Băncile au primit 21.825 de solicitări pentru suspendarea obligaţiilor de plată a ratelor, dobânzilor şi comisioanelor de la clienţii persoane fizice şi juridice, în perioada 1 ianuarie-15 martie, informează Asociaţia Română a Băncilor (ARB).

Aproximativ 96% dintre aceste solicitări au fost depuse de persoanele fizice, restul de aproape 4% fiind înaintate de companii, respectiv 800 de cereri.

Clienţii ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect de situaţia generată de pandemie, care se calificau la condiţiile prevăzute de Ordonanţa de Urgenţă nr. 227/2020 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020, au transmis solicitările către creditori, până la data de 15 martie 2021, inclusiv.

Astfel, până la această dată, au fost înregistrate deja 17.220 de soluţionări, ponderea în totalul solicitărilor fiind de 79%, restul fiind soluţionate după această dată. Băncile au transmis răspunsuri la cererile de suspendare a obligaţiilor de plată a ratelor în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii solicitărilor complete, dar nu mai târziu de 31 martie 2021.

Aproximativ 83% din totalul cererilor au fost soluţionate în baza moratoriului legislativ, a prevederilor Ordonanţei de Urgenţă nr. 227/2020, iar restul de 17% în baza măsurilor individuale de sprijin adoptate de bănci.

În conformitate cu reglementările europene emise de Autoritatea Bancară Europeană, clienţii au beneficiat de o perioadă maximă de suspendare de nouă luni, luând în calcul şi suspendările de care au beneficiat pe parcursul anului trecut în baza moratoriilor legislative şi non legislative. Clienţii care au beneficiat deja de această facilitate în limita temporală trasată de reglementarea europeană şi care înregistrează în continuare dificultăţi financiare temporare au opţiunea să se adreseze băncii creditoare pentru măsuri de restructurare pentru a evita ca împrumutul să devină neperformant.

Instituţiile de credit au continuat, şi pe parcursul anului 2021, să absoarbă problemele de lichiditate întâmpinate de populaţia şi companiile debitoare ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect de situaţia gravă generată de pandemia COVID-19.

„Într-un efort conjugat şi cu autorităţile statului, prin efectul moratoriului legislativ, precum şi prin măsuri individuale, băncile au soluţionat 686.500 de cereri provenite de la clienţi la nivelul întregului an 2020, în această statistică fiind incluse şi măsurile de amânare la plată a dobânzilor pentru cardurile de credit”, se arată în comunicat.

Aproximativ 67% din totalul soluţionărilor la nivelul anului 2020 s-au realizat în baza măsurilor individuale adoptate de bănci pentru sprijinul clienţilor, iar restul de 33% în baza moratoriului legislativ. Sectorul bancar românesc a intrat pregătit în această criză de sănătate, indicatorii de solvabilitate şi lichiditate înregistrând valori superioare mediilor europene. Încă de la debutul pandemiei, indicatorii de soliditate ai sistemului bancar au permis o abordare proactivă, de absorbţie a problemelor clienţilor şi de creştere a creditării într-un ritm susţinut.

author avatar
Ilie Radulescu
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version