Românii vor putea recupera cei 50 de bani, începând din data de 30 noiembrie, doar pe sticlele și dozele de băuturi care sunt marcate cu sigla „Ambalaj cu garanție”, informează joi RetuRO. Astfel, nu trebuie făcute încă de pe acum stocuri de pet-uri pe balcon, pentru că nu vor fi luate în considerare la plată.

RetuRO aduce în vedere tuturor românilor detalii importante despre procesul de returnare a ambalajelor parte din Sistemul de Garanție-Returnare referitoare la importanța siglei Ambalaj cu garanție, forma ambalajelor în momentul returnării sau la ambalajele care vor fi acceptate la punctele de returnare.

Ce ambalaje fac parte din SGR?

Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) se lansează oficial în România pe 30 noiembrie 2023 și reprezintă un circuit pe care ambalajele din sticlă, plastic sau metal cu volume cuprinse între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, urmează să îl parcurgă. 

Printr-o analogie foarte simplă, Sistemul de Garanție-Returnare este similar cu utilizarea cărucioarelor de cumpărături în supermarketuri: clientul împrumută căruciorul în baza unei garanții de 50 de bani și, ulterior, după finalizarea cumpărăturilor, pentru a recupera garanția, trebuie să returneze căruciorul. 

Explicat pe larg, Sistemul de Garanție-Returnare reprezintă un program prin care românii vor plăti o garanție de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase etc) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific – Ambalaj cu garanție. Mai multe detalii pot fi consultate și în videoclipul informativ, disponibil pe canalul de YouTube RetuRO. 

Astfel, în momentul în care românii vor cumpăra produse în astfel de ambalaje, vor plăti o garanție în valoare de 50 bani iar după golirea ambalajului, clientul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România, iar în schimbul ambalajului gol, clientul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

Aceste produse, parte din SGR, vor ajunge treptat pe rafturile magazinelor, într-o perioadă de câteva luni după lansarea Sistemului de pe 30 noiembrie, în funcție de stocurile de produse în ambalaje non-SGR existente în piață. Așadar, RetuRO recomandă tututor românilor să nu își facă provizii de ambalaje înainte de lansarea SGR. Acestea nu vor fi acceptate în punctele de returnare, nefiind marcare cu logo-ul ce atestă că sunt purtătoare de garanție. Ambalajele non-SGR vor putea fi returnate, în continuare, prin metoda de colectare selectivă clasică, utilizată și până acum pentru recuperarea ambalajelor de toate tipurile, în punctele de colectare tradiționale. 

Unde și cum returnăm ambalajele?

Pentru a fi returnate, RetuRO recomandă ca ambalajele să fie intacte, nedegradate și nedeformate, adică să nu fie sparte, turtite sau presate, pentru ca ele să poată fi scanate după formă și dimensiuni de automatele de colectare sau de echipamentele de numărare și sortare. De asemenea, recipientele trebuie sa fie golite, nu curate în sensul de a fi spălate. Orice cantitate de lichid care rămâne în aceste recipiente le afectează greutatea și există posibilitatea ca ele să fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate și cântărite. Desigur, există o marjă de greutate, dar este recomandat ca ambalajele de băuturi să fie golite complet, pentru a fi siguri de recuperarea garanției. Eticheta trebuie să fie vizibilă și intactă pentru că aceasta va avea imprimate simbolul SGR și codul de bare specific. În lipsa acestor elemente de identificare, ambalajele nu beneficiază de garanție și nu pot fi preluate prin Sistemul Garanție-Returnare.

Ambalajele pot fi returnate la orice punct de colectare pus la dispoziție de comercianți, unde clienții vor primi înapoi garanția, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație. 

În magazinele unde se preiau recipientele manual, clientul va primi garanția înapoi în numerar. În supermarketuri, unde se folosesc, de cele mai multe ori, echipamente automate pentru colectarea recipientelor, clientul va returna ambalajul la aparat (RVM) și va primi un voucher, care poate fi utilizat în magazin, la efectuarea cumpărăturilor sau se poate schimba la casă (sau la un punct special amenajat) pentru obținerea de numerar, în cazul în care consumatorul nu dorește să utilizeze voucherul de garanție doar în acel magazin.

Produsele în ambalaje non-SGR, care se află, deja, în stocul producătorilor sau al comercianților, mai pot fi comercializate până la data de 30 iunie 2024. Începând cu data de 1 iulie 2024, nu se vor mai putea introduce pe piață produse care intră sub incidența SGR, fără să fie inscripționate cu logoul și codul de bare specific. Așadar, în perioada de început a SGR în România, vom avea un volum mai mic de ambalaje SGR pe piață acesta depinzând de epuizarea stocurilor existente.

Hora Reciclării. Trei pași pentru o țară mai curată

RetuRO a lansat campania „Hora Reciclării”, cu scopul de a încuraja toți românii să învețe trei pași simpli către o Românie mai curată și mai verde:

  1. Căutăm în magazine etichete cu simbolul „Ambalaj cu garanție” și plătim garanția de 50 de bani.
  2. Returnăm ambalajele în stare intactă la un punct de returnare.
  3. Recuperăm garanția de 50 de bani pentru fiecare ambalaj

Campania națională își propune să anunțe intrarea în vigoare a Sistemului Garanție-Returnare, să invite românii să adopte noile măsuri de reciclare și să educe publicul cu privire la rolul și importanța lor în asigurarea unui mediu mai curat și mai verde. 

Campania va fi urmată de lansarea efectivă a Sistemului Garanție-Returnare în 30 noiembrie 2023, care se va concentra pe formarea obiceiului de returnare și colectare a ambalajelor în rândul consumatorilor. Astfel, compania RetuRO va continua să se implice pentru a asigura succesul sistemului și contribuția sa la un mediu mai curat și mai sănătos.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version