Portul Constanţa a avut, anul trecut, a doua cea mai mare creştere de mărfuri (17%) manipulate din UE, după Gdansk (26,3%) din Polonia, potrivit datelor publicate, marţi, de Oficiul European de Statistică (Eurostat).
La polul opus, cantitatea de marfă manipulată a scăzut cel mai mult, față de 2022, în porturile Amsterdam (-15,4%), Trieste şi „Zeeland Seaports” (-12,6%), Goteborg (-12,5%), Dunkerque (-12,4%) şi Barcelona (-10,4%).
Datorită creşterii din 2023, Gdansk a intrat în top cinci cele mai importante porturi din UE, în timp ce Constanţa se situează pe locul 9. Rotterdam, Antwerp-Bruges şi Hamburg, amplasate pe coasta Mării Nordului, şi-au păstrat poziţiile de cele mai importante trei porturi din UE, în 2023.
În total, în porturile din UE au fost manipulate 3,4 miliarde de tone de marfă, în scădere cu 3,9% față de 2022 (3,5 miliarde tone), dar în creştere cu 5%, comparativ cu 2013 (3,2 miliarde tone).
Ţările de Jos continuă să fie cel mai mare transportator maritim de marfă din UE, cu 545 de milioane de tone de marfă manipulate. Pe locurile următoare se situează Italia (501 mil. tone) şi Spania (472 mil. tone). În cele trei ţări, cantitatea de marfă manipulată în porturi a scăzut, în 2023, comparativ cu 2022, cu 7,6%, respectiv 1,7% şi 3,7%.
România se situează pe locul 13, fiind devansată de state precum Belgia, Franţa, Germania, Grecia, Suedia, Polonia, Finlanda, Danemarca şi Portugalia. Porturile din România au manipulat 69,25 milioane de tone de marfă, în 2023, în creştere faţă de 60,26 milioane de tone, în 2022.
Datele Eurostat mai arată că portul Constanţa este cel mai specializat port din UE în ceea ce priveşte manipularea de mărfuri uscate în vrac (60,6% din tonajul total, în 2023).
Opt dintre cele mai mari 20 de porturi din Uniunea Europeană sunt amplasate în Marea Mediterană, şapte sunt pe coasta Mării Nordului, trei sunt pe coasta Atlanticului, unul este în Marea Baltică, iar altul este în Marea Neagră, şi acesta este Constanţa.