La un an de la numirea în funcția de ministru al Transporturilor, Lucian Bode a criticat, marți, faptul că operatorul aerian național TAROM „are 192 de șefi”, adică „un șef la 9 angajați”.
Amintim că Bode a permis ca acești șefi să-și acorde din bani publici stimulente de Paști, în plină pandemie.
Episodul 6. EXCLUSIVITATE – DOCUMENTE! Salariile NESIMȚITE de la TAROM plătite din bani publici în vremea Pandemiei COVID-19!
Amintim că directorul general al TAROM a demisionat abia în luna iunie, după ce procurorii DNA au făcut percheziții la sediul companiei.
Procurorii DNA anchetează, directorul general al TAROM demisionează
Într-o conferință de presă cu iz electoral, în care și-a prezentat realizările din anul de ministeriat, Bode a anunțat că restructurarea companiei se află în plină desfășurare, iar peste 100 de angajaţi din numărul total de 600 decis de Consiliul de Administrație pentru „expediere” au accesat, până acum, varianta plecării voluntare.
Cei care au ales să părăsească de bunăvoie compania au primit între 6 şi 8 salarii medii în compensaţie.
„Sunt deja peste 100 de angajaţi ai companiei TAROM care au accesat varianta de plecări voluntare. Am extins perioada în care pot să opteze pentru acest demers. (…) În planul de restructurare, compania TAROM are obligaţia să vină cu un plan de eficienţă organizaţională. Cum spuneam, reducerea numărului de personal – în proiectul aprobat de Consiliul de Administraţie erau vizate aproximativ 600 de persoane care vor primi salarii compensatorii între 6 şi 8 salarii medii. Sigur, înainte vom vedea ce se întâmplă cu plecările voluntare şi câţi vor opta pentru plecările voluntare. Din păcate, la TAROM avem un şef la nouă angajaţi. Sunt 192 de şefi“, a anunțat într-o conferință de presă, în 3 noiembrie, ministrul Transporturilor, Lucian Bode.
„Vom finaliza această etapă de restructurare de personal în paralel cu reorganizarea activităţii agenţiilor externe şi interne, în paralel cu renegocierea tuturor contractelor pe care noi le avem acolo pe combustibil şi, foarte important, cel mai important cred eu, faptul că avem o flotă diversificată şi nu avem o flotă uniformă ne duce la costuri mult mai mari decât într-o companie care are o flotă uniformă. Acesta este obiectivul nostru: compania TAROM va merge înainte, compania TAROM este sprijinită de Guvern, aşa cum este sprijinită şi compania românească Blue Air”, a adăugat ministrul.
Cât priveşte flota, TAROM va avea la finele anului viitor 23 de aeronave: 9 ATR-uri noi, 4 Airbus-uri şi 10 Boeing-uri.
„Noi, cu ATR-urile vechi, am avut acea înţelegere cu compania să le returnăm şi să încasăm o sumă importantă de bani, care să ne ajute să mergem înainte. Vom avea în final, în 2021, un număr de 23 de aeronave: nouă ATR-uri noi, patru Airbus şi zece Boeing. Aceasta va fi flota TAROM. 32 de milioane de dolari ar trebui să încasăm pe cele nouă ATR-uri vechi”, a precizat ministrul.
Planul de restructurare cuprinde și optimizarea comercială – „şi aici ştiţi foarte bine că am renunţat deja la rutele neprofitabile, erau şapte, din câte îmi amintesc, pe extern”, a explicat Lucian Bode. „Ne-am gândit să creştem veniturile auxiliare prin acele vânzări la bord şi, cum am spus, reducerea numărului de agenţii externe şi interne. Cele externe le-am redus de la 14 la două”, a adăugat el.
Ministrul este convins că TAROM va deveni o companie profitabilă, „în 4-5 ani”: „Noi ne-am propus ca, respectând acest plan cu toate etapele – reînnoirea flotei, optimizare comercială, eficienţă organizaţională, optimizarea costurilor legate de combustibil – undeva, în 4-5 ani de zile, compania TAROM trebuie să devină profitabilă, dar asta ţinând cont şi de ce se întâmplă în întreaga lume cu sectorul aerian. Nu este vina TAROM că, spre exemplu, ieri s-a luat decizia în Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă să venim cu noi restricţii pentru anumite ţări. Zborurile nu sunt suspendate, dar cei care intenţionează să călătorească în România ştiu că dacă vin din Italia, spre exemplu, trebuie să stea 14 zile în carantină şi atunci noi am încercat să ne adaptăm şi pe intern şi pe extern, astfel încât să producem câtuşi de puţin ca să putem să trecem prin această perioadă”.
Ministrul Bode a aprobat Bugetul Tarom pe 2020: La venituri de 1,013 miliarde de lei, pierderi de 315 milioane lei!
Lucian Bode promite că TAROM „va merge înainte”, pentru că este sprijinită de Guvern: Am adoptat măsuri de sprijin financiar pentru redresarea companiei TAROM. (…) TAROM a intrat în această criză sanitară într-o situaţie proastă, mai rău de atât nu se putea. Ştiţi foarte bine că întreg sectorul aerian este grav afectat, au scăzut încasările cu peste 90-95%, dar preocuparea noastră a fost să sprijinim, aşa cum au făcut şi alte state, evident să sprijinim operatorul naţional TAROM cu acel ajutor de salvare care a fost accesat, cu acel ajutor de restructurare, cu acel ajutor pentru compensarea pierderilor COVID. Sigur că noi am solicitat o sumă, am notificat Comisia Europeană şi am primit aprobare pentru sumele pe care le cunoaşteţi. În continuare preocuparea noastră este să ducem la bun sfârşit planul de restructurare a companiei pe toate palierele, inclusiv cel legat de resurse umane. Am început acest demers”.