Traficul de colete interne şi internaţionale a crescut cu 13%, în 2021 faţă de anul precedent, până la 218 milioane de trimiteri, şi a contribuit cu 81% la realizarea veniturilor din furnizarea de servicii poştale, arată datele publicate, miercuri, de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Traficul total de trimiteri poştale s-a majorat cu 4%, faţă de anul 2020, până la valoarea de 595 de milioane, iar veniturile totale au depăşit 4 miliarde lei, în creştere cu 11%, în principal datorită continuării creşterii traficului de colete.

Peste jumătate (56%) din totalul traficului poştal este reprezentat de trimiterile de corespondenţă, în timp ce coletele au ajuns să însemne 37%, cu trei puncte procentuale mai mult decât în anul anterior.

De asemenea, numărul punctelor de acces sau contact la reţele poştale a crescut cu 8%, ca urmare a intrării pe piaţă a unor furnizori al căror model de afaceri se axează pe acestea, iar numărul de sisteme automate de tip „self-service” a ajuns la aproape 2.500, în creştere de la o mie, în 2020.

Traficul de colete şi pachete mici a crescut cu 13%, atât în volum, cât şi în venituri. Astfel, în anul 2021, traficul de colete a ajuns la 218 milioane şi a generat venituri de aproximativ 3,3 miliarde de lei, echivalentul unui venit mediu de 15 lei/colet.

În 2021, coletele interne au fost livrate mai repede decât corespondenţa: în medie în 1,2 zile de la intrarea în reţelele poştale, 87% dintre colete fiind livrate în ziua imediat următoare depunerii, doar 0,6% dintre acestea ajungând la destinaţie în cinci zile sau mai mult. În acelaşi timp, 9% dintre coletele interne au fost livrate prin sisteme automate de tip “self-service”, în creştere de la 1% în 2020.

După traficul de livrare colete realizat în cursul anului trecut, principalii concurenţi au fost: Fan Courier (26%), Sameday (23%) şi Cargus (13%).

Pe segmentul traficului de corespondenţă şi imprimate (scrisori, facturi etc.), statistica ANCOM arată o încetinire a scăderii la doar 1%, faţă de peste 6% în 2020, în volum şi prezintă o creştere cu 2% a veniturilor. Venitul mediu a fost de 2 lei/trimitere (1,8 lei/trimitere internă).

Aproape patru din zece trimiteri de corespondenţă (39%) au ajuns la destinatar în 2,6 zile, timp mai mult decât dublu comparativ cu un colet.

La nivel naţional, Compania Naţională „Poşta Română” (CNPR) domină piaţa trimiterilor de corespondenţă, în 2021: păstrează 53% din trafic şi creşte la 63% din venituri (+4% puncte procentuale faţă de 2020).

Valoarea totală a pieţei serviciilor poştale din România a depăşit, anul trecut, 4 miliarde lei, iar traficul poştal intern a asigurat 3,2 miliarde de lei.

Veniturile medii anuale din trimiteri poştale au crescut cu 11%, până la 212 lei/locuitor, inclusiv pe seama creşterii cu 4% a traficului poştal, până la 31 trimiteri/locuitor. În funcţie de veniturile din servicii poştale furnizate în România, principalii competitori au fost: Fan Courier (25%), Poşta Română (17%) şi Sameday (13%).

Conform arbitrului telecom, în sfera serviciului universal traficul de trimiteri s-a menţinut relativ constant, în 2021, la 209 milioane de trimiteri poştale, traficul intern reprezentând peste 89% (+3% faţă de anul anterior), iar cel internaţional puţin peste 10%. Serviciul universal a contribuit, astfel, cu 35% la realizarea traficului poştal şi cu 16% la realizarea veniturilor sectorului.

La capitolul reclamaţii, anul trecut, numărul total primit de către furnizorii de servicii poştale a crescut cu 11% faţă de 2020, însă cele considerate ca fiind întemeiate au crescut cu 9%, până la 115.000. Pentru 77.000 de reclamaţii au fost acordate despăgubiri, în valoare totală de 16,9 milioane de lei, respectiv o despăgubire medie de 218 lei, în scădere cu 6%, de la an la an.

Două studii de piaţă realizate pentru ANCOM, în anul 2021, au arătat că 50% dintre respondenţi au expediat colete poştale în ultimul an, 15% dintre aceştia au folosit aceste servicii de câteva ori pe lună, iar 48% de câteva ori pe an.

Totodată, pe zona de comerţ electronic, 40% dintre respondenţi au realizat achiziţii online de câteva ori pe lună şi alţi 44% au declarat că au cumpărat online de câteva ori pe an. Doar 1% dintre respondenţi nu au făcut niciodată cumpărături online. 

author avatar
Ilie Radulescu
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version