Segmentul de real estate industrial și logistic este marele beneficiar direct al investițiilor în infrastructura de transport, în 2022. În valoare de peste 1,5 miliarde de euro, acestea pot genera accelerarea cererii pentru hoteluri, dezvoltări rezidențiale, centre comerciale și birouri în orașele și zonele vizate.
Zona Moldovei intră într-o nouă etapă de dezvoltare, dar este o miză strategică și în dezvoltarea orașului Constanța. Noi orașe au fost incluse pe harta de dezvoltare a infrastructurii din România. Investiții majore vor fi implementate și în infrastructura de aeroporturi din Brașov, București – Băneasa, Iași și Timișoara.
Precizările transmise redacției:
Noi proiecte de infrastructură în valoare de peste 1.5 miliarde EUR sunt așteptate pentru livrare în orașele regionale din România anul acesta, în timp ce la București lucrările de construcție a unui nou drum ocolitor vor continua ca parte a unei investiții de 1 miliard EUR. Totodată, primul aeroport nou din ultimele decenii va începe să funcționeze din 2022 la Brașov, în urma unei investiții de aproximativ 70 de milioane de euro, în timp ce aeroporturile din alte orașe sunt incluse în programe majore de modernizare, arată o analiză BUCHAREST REAL ESTATE CLUB (BREC), realizată în parteneriat cu Concelex.
Marele beneficiar direct al acestor investiții este segmentul de real estate industrial și logistic. La nivelul țării sunt deja în funcțiune peste 5,4 mil. mp de spații logistice moderne, în principal în București și în orașele regionale din sudul, centrul și vestul României, iar anul acesta sunt asteptate peste 700.000 mp de noi livrări. Partea de est a țării începe să recupereze pe acest segment, având în vedere autostrăzile și drumurile expres care vor fi construite în următorii ani în regiune.
Bucureşti: Noua șosea ocolitoare A0, una dintre cele mai așteptate noi investiții
A0, noua șosea ocolitoare a Bucureștiului, este în prezent în curs de dezvoltare. Drumul va avea legături cu principalele autostrăzi A1, A3 și Drumul Național DN 1. Construcția se va finaliza gradual, cu primele termene stabilite pentru 2023, dezvoltarea urmând să continue până în 2026. Investiția totală se ridică la aproape 1 miliard EUR.
Cluj-Napoca: Două tronsoane noi de autostradă
În apropiere de Cluj-Napoca, un tronson de 30 km al autostrăzii Brașov-Oradea este în construcție și urmează să fie livrat în 2023. Valoarea proiectului este estimată la peste 282 mil. EUR. În județul Alba, la sud de Cluj-Napoca, un alt tronson al autostrăzii Sebeș-Turda, cu o lungime de 24,2 km a fost deschis la finalul anului trecut în urma unei investiții de 111 mil. EUR.
Timișoara: Un nou drum ocolitor de 26 km
Drumul ocolitor din partea de sud a Timișoarei este în construcție și se va deschide în 2022, potrivit estimărilor Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Secțiunea de aproape 26 km este dezvoltată în urma unei investiții de aproximativ 55 mil. EUR.
Zona Moldovei, o nouă etapă de dezvoltare. Autostrada A7 – Autostrada Moldovei, cel mai mare proiect din zona de est a țării
O investitie strategică în infrastructura județului Iași va fi noua autostradă Târgu Neamț-Iași-Ungheni, aflată în faza de proiectare. Primele tronsoane sunt prevăzute pentru inaugurare începând cu 2025, potrivit CNAIR. Drumuri expres suplimentare sunt în faza de planificare în regiune și construcția lor ar trebui să înceapă în următorii ani. Proiectul A7 va fi cel mai mare proiect de infrastructură de transport dezvoltat în zona Moldovei până în prezent. Autostrada va lega Buzăul de Siret și va traversa orașele Focșani, Bacău, Pașcani și Suceava.
Un segment de autostradă separat va face legătura între Ploiești și Buzău. Ploiești – Buzău este primul tronson din A7 Ploiești – Pașcani anuntat pentru inceperea construcției, după ce recent a fost inaugurată secțiunea de 16 km de autostradă a Centurii Bacău.
De asemenea, la Botoșani se află în curs de autorizare a investiției o nouă șosea de centură. Proiectul va fi dezvoltat în urma unei investiții de aproximativ 34,6 mil. EUR; ocolirea va avea o lungime de 10 km și va fi cel mai mare proiect de infrastructură dezvoltat în Botoșani de peste 3 decenii. În Bacău, la mijlocul lunii noiembrie 2021, a fost livrată oficial varianta de ocolire a orașului în lungime de 30,8 km. Proiectul include 7 poduri, 9 pasaje și un nod rutier și a fost dezvoltat în urma unei investiții de aproximativ 135 mil. EUR, finanțat din surse europene.
Constanța: Miză strategică la malul mării
Infrastructura orașului de la malul mării are o miză strategică, în anii următori fiind prevăzut un portofoliu amplu de proiecte de investiții atât în orașul Constanța cât și în zona portuară. Între marile proiecte care ar putea atrage noi investiții se numără construcția noului complex sportiv Farul Constanța (un stadion cu 18.000 de locuri și o valoare a investiției de 85 mil. EUR), proiecte de îmbunătățire a mobilității urbane atât în interiorul orașului (proiecte Smart City) cât și între oraș și stațiuni, precum și un amplu proiect de regenerare urbană a zonei din centrul orașului.
Noi regiuni în dezvoltare:
- Podul Brăila-Tulcea, al 3-lea cel mai lung pod suspendat din Europa și cel mai lung din România.
Peste 55% din totalul lucrărilor la Podul Brăila au fost finalizate. Podul va avea o lungime de 1,97 km și va fi al treilea cel mai lung pod suspendat din Europa. Întregul proiect va fi finalizat, conform estimarilor, la finalul anului curent.
- Craiova: Dezvoltare accelerată în sudul țării. Drumul expres Craiova-Pitești este un alt proiect – cheie, care va contribui la dezvoltarea zonei de sud a României. Primele tronsoane care acoperă 57,5 km sunt planificate pentru livrare în 2022, pe baza unei investiții de aproximativ 363 mil EUR. Un alt tronson cu o lungime totală de 63,5 km va fi finalizat în 2024, în urma unei investiții de 262,6 mil. EUR.
- Distanța Bucuresti-Giurgiu se reduce. Autostrada ocolitoare Mihăilești, cu o lungime de 3,2 km a fost deschisă circulației la finalul lui 2021. După finalizarea centurii București, orașul Giurgiu și granița de sud a țării se vor afla la o distanță semnificativ redusă.
- Bistrița, o nouă posibila conexiune între Baia Mare și Suceava. Se poartă discuții pentru includerea șoselei de ocolire a orașului Bistrița în structura noii autostrăzi care va lega Baia Mare de Suceava. Acest proiect ar putea genera noi oportunități de investiții pentru oraș și zonele din proximitate.
- Satu Mare, un nou drum ocolitor. În 2021 a fost deschisă traficului varianta de ocolire Satu Mare. Proiectul are o lungime totală de 19,5 km, iar aproximativ 12 km sunt proiectați să permita traficul de mare viteză.
Noi investiții în infrastructura de aeroporturi din Brașov, București-Băneasa, Iași și Timișoara
Primul aeroport nou construit în ultimele decenii va deveni operațional la Ghimbav, la 12 km de Brașov, în urma unei investiții de aproximativ 70 mil. EUR. Autoritățile intenționează să obțină fonduri UE în valoare de aproximativ 300 mil. EUR pentru a crea o legătură feroviară între aeroport și Brașov, care ar putea stimula operațiunile de transport de marfă în regiune. În primăvara acestui an și Aeroportul București Băneasa modernizat ar trebui să atingă capacitatea maximă. Aeroportul a beneficiat recent de lucrări majore de renovare în valoare de aproximativ 13,4 mil. EUR.
De asemenea, autorităţile au anunţat planuri de modernizare a Aeroportului Iaşi. Bugetul total de investiții în valoare de aproximativ 90 de milioane EUR va fi utilizat pentru a adăuga noi terminale de pasageri și pentru a dezvolta o nouă parcare. Lucrările de construcție ar trebui să fie finalizate până în 2023, potrivit informatiilor disponibile. La Timișoara, un nou terminal pentru plecări internaționale va fi dezvoltat până la sfârșitul anului 2023 în urma unei investiții de 200 de milioane de lei (40,4 milioane de euro). Noul terminal aeroportuar va acoperi 4.383 mp și va susține o creștere a capacității anuale de pasageri la 3 milioane.