Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat în dezbatere publică strategia pentru următorii 4 ani, precum și prezentarea strategiei de digitalizare. (Vezi document la finalul articolului)
Digitalizarea Fiscului, angajarea a 2.000 de oameni noi și creșterea gradului de colectare a veniturilor la bugetul de stat – cu țintă pe controale – sunt prioritățile președintelui ANAF, Mirela Călugăreanu.
Iată argumentele pentru noile angajări: „Dacă, în prezent, există circa 2.500 de posturi vacante, peste 5 ani numărul acestora va crește la 6.000, ca urmare a atingerii pragului vârstei de pensionare de către unii funcționari. Este evident faptul că digitalizarea va genera o reducere a numărului de posturi vacante necesare și, ținând seama că perioada de formare a unui angajat este de minim doi ani, în perioada 2021 – 2024 este necesară ocuparea prin recrutare externă a 2000 de posturi vacante”.
În document se precizează că domeniile prioritare de ocupare a posturilor vacante cu tineri absolvenți sunt IT, statistică, econometrie, managementul proiectelor.
ANAF dorește să înființeze o Școală de Fiscalitate, unde să atragă lectori de înalt nivel profesional și academic în susținerea scopului său de a livra cursuri de pregătire profesională, formare a funcționarilor publici aflați la început de carieră, efectuarea de studii și cercetare științifică în domeniul fiscalității, organizarea de seminarii și comunicări științifice.
De asemenea, își propune să realizeze programe comune de formare profesională a angajaților din sistemul fiscal, împreună cu Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați, Camera Consultanților Fiscali, Academia de Studii Economice și cu alte unități de învățământ superior de profil.
Mai este vizată „revenirea, până la finalul anului 2022, la nivelul înregistrat în anul 2019, pentru indicatorul Gradul de confomare la declarare și la plată”.
„Strategia ANAF 2021-2024 vizează două aspecte majore pentru activitatea organizației: digitalizarea instituției și îmbunătățirea serviciilor puse la dispoziția cetățeanului. Totodată, prin acest document programatic ANAF continuă să mențină obiectivele și liniile de acțiune legate de prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, să modernizeze cultura organizațională, să crească eficiența și transparentizarea rezultatelor instituționale”, transmite ANAF.
18 proiecte anul acesta, 7 avansate
Potrivit strategiei, sunt în curs de implementare 18 proiecte, 7 avansate:
- SAF-T (Standard Audit File for Taxation) – transferul electronic de date contabile și financiare de la companii către administrația fiscală. Președintele Fiscului, Mirela Călugăreanu, a precizat recent că perioada de testare în sistem-pilot va fi august-decembrie 2021, iar de la 1 ianuarie 2022 va deveni obligatoriu pentru marii contribuabili;
- TRAFIC CONTROL – Sistemul informatic de monitorizare a tranzacțiilor intracomunitare de bunuri;
- extinderea serviciilor electronice disponibile pe portalul ANAF;
- sistemul informatic NOES (Nivelul Operativ al Executării Silite);
- sistemul informatic One Stop Shop (OSS_RO) – pachetul TVA privind comerțul electronic;
- extinderea sistemului informatic necesar realizarii schimbului de informatii fiscale între statele membre UE;
- optimizarea sistemului informatic – VIES_RO – realizarea schimbului de informații privind livrările intracomunitare.
În decursul anului, vor fi implementate și proiectele:
- „SFERA”, care vizează actualizarea sistemelor informatice de administrare fiscală a contribuabililor și asigurarea interoperabilității acestora cu sistemele informatice ale altor instituții ale statului care dețin și pot furniza informații utile în activitatea de colectare a impozitelor și taxelor; acest proiect va conduce la o gestionare centralizată și unitară a informațiilor referitoare la evidența contribuabililor persoane juridice;
- „APIC” (Administrație Performantă prin Informație Consolidată), care presupune implementarea unei platforme de tip Big Data, platformă ce va permite gestionarea unui volum masiv de date structurate și nestructurate, analiza acestora, modelarea predictivă și implementarea unui instrument informatic integrat care să asigure realizarea în mod automat a analizei de risc a contribuabililor; volumele masive de date provenind din surse diferite au un efect pozitiv în procesul de luare a deciziilor în timp real; informațiile provenite din diferite surse pot fi folosite si analizate astfel încât să fie obținute răspunsuri în ceea ce privește reducerea costurilor, reducerea timpului necesar procesării sau luarea unor decizii inteligente; proiectul reprezintă principala forță motrice a implementării și funcționării sistemului de analiză de risc al Agenției.
ANAF mai promite:
- simplificarea formularelor, declarațiilor și a altor documente fiscale pentru a susține conformarea voluntară la declararea obligațiilor fiscale;
- simplificarea graduală a procedurilor vamale, conform prevederilor Codului Vamal al Uniunii;
- specializarea activității de administrare fiscală a marilor contribuabili, pe sectoare de activitate;
- reconceptualizarea managementului arieratelor fiscale, obiectivul final fiind utilizarea metodelor de segmentare a debitorilor în funcție de profilul de risc;
- dezvoltarea serviciului de Call-center ANAF;
- intensificarea acțiunilor de control în domeniul prețurilor de transfer, inclusiv prin gestionarea eficientă a informațiilor obținute ca urmare a utilizării instrumentelor de cooperare administrativă;
- eficientizarea acțiunilor de executare silită destinate recuperării arieratelor fiscale.