Este oficial: vom pierde 30% din fondurile europene acordate de CE în exerciţiul financiar 2007 – 2013 şi pentru care experţii europeni ne-au acordat 2 ani de prelungire, până la finele lui 2015, fără să obţinem prea mari performanţe.

marius nica, fonduri europene
Marius Nica

Marius Nica, ministrul Fondurilor Europene, a declarat astăzi, în plenul Camerei Deputaților, că gradul de absorbţie a fondurilor europene este estimat în prezent de 65% iar până la sfârşitul anului va ajunge la 70%.

Cel mai prost stăm la banii atraşi pentru POSDRU, Mediu şi Transporturi.

“Avem un procentaj de absorbție estimat la 65% în prezent. Pe POS Creșterea Competitivității Economice avem în acest moment 76% absorbție, pe Programul Operațional Asistență Tehnică – 75%, pe POS Mediu – 57%, pe Programul Operațional Regional – 70%, POSDRU – 58%, pe POS Transport – 65%, pe Programul Operațional Dezvoltarea Capacității Administrative – 90%. Acestea sunt cifrele de absorbție conform sumelor pe care le avem în acest moment la nivelul organismelor intermediare și autorităților de management și pe care, în perioada imediat următoare, le vom trimite la Comisia Europeană spre rambursare”, a spus Nica.

56,99% la  1 octombrie

Într-o statistică publicată pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene (MFE) se arată că rata absorbției fondurilor europene era la 56,99%, la finalul lunii septembrie.

În ceea ce privește suma rambursată, aceasta se ridică la 10,05 miliarde euro, reprezentând 52,74% din totalul alocării. Pe Programul Operațional Regional, absorbția a fost, în septembrie, de 62,99%, pe Programul Operațional Sectorial Mediu – 52,25%, pe Transport – 55,45%, pe Creșterea Competitivității Economice – 73,03%, pe Dezvoltarea Resurselor Umane – 68,87%, pe Dezvoltarea Capacității Administrative – 82,25%, iar pe Asistență Tehnică – 62,99%.

În coada statelor UE

Fostul ministru al Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, actual ministru al Finanţelor, susținea în februarie că rata de absorbţie va fi de 80% iar 20% vor fi dezangajări, în mod egal pentru Programele de Mediu şi Transporturi.

Asta în replică la avertismentul şefei reprezentanţei Comisiei Europene în România, Angela Filote, care a citat din statistica experţilor europeni: “România se plasează în coada statelor UE la absorbţia fondurilor europene, fiind singura ţară cu rată sub 60% și cu 20% sub media înregistrată la nivelul Uniunii Europene”.

Superbirocratizarea şi schimbarea regulilor jocului în timpul jocului

Întrebată care sunt motivele pentru care România se află pe ultimul loc în acest top, reprezentanta CE în România a spuns că „superbirocratizarea, hăţişul birocratic în procedurile de accesare a fondurilor europene”, dar şi „schimbarea regulilor jocului în timpul jocului”, lucruri pe care le reclamă mulţi dintre cei care au făcut demersuri pentru a accesa fonduri europene.

Eşec la Transporturi

Eşecul cel mai mare îl înregistrează România la Transporturi, primul semnal de renunţare la fondurile europene fiind dat de Guvernul Ponta la prima rectificare bugetară din 28 iulie, când a tăiat 1 miliard de lei de la cofinanţări.

La a doua rectificare, din 23 octombrie, Ministerul Transporturilor (MT) a pierdut alţi 1,6 miliarde de lei.

La sfârşitul anului trecut, MT anunţa un grad de absorbţie de 58,55%. Asta înseamnă că din totalul de 4,8 miliarde euro alocați pentru infrastructura din transporturi în perioada de programare 2007-2013, anul trecut au fost atrași 1,128 miliarde euro. În anul 2013 rata a fost de 10,70%, iar în anul 2012, de 32,24%.

Pentru anul acesta, MT avea în plan în ianuarie atragerea a 1,880 miliarde euro. Vom vedea cât din această sumă mai rămâne valabilă la 31 decembrie.

Proiecte fazate încă din 2014

Intuind că nu sunt capabili să atragă fondurile repartizate până în 2013 – cu tot cu păsuirea până la finele lui 2015 -, conducerea Ministerului Transporturilor – miniştrii Dan Şova şi Ioan Rus – au inițiat încă din anul 2014 procesul de fazare a proiectelor majore de infrastructură, dintre care o parte au fost transmise Comisiei Europene în vederea aprobării.

Astfel, au fost fazate tronsoanele de autostradă Lugoj – Deva, Sebeș – Turda, linia de cale ferată Radna – Gurasada – Simeria și Magistrala de metrou M2, anunţa MT.

„Fazarea proiectelor reprezintă un proces prin care proiectele aflate în implementare și care nu se pot încheia pană la data de 31 decembrie 2015 (sfarșitul perioadei de programare 2007 – 2013) se vor continua în următoarea perioadă de programare. Astfel, măsura prevede realizarea în primă fază, pană la 31 decembrie 2016 a unei părți din proiect (exemplu: excavațiuni, structuri majore, stratul de formă, stratul de stabilizare), iar în faza a doua finalizarea proiectului (exemplu: stratul de formă, stratul de uzură, marcaje)”, precizau reprezentanţii MT în 22 decembrie 2014.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version