Neprezentarea contribuabilului conform invitației comunicate de inspectorii antifraudă poate constitui contravenție ori infracțiune, după caz.
Pentru operativitate, pot exista situații excepționale în care, în cazul unui control antifraudă aflat în curs de derulare, se solicită telefonic prezența contribuabilului la sediul structurii antifraudă, însă de cele mai multe ori aceste situații sunt în sprijinul contribuabilului în cazurile în care acesta nu desfășoară activitate ori nu poate fi contactat la domiciliul fiscal declarat.
Precizăm faptul că, în astfel de situații excepționale, sunt utilizate numere de telefon existente în evidențele Registrului Comerțului, cele din surse deschise (paginile de internet ale contribuabililor) sau numerele de telefon comunicate de contribuabili în timpul controlului.
Departe de a fi o practică generalizată, contactarea telefonică în unele cazuri bine justificate poate fi apreciată ca fiind constructivă în condițiile în care organul fiscal, în virtutea principiului bunei-credințe, întreprinde toate demersurile pentru a contacta contribuabilul și a clarifica în mod obiectiv și bilateral starea de fapt fiscală, iar neprezentarea contribuabilului, urmare contactării telefonice, nu face obiectul vreunei sancțiuni.
Abuz printr-o Ordonanță ciudată
Din răspunsul inspectorului general antifraudă – structura centrală DGAF -, Florin Ursu, rezultă că pe lângă alte drepturi, inspectorii Antifraudă au DREPTUL să INSTRUMENTEZE.
Ce înseamnă acest drept? Inspectorii Antifraudă au dreptul să folosească tehnicile procurorilor – că NU degeaba primul șef a fost un procuror, mare amic cu procurorul-premier-penal Victor Ponta.
Dar, oare, inspectorii de la Andifraudă chiar au acest drept de a INSTRUMENTA spețe fiscale? DA!
În 2013, prin OUG 74, (o găsiți la finalul textului), s-a legalizat DREPTUL unui inspector de la Antifraudă de a fi și procuror, de a INSTRUMENTA o speță fiscală.
Iată ce stipulează Articolul 6, la litera k:
- k) să solicite, în condiţiile legii, date sau, după caz, documente, de la orice entitate privată şi/sau publică, în scopul instrumentării şi fundamentării constatărilor cu privire la săvârşirea unor fapte care contravin legislaţiei în vigoare în domeniul financiar fiscal şi vamal;
N.B. Desigur, din răspunsul domnului Ursu ați înțeles că Antifraudă are “mult de lucru”, dar inspectorii NU reușesc să reducă marea evaziune deși comit abuzuri pe bandă rulantă pentru a obține mult râvnita mită! Că doar nu se duc în inspecție cu “RESPECTUL față de contribuabil” înscris pe frunte!
Articolul 6 – Drepturile inspectorilor-procurori de la Antifraudă
Ionuț Mișa are cuțitul!
Dacă preț de o SECUNDĂ ați crezut că noul șef al ANAF, fostul ministru de Finanțe Ionuț Mișa, NU știe ce se întâmplă în parohia sa, pentru că a fost numit șef peste Fisc de doar câteva săptămâni, vă ofer o informație 100% adevărată:
Ionuț Mișa ȘTIE foarte bine ce abuzuri se comit în ANAF, pentru că a condus câțiva ani Direcția de Mari Contribuabili din ANAF, a performat în această funcție care l-a propulsat mai întâi în fotoliu de secretar de stat și apoi în cel de ministru al Finanțelor, unde a făcut-o de oaie cu Revoluția fiscală!
Acum, Mișa are cuțitul în mână și poate să repare ce a stricat infractorul Gelu Diaconu, fostul șef al ANAF care a ridicat corupția la rang de ORDIN în Fisc printr-o reorganizare personalizată.
Cu noua REORGANIZARE a ANAF, Ionuț Mișa are posibilitatea să arate că încrederea acordată de Banca Mondială și FMI față de domnia-sa NU a fost în van.
Mișa ne poate oferi un Fisc de nivel EUROPEAN, cu REGULI în sprijinul contribuabilului și cu reducerea abuzurilor funcționarilor care, atunci când le explici că NU-i corect cum se comportă și ce decizii iau, îți spun în bătaie de joc: “Dacă NU vă convine, puteți să faceți contestație!”