Asociaţia Prosumatorilor şi a Comunităţilor de Energie din România (APCE) cere ANRE să-i penalizeze, cu 0,2%/zi din valoarea nefacturată, în favoarea prosumatorilori, pe toți furnizorii de energie electrică licenţiaţi, dacă întârzie facturarea cu mai mult de 30 zile calendaristice faţă de data convenită în contract.
Membrii asiciației reclamă că zeci de mii de prosumatori din România nu primesc la timp facturile pentru energia consumată sau pentru cea livrată în reţea iar întârzierile de facturare depăşesc 12 luni.
„Această situaţie a fost sesizată de către prosumatori prin numeroase plângeri transmise către ANRE. A trecut mai bine de un an de la primele probleme de facturare şi situaţia nu s-a schimbat. Acţiunile întreprinse de ANRE pentru remedierea acestei situaţii nu au avut efect. Conform ordinului ANRE 15/2022, termenul de plată pentru energia în exces livrată de prosumatori în reţea este de “24 de luni de la data facturării”. De aici se poate observa că întârzierile în facturare generează îmbogăţirea fără justă cauză a furnizorilor de energie care nu emit facturi conform legii. Considerăm că aceste întârzieri nu sunt datorate unor probleme tehnice ci unor interese financiare care aduc prejudicii prosumatorilor”, se arată în comunicatul transmis redacției.
Furnizorii care folosesc astfel de practici „au avut la dispoziţie suficient timp pentru a remedia orice probleme de ordin tehnic”.
De asemenea, „există furnizori în România care facturează la timp şi reprezintă un model de bune practici pentru toţi ceilalţi furnizori. APCE oferă un exemplu şi susţine că modelul de facturare CEZ poate fi aplicat de toţi furnizorii de energie electrică din Romania”.