Asigurarea siguranței locului de muncă și fidelizarea salariaților cheie, prin pachete de beneficii suplimentare, reprezintă principalele tendințe într-o piață HR puternic afectată de lipsa de personal și de concurența salarială venită dinspre sectorul public, relevă cea de-a V-a ediție a Barometrului pieței forței de muncă, realizat de compania de consultanță Frames și cea de traininguri TrainYourBrain. 

Evenimentele de pe scena publică din acest început de an au influențat într-un mod semnificativ așteptările mediului de afaceri. Astfel, dacă în 2018, programul flexibil, masa de prânz și bonificațiile suplimentare creșteau în topul preocupărilor, în primul barometru din 2019, lansat cu ocazia Train Your Business (a II-a ediție), eveniment desfășurat pe 1 Martie la Hotel Intercontinental, siguranța locului de muncă a revenit printre primele mențiuni.

Întrebați care sunt elementele care fac diferența între ofertele de muncă în 2019, pe primul loc s-a situat pachetul salarial, menționat de 67% dintre respondenți (avans de 5% față de 2018), urmat de reputația firmei, menționată de 52%, în creștere cu 9% față de ediția anterioară, și de siguranța locului de muncă, element care a avansat, din prisma numărului de mențiuni, cu 14% față de anul trecut, la 47%.

,,2019 a adus multe incertitudini în economie. Deprecierea leului, scumpirea creditării, modificările fiscale și prognozele privind posibila încetinire a creșterii economice au stârnit semne de îngrijorare în rândul angajaților români. Iar veștile privind închiderea unor fabrici din vestul țării și plecarea unor investitori străini au amplificat teama că, în acest an, companiile vor trece la măsuri de criză, de la reduceri de salarii și disponibilizări la închiderea activității. Așa s-a ajuns ca mulți dintre angajați să se întrebe dacă locul de muncă este unul sigur, stabil, iar compania la care lucrează este îndeajuns de solidă încât să reziste provocărilor’’, a declarat Adrian Negrescu, managerul Frames.

,,Siguranța locului de muncă, menționată de tot mai mulți respondenți, are, în primul rând, o dimensiune aspirațională. Experința crizei economice a arătat că, indiferent de nivelul de carieră, locul de muncă în mediul privat nu este garantat nimănui. Siguranța locului de muncă poate fi privită doar din prisma dorinței angajaților de a munci mai responsabil, mai eficient, în speranța că rezultatele îi vor face indispensabili companiei’’, a menționat Alexandru Bălțat, managerul Train Your Brain.

Dincolo de pachetul salarial, reputația firmei și siguranța locului de muncă, respondenții la Barometrul pieței forței de muncă 2019 au menționat, la capitolul avantaje care fac diferența între ofertele de muncă: asigurarea medicală privată (în creștere cu 12% față de ediția precedentă), programul flexibil, decontarea transportului, suportul financiar pentru traininguri, abonamentul la sala de sport, decontarea mesei de prânz și reducerile la diverși parteneri comerciali.

Interesul în creștere al respondenților pentru asigurarea medicală privată trebuie pus în legătură directă cu scandalurile din sistemul sanitar, din acest început de an – moartea unor pacienți în spitalele publice în urma unor infecții nozocomiale, cazurile de medici fără atestat, declanșarea epidemiei de gripă etc.

La stat sau la privat?

Majorarea salariilor din sectorul public a pus presiune pe piața forței de muncă din România. La ediția a V-a a Barometrului, cei 500 de respondenți din focus-grupul Frames&Train Your Brain au fost chestionați, în premieră, despre acest aspect.

Întrebați ce ar alege, dacă ar avea două oferte de joburi similare – la stat și la privat, 47% dintre respondenți au indicat sectorul public, 32% pe cel privat, în timp ce 21% au evitat să răspundă.

,,Interesul respondenților pentru sectorul public trebuie pus în legătură directă cu siguranța locului de muncă și cu evoluția economică impredictibilă din 2019’’, se precizează în Barometrul Frames&Train Your Brain.

Chiar dacă mediul privat oferă incomparabil mai multe oportunități, funcția publică, indiferent de nivel, asigură, în viziunea multora dintre respondenți, garanția unui salariu care vine la timp și a unui loc de muncă stabil, imun la o posibilă noua criză economică.

Din discuțiile cu o parte dintre respondenți a reieșit că semnele de întrebare legate de joburile din sectorul public sunt legate, în primul rând, de condiționalitățile de ordin politic, de existența unor rețele de interese clientelare și de asigurarea unui mediu de lucru similar cu cel din sectorul privat.

Ce își doresc companiile?

În condițiile crizei de personal cu care se confruntă economia de câțiva ani, recrutarea angajaților profesioniști a ajuns la același nivel de importanță cu extinderea business-ului.

Dincolo de așteptările angajaților, potrivit Barometrului Frames&TrainYourBrain, cele mai multe companii vor continua să extindă beneficiile acordate angajaților.

67% dintre angajatori au declarat că sunt dispuși să ofere mai multe beneficii salariaților, în timp ce 28% au afirmat că au deja un sistem de bonificație care își arată efectele. 15% au evitat să răspundă invocând, în marea lor majoritate, incertitudinile din economie.

Domeniile care vor atrage cea mai dinamică evoluție pe piața de HR în acest an vor fi, potrivit estimărilor companiilor, IT-ul, menționat de 65% dintre respondenți și retailul (56%).

În topul sectoarelor cu cea mai dinamică evoluție pe piața resurselor umane, se vor afla și serviciile (47%), sectorul medical/pharma (28%), sectorul construcțiilor (22%), serviciile de suport (17%) și industria auto, inclusiv service-uri (16%).

Interesant este că, dacă anul trecut sectorul construcțiilor se afla în prim-plan (52%), în 2019 cererea de muncă în acest sector se anunță a fi mai redusă, fenomen pus în legătură directă cu deciziile privind majorarea salariului minim în construcții și încetinirea activității în acest sector, urmare a scumpirii creditării.

Siguranța locului de muncă trece în prim-plan. Companiile își reorientează prioritățile

Întrebați care sunt cele mai noi beneficii intrate în pachetele de motivare a angajaților, cei mai mulți oameni de afaceri au menționat abonamentele de servicii medicale (31%), cursurile de pregătire și formare (27%) și abonamentele la sălile de fitness (15%), precum și biletele la diverse evenimente artistice (spectacole de teatru, film, concerte etc.) (9%).

Cea de-a V-a ediție a Barometrului Frames&TrainYourBrain a fost realizată în perioada 1-15 februarie 2019, pe un eșantion de 500 de respondenți din tot spectrul economic (oameni de afaceri, manageri din companii, responsabili HR, angajați). Metoda folosită a fost interogarea online&telefonică, iar marja de eroare este de +/- 3%.

author avatar
Focus Economic
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version