Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) cere Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) modificări precise în Norma 23/2014 privind RCA, una dintre ele referindu-se la posibilitatea încheierii poliţelor de asigurare să se poată face şi pentru perioade de o zi, o săptâmână, o lună, nu ca în prezent, când acestea sunt obligatorii pe 6 sau 12 luni.
Totodată, FORT solicită ca asiguratorii “să punăa la dispoziţia clienţilor, la cerere, calculul actuarial şi indicatorii care stau la baza stabilirii valorilor poliţelor de asigurare RCA, iar aplicarea în calcul a ratei daunalităţii să se facă segmentat pe fiecare tip de vehicul şi nicidecum raportat la rata medie combinată”.
“Evoluţia (creşterea/descreşterea) valorilor politelor RCA trebuie strâns corelată cu evoluţia daunalităţii. Nu este normal ca în cazul în care, deşi nu creşte daunalitatea parcului auto al unei persoane fizice/juridice, totuşi nivelul poliţelor RCA să fie majorat (aşa cum se întâmplă în ultimii ani)”, sunt de părere membrii federaţiei.
“Trebuie stabilită o proporţie rezonabilă între, pe de o parte, nivelul primei de asigurare anuală şi nivelul mediu al primei de asigurare (calculată ca medie a primelor plătite în ultimii 5 ani) pentru un autovehicul şi, pe de altă parte, daunalitatea provocată de acesta anual şi total (pentru toţi anii)”, explică cei de la FORT.
Amintim că, miercuri, ASF a modificat Norma RCA astfel încât asigurătorii să fie obligaţi să coreleze tarifele RCA în funcţie de daune.
Preţul RCA, de maxim 50% din valoarea daunalităţii provocate în anul anterior
FORT a mai propus ca prima de asigurare anuală să nu poată depăşi 50% din valoarea daunalităţii provocate în anul anterior, coroborat cu obligaţia ca prima de asigurare medie (calculată pentru ultimii 5 ani) să nu depaşească 50% din valoarea daunalităţii medii (calculată ca medie a daunalităţii provocate în ultimii 5 ani.
“În ultimii ani s-a ajuns în situaţia aberantă ca valoarea primei de asigurare să depăşească valoarea daunalităţii provocate, raţiunea încheierii unei poliţe de asigurare RCA, dacă ajunge un asigurat să plătească prime de asigurare peste valoarea daunalităţii provocate, fiind astfel nejustificată”, reclamă FORT.
Sistemul bonus/malus, reaşezat
În stransă corelare cu cele prezentate anterior, transportatorii consideră că “trebuie reaşezat sistemul bonus/malus astfel încât atribuirea de clase bonus sau malus să se facă în funcţie de valoarea primelor plătite raportata la valoarea daunalităţii provocate şi nu de numărul de evenimente, aşa cum este în prezent.
“De ex.: plătim o primă de asigurare de 10.000 lei/an şi provocăm 2 evenimente soldate cu daunalitate totală de 1.000 lei. Conform sistemului actual, în anul următor, trecem în clasa de M8 (malus maxim!!) şi creşte prima de asigurare cu 100%, la 20.000 de lei! Tabelul cu coeficienţii aferenţi claselor de bonus-malus trebuie să fie modificat astfel încât să fie 14 clase de malus, la fel ca cele de bonus şi, de asemenea, coeficienţii de creştere respectiv scădere să fie identici, aşa cum sunt acum la clasele de bonus (Ex.: B1/(-5%) cu M1/(+5%)…..B14/(-50%) cu M14/(+50%). Costurile de administrare ale asiguratorilor să aiba creşterea anuală limitată la rata medie anuală a inflaţiei pe ultimii 5 ani”, explică operatorii de la FORT.
De asemenea, ei cer ca “pentru un autovehicul nou, respectiv care are clasa B0, prima anuală RCA pentru primul an trebuie să fie limitată la maxim 1% din valoarea autovehiculului sau să fie media primelor RCA ale tuturor autovehiculelor de aceeaşi categorie contractate în anul precedent”.
“Sistemul de încadrare în clase de malus trebuie modificat astfel încât raportarea să se facă la o anumită proporţie dintre daunalitate şi prima de asigurare (şi nu cum este în prezent, raportarea la număr de evenimente), deoarece relevante sunt valorile primelor de asigurare şi ale daunalităţilor”, mai spun cei de la FORT.
Control la RCA ca la rovinietă
Nu în ultimul rând, FORT consideră că trebuie instituite măsuri astfel încât toate autovehiculele care circulă să aibă asigurare RCA valabilă, argumentând că există “procente însemnate din autovehiculele înmatriculate circula pe drumurile publice fără să deţină asigurare RCA valabilă”, iar astfel este restrânsă baza celor care încheie şi achită poliţele RCA.
“Propunerea noastră este de adoptare a unui sistem după modelul controlului în trafic a rovinietelor, eventual chiar prin intermediul infrastrucurii de camere a CNADNR şi a platformei CEDAM gestionată de ASF”, precizează transportatorii.
“FORT aşteaptă cu interes modificarea urgentă de către ASF a normei RCA şi aplicarea măsurilor prezentate şi asumate la întâlnirea cu patronatele din domeniu, dar şi modificarea legislaţiei specifice de către Parlamentul României, proces în care Federaţia doreşte să se implice direct”, conchid reprezentanţii federaţiei, în comunicatul remis redacţiei.