Contabili, economiști și antreprenori protestează luni, la București și în alte orașe mari din țară, față de  față de recentele modificări impuse prin ordonanțe de urgență, OUG 69 și OUG 70, privind e-TVA și e-Factura.

„Digitalizare adevărată, nu birocraţie exagerată!”, au scandat ei, în fața Guvernului, unde s-au adunat la primele ore ale dimineții, pe o zi caniculară.

La ora 9:15 protestatarii au fost invitaţi la Guvern, unde i-au primit doi consilieri de stat, unul dintre aceştia fiind Ovidiu-Nicolae Gheorghe, din cadrul Cancelariei prim-ministrului Marcel Ciolacu.

Ei au fost ascultați și li s-a promis că vor fi primiți din nou, peste două zile, cu modificări şi propuneri concrete.

Apoi, manifestanții s-au îndreptat în marș către sediul Ministerului Finanţelor,unde vor fi primiți la ora 12:30.

ANAT și agențiile de turism susțin protestul contabililor din România, argumentând că „este nevoie de reglementări clare pe domenii”.
sursă foto ANAT

ANAT: 10 solicitări principale

1. Eliminarea e-TVA – Evaziunea fiscală nu este în raportările contabile și nici în e-urile ANAF-ului! Evaziunea fiscală este acolo unde nu e nimic, iar organele abilitate ar trebui să știe deja!

2. Eliminarea obligativității transmiterii facturilor B2C în sistemul e-Factura – Este un atac la viața privată a persoanelor fizice, o procesare a datelor cu caracter personal în mod nelegal și nejustificat.

3. Eliminarea schimbării caselor de marcat pentru QR Code – Nu este normal ca, după ce au fost schimbate toate casele de marcat din bani publici, să le schimbăm din nou, fără deduceri fiscale!

4. Revenirea la Legea Prevenției – Varianta anterioară legii 296/2023. Nu putem face afaceri sub presiune constantă, fără îndrumare și avertisment.

5. Vrem predictibilitate – Conform articolului 4 din Codul Fiscal, orice modificare să fie realizată cu cel puțin 6 luni înainte de intrarea în vigoare, în special când vorbim de modificări de taxe și obligații noi.

6. Respectarea dialogului social și a transparenței decizionale – Proiectele pentru OUG 69 și OUG 70 au stat doar două zile în transparență decizională și au fost aprobate fără dezbatere publică, cu aviz negativ de la CES. 7. Eliminarea declarațiilor redundante – De la 1 ianuarie 2025 toți contribuabilii sunt obligați la raportarea SAF-T, care conține toate tranzacțiile economice ale unei firme. 8. Modificarea termenelor pentru notificări în relația cu ANAF – Contribuabilul are termene stricte, în timp ce ANAF are un termen de răspuns de 45 de zile. 9. Compensarea concediilor medicale cu contribuțiile sociale – Nu mai putem împrumuta statul ani de zile și să plătim sănătate pentru concediile medicale!

10. Norme clare pentru RO-e-Transport

Alin Burcea

„Este anormal să creezi noi și noi reguli pentru cei care își plătesc taxele. Statul și ANAF trebuie să îi prindă și să îi oblige să plătească pe cei care nu își achită taxele și pentru asta au susținerea noastră totală”, declară Alin Burcea, președintele ANAT.

Agențiile de turism se confruntă, firește, cu aceleași situații. Există domenii de activitate care au o contabilitate specifică, și aici vorbim chiar de agențiile de turism, pentru care Codul Fiscal reglementează regimul special de TVA, astfel că pentru acești contribuabili va fi imposibil să corespundă situațiile generate automat cu cele raportate de contabili, a transmis ANAT.

 „Noi, agențiile de turism, suntem un domeniu cu regim special de TVA, fapt care va duce ca toate deconturile să fie cu erori (nu are de unde să știe furnizorul nostru dacă factura pe care o emite cu TVA noi o vindem tot cu TVA sau o trecem în regimul mărginirii – asta da exemplu de situație care nu poate fi anticipată).
Majoritatea agențiilor de turism sunt cu servicii de contabilitate externalizată. Este greu de urmărit într-un timp atât de scurt corespondența facturilor în SPV; va fi nevoie de personal suplimentar calificat – imposibil de susținut efortul financiar pentru multe firme mici.
Nu există până în prezent o monografie contabilă clară realizată de MFP care să clarifice toate aspectele contabilității agențiilor de turism. Credem că primul pas ar fi reglementări clare pe domenii și abia apoi verificare intensivă online a activității – să nu punem căruța înaintea boilor. Noi încă nu știm 100% cum e corect să se conducă contabilitatea; avem contradicții între PV de control în țară, în funcție de județ, multiple și diverse interpretări. Activitatea agențiilor de turism este complexă; avem atât operațiuni de intermediere, cât și de producție, cu diferite cote de TVA și cu diferite locuri de prestare a serviciilor turistice. Integrarea în sabloane devine, în contextul reglementărilor actuale, o misiune imposibilă. La redactarea deconturilor precompletate nu se ține cont de aspecte de genul: TVA la încasare, TVA deductibil parțial, prorata, TVA inclus, TVA la marjă, cote speciale de genul SDD, SFD. Cu siguranță e imposibil să se obțină un decont fără erori, iar căutarea diferențelor devine o misiune imposibilă, între sute, poate mii de operațiuni, fiecare cu specificul ei. Recomandare: Dă-ne «Biblia» după care să facem înregistrările, clar negru pe alb, pe tipuri de operațiuni, pe data emiterii facturii sau data prestării serviciului (și aici e o lungă dezbatere legată de data la care se înregistrează venitul/TVAl). Și vă garantăm că intrăm toți în sablon, ne conformăm și raportăm. Dar nu putem intra într-un sablon pe care nu-l cunoaștem”.
author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version