Contractul pentru construirea primei magistrale de metrou la Cluj-Napoca a fost semnat.
Linia 1 a noului metrou va avea o lungime de 21 de kilometri şi 19 staţii. Primul tronson, totalizând puţin peste 9 kilometri, cu 9 staţii şi un depou suprateran, urmează să fie terminat în 4 ani.
„Este un proiect în valoare de peste 9 miliarde de lei (fără TVA), finanțat parțial prin PNRR – Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă al României (1,5 miliarde de lei, fără TVA), și care va transforma municipiul Cluj-Napoca și comuna Florești în localități moderne.Ministerul Transporturilor asigură majoritatea finanțării, dar Primăria Cluj-Napoca are datoria să deruleze eficient proiectarea și execuția celor peste 21 de km ai liniei de metrou ușor care va fi construit în zona metropolitană”, a transmis joi, pe Facebook, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu.
Asocierea de proiectanți și constructori români și turci are la dispoziție 96 de luni pentru definitivarea întregului proiect. Vor fi construite, în prima etapă (prin PNRR) 9 stații și un depou, pe o distanță de 9,16 km pe traseul Sfânta Maria-Europa Unită.
„Lucrările la prima etapă trebuie finalizate, până la sfârșitul lunii august 2026, pentru ca ulterior să se poată intra în cea de-a doua etapă (finanțată de MTI din alte fonduri) care vizează lucrări la alte 10 stații pe traseele Țara Moților-Sfânta Maria (7 stații, 8,80 km) și Piața Mărăști-Muncii (3 stații, 3,07km)”, a precizat Grindeanu.
Alstom va furniza un sistem integrat de metrou
Alstom va furniza sistemul integrat de metrou, în valoare de aproximativ 400 de milioane de euro. Compania va avea următoarele responsabilităţi în proiect: integrarea sistemului, soluţiile de semnalizări, telecomunicaţii şi electroalimentare, construirea căii de rulare, instalarea panourilor de siguranţă de pe peroane, centrul de control şi siguranţă a traficului, precum şi implementarea în întregul sistem a unei soluţii de securitate cibernetică de eficienţă dovedită. Alstom va implementa o soluţie de control al trenurilor bazat pe comunicaţii (CBTC) care să susţină cel mai înalt grad de automatizare, gradul 4 (GoA4), pentru prima dată în România. Pentru aceasta, compania va folosi soluţia de semnalizare CBTC de mare capacitate Urbalis, care se regăseşte în multe alte proiecte de metrou.
„După finalizare, linia de metrou din Cluj-Napoca va fi prima complet automatizată din România. Implementarea sistemului de metrou „la cheie” marca Alstom, care include un centru de control integrat, tehnologia Urbalis CBTC ce susţine funcţionarea fără mecanic şi servicii de transport de mare capacitate la intervale de succedare a trenurilor de 90 de secunde, precum şi o platformă de securitate cibernetică de ultimă generaţie, vor aduce o operare fiabilă şi eficientă din punct de vedere energetic pe conexiunea vest-est şi va îmbunătăţi considerabil mobilitatea ecologică în oraşul Cluj-Napoca”, precizează reprezentanții Alstom.