Executivul a aprobat astăzi proiectul de lege privind atribuirea contractelor de concesiune de lucrări şi de concesiune de servicii, de către autorităţile contractante sau entitățile contractante, în situaţia în care valoarea estimată este mai mare de 22.908.118 lei, fără TVA – pragul reglementat de Directiva 2014/23/UE.
Proiectul este parte a pachetului legislativ adoptat de Executiv şi trimis Parlamentului, pentru aprobare în procedură de urgenţă, astfel încât să intre în vigoare la 1 ianuarie 2016.
Condiţiile şi procedurile simplificate de atribuire a contractelor de concesiune de lucrări şi de concesiune de servicii a căror valoare este mai mică decât pragul valoric prevăzut mai sus vor fi reglementate prin normele metodologice de aplicare a proiectului de lege, precizează Executivul.
Durata contractelor de concesiune va fi limitată, “în scopul evitării denaturării concurenței”. Astfel, “pentru concesiunile de lucrări sau de servicii a căror durată estimată este mai mare de 5 ani, durata maximă a concesiunii nu poate depăși timpul estimat în mod rezonabil necesar concesionarului pentru a obține un venit minim care să permită recuperarea costurilor investițiilor inițiale, a costurilor efectuate în legătură cu executarea contractului și a unui profit rezonabil”, explică Executivul.
Studiu de fundamentare
Proiectul de act normativ stabilește obligația de realizare a unui studiu de fundamentare atunci când o autoritate contractantă intenționează să realizeze un proiect prin atribuirea unui contract pe termen lung, care să cuprindă fie executarea de lucrări și operarea rezultatului lucrărilor, fie prestarea, gestionarea și operarea de servicii.
Studiul de fundamentare va trebui să dovedească necesitatea și oportunitatea realizării proiectului în acest mod. Un astfel de studiu se va realiza și în cazul în care proiectul pe termen lung va presupune crearea unei societăți având ca acționari operatorul economic, pe de o parte, și autoritatea contractantă sau entitatea contractantă, pe de altă parte.
Studiul de fundamentare se va baza pe un studiu de fezabilitate în cazul proiectelor ce implică executarea de lucrări.
Licitaţia deschisă şi dialogul competitiv
Proiectul de lege reglementează două proceduri de atribuire: licitaţia deschisă în cadrul căreia există posibilitatea de a organiza o etapă de negociere, şi, respectiv, dialogul competitiv. Indiferent de procedura aleasă, criteriile de atribuire și cerințele minime nu se modifică în cursul negocierilor.
Criteriul unic de atribuire a contractelor de concesiune de lucrări şi de concesiune de servicii va fi oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic.
“În stabilirea ofertei câştigătoare, la baza criteriului unic trebuie să existe criterii obiective care garantează evaluarea ofertelor în condiții de concurență reală. Criteriile obiective au legătură cu obiectul concesiunii și pot include, printre altele, criterii de mediu și sociale. În documentele concesiunii, criteriile sunt enumerate în ordinea descrescătoare a importanței”, prevede proiectul.
Modificarea contractului
Totodată, sunt stabilite condiţiile în care un contract de concesiune poate fi modificat pe durata executării acestuia, fără organizarea unei noi proceduri de atribuire, precum și unele cazuri în care se poate ajunge la denunţarea unilaterală a unui contract de concesiune de lucrări sau de concesiune de servicii.
De la prevederile acestui proiect de lege se exclud concesiunile pentru serviciile de transport aerian (care se bazează pe acordarea unei licențe de operare în sensul Regulamentului CE nr. 1008/2008), concesiunile pentru serviciile publice de transport de călători (în sensul Regulamentului CE nr. 1370/2007) și concesiunile pentru serviciile de loterie, atribuite de către stat unui operator economic pe baza unui drept exclusiv.