Nuclearelectrica (SNN) reacționează la o zi de la sesizarea Consiliului Concurenței de către Ministerului Energiei privind “o posibilă poziție dominantă a unor părți terțe în piață” și susține că prețul uraniului din noul contract încheiat cu canadienii de la Cameco este unul de piață, de 373,58 lei pe kilogram.

Daniela Lulache, directorul general al Nuclearelectrica
Daniela Lulache directorul general al Nuclearelectrica

Iată precizările din comunicatul SNN:

“1. În ceea ce privește sesizarea Ministerului Energiei la Consiliul Concurenței privind o posibilă poziție dominantă a unor părți terțe în piață, SNN consideră că ME are dreptul să solicite orice tip de analiză de preț și piață autorităților competențe în domeniu. Astfel, autoritățile în materia concurenței se pot pronunța asupra aspectelor care privesc libera circulație a mărfurilor, politici de preț concurențiale sau de dumping, abuzuri de poziție dominantă, ajutor de stat (direct sau indirect).

2. Din punctul de vedere al SNN, considerăm prețul ofertat de Cameco este unul de piață, aspect ce poate fi ușor verificat prin raportare la datele de preț furnizate de Euratom Supply Agency (pe contracte pe termen lung și spot), precum și din alte surse care publică date legate de evoluția prețului uraniului, îndeosebi pe piețele spot.

Orice contract de achiziție de uraniu este obligatoriu un contract tripartit, astfel toate contractele sunt semnate de SNN, ofertant (CNU și/sau Cameco) și ESA, tocmai pentru a asigura tranzacții la prețuri de piață și evitarea pozițiilor dominante de către o autoritate independentă, au mai explicat reprezentanții Nuclearelectrica.

3. De asemenea, este un fapt cunoscut în piață că la nivel internațional prețul uraniului a scăzut considerabil în ultima perioadă, aspect care influențează strategiile de preț ale producătorilor care se adaptează la condițiile de piață.

În acest context, având în vedere obligațiile financiare ale CNU, este evident că societatea nu poate fi una competitivă la nivel internațional, modul de calcul al prețului sau incluzând prejudiciul constatat în urma controlului Curții de Conturi. Măsurile adoptate de SNN de la rezilierea de drept a contractului cu CNU au avut constant în vedere acordarea de drepturi legale CNU și organizarea procedurilor interne de achiziție de materie prima în așa fel încât CNU să poată simultan să implementeze anumite măsuri de redresare și dezvoltare și să participe la procedurile organizate de SNN.

Însă, progresul înregistrat de CNU la un an de la măsurile impuse de Curtea de Conturi este unul foarte lent, fără schimbări majore.

4. Dată fiind situația actuală a CNU, din punctul de vedere al exploatării, este dificil de estimat în ce măsură ar putea asigura un contract pe o durată lungă de 4 ani, de exemplu, motiv pentru care SNN a luat în mod conservativ decizia de a încheia contracte pe perioadă scurtă, în așa fel încât și CNU, ca urmare a procesului de redresare operațională și financiară, să aibă șanse reale într-o astfel de competiție, din perspectiva prețului.

De asemenea, pentru a reduce riscul de dependență față de un singur furnizor, SNN a inițiat în anul 2016 două proceduri internaționale de calificare de noi furnizori de pulbere de uraniu, conform practicilor din industria nucleară.

Aceste proceduri nu au rezultat în noi calificări de furnizori, deși a existat interes, în principal din considerente legate de specificațiile tehnice de produs solicitate.

5. Având în vedere factorii enumerați mai sus, SNN speră că ME (Ministerul Energiei – n.r.) a analizat cu atenție impactul potențial al acestei sesizări asupra gestionării riscului de continuitate în achiziție de materie prima și operare întrucât Cameco poate decide în acest context să nu mai participe la procedurile organizate de SNN având în vedere durata scurtă și cantitatea foarte redusă de materie prima livrată, punând astfel SNN în imposibilitatea de gestionare a acestui risc pe fondul problemelor și lipsei de redresare ale CNU și necalificării de noi furnizori.

6. Cronologic, ulterior rezilierii de drept a contractului de furnizare de materie prima sub formă de pulbere sinterizabilă de dioxid de uraniu (UO2) ca urmare a neîndeplinirii obligațiilor contractuale de către CNU în anul 2015, SNN, pentru a-și procura materia prima necesară continuității operării Fabricii de Combustibil Nuclear și centralei de la Cernavodă, implicit asigurării producției în piață, a organizat două proceduri competitive între cei doi furnizori calificați ai săi: CNU și Cameco Inc. SUA (cu facilitate de producție în Canada) — companie calificată de SNN încă din anul 2008 tocmai pentru a gestiona riscul de dependență față de un singur furnizor sau față de o insuficientă în materia prima necesară, așa cum se întâmplă în prezent).

Pentru a da posibilitatea CNU de a participa în cadrul unei proceduri ce ar fi prevăzut încheierea unui contract pe termen lung (4 ani), având în vedere afirmațiile Ministerului Energiei privind implementarea măsurilor de redresare a CNU, companie aflată integral în subordinea ME, și importanța menținerii unui ciclu integrat cât mai complet, SNN a decis să încheie contracte de durata scurtă. Astfel, de la momentul refuzului CNU de a livra SNN materie prima conform contractului, SNN a organizat 3 proceduri de achiziție a pulberii de UO2.

Până în prezent SNN, pe baza criteriului specific achizițiilor publice în cazul achiziției unor mărfuri, în vederea respectării principiului eficienței utilizării fondurilor publice, respectiv prețul cel mai mic, a încheiat deja două contracte cu o durata de 6 luni, pentru o cantitate de 120 tone de UO2 fiecare, contracte ce au asigurat necesarul de uraniu pentru anul 2016 și îl vor asigura pentru primele luni din 2017.

Pentru asigurarea materiei prime concomitent cu posibilitatea atingerii de către CNU a capacității competitive din piață internațională, SNN a inițiat în luna decembrie 2016 o nouă procedura de achiziție de scurtă durata la care au fost invitați să depună oferte cei doi furnizori calificați, procedura finalizată cu atribuirea unui nou contract către Cameco, oferta Cameco având prețul cel mai mic în mod substanțial.

Noul contract va intră în vigoare în ianuarie 2017, după semnarea acestuia și de către Euratom Supply Agency (ESA), având în vedere că în Uniunea Europeană contractele de vânzare-cumpărare uraniu sunt tripartite (semnate de vânzător, cumpărător și ESA).

Acest al treilea contract va avea tot o durată de 6 luni și aceeași cantitate de 120 tone UO2 ce urmează a fi livrată. Prețul de achiziție a materiei prime din acest contract, echivalentul în lei, este de 373,58 lei kg/U în UO2.

SNN a analizat eventuale măsuri strategice și cu impact pe termen mediu și lung de gestionare a acestei situații, ținând cont de toți factorii interni și externi și de progresul lent de redresare a CNU, și a inițiat deja demersuri către autoritățile responsabile și competente fie pentru identificarea unor posibilități concrete de colaborare cu CNU (de ex: contract de procesare cu CNU — achiziția de octoxid de uraniu (U3O8) s-ar putea realiza de către SNN din piață, iar prelucrarea acestuia în dioxid de uraniu (UO2) s-ar putea contracta de SNN către CNU), fie pentru dezvoltarea de noi capacități de prelucrare și rafinare și/sau modernizare a unor capacități existente de prelucrare și rafinare din România.

Astfel, SNN s-ar putea asigura în privința disponibilității pulberii sinterizabile de dioxid de uraniu (UO2) conform specificațiilor tehnice necesare pentru fabricația fasciculelor de combustibil nuclear de tip CANDU 6, cu atenuarea riscurilor de dependență față de un furnizor, simultan cu menținerea strategică a unor relații de afaceri cu CNU în beneficiul ambelor părți. SNN încă așteaptă un punct de vedere la măsurile propuse ME, dar care probabil în contextul actual ar putea fi abordat de viitorul guvern.

author avatar
Catalin Visan
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version