În cel mai dificil an pentru comerțul modern, România va reuși să își mențină prima poziție în topul țărilor cu cele mai importante creșteri ale comerțului electronic din toată Uniunea Europeană. Concluzia a fost exprimată de către Luca Cassetti, secretarul general al Ecommerce Europe, în cadrul conferinței organizate de Asociația Română a Magazinelor Online, cu ocazia primei ediții a Zilei naționale a comerțului electronic, se arată într-un comunicat transmis, vineri, redacției.
Europa de Est marchează, de altfel, cea mai importantă evoluție de pe continent, de aproximativ 27%, în timp ce România depășește această medie, estimările fiind de creștere cu cel puțin 30% până la finalul anului. Totuși, pentru ca acest avans să poată fi susținut, este nevoie de competențe digitale, în condițiile în care doar 2 din 10 români care utilizează Internetul în mod regulat au făcut cumpărături online în ultimul an.
„Comerțul electronic a ținut economia deschisă și în mișcare pe toată perioada pandemiei. Tot mai multe companii, dar și antreprenori, care se bazau exclusiv pe o prezență fizică, au realizat avantajele sectorului online, astfel că au migrat spre acest canal”, spune Florinel Chiș, director executiv al ARMO.
„Comerțul electronic este viitorul”
Pe parcursul a trei paneluri, principalii factori de decizie, reglementare și supervizare a comerțului electronic au dezbătut provocările sectorului, concluzia fiind unanimă: comerțul electronic este viitorul. Sau „this is the future”, cum a declarat Liviu Rogojinaru, secretar de stat în Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, în intervenția sa.
Plățile digitale, trend de creștere
Pandemia nu a dezvoltat doar sectorul de comerț electronic, ci și digitalizarea accelerată, în special a instituțiilor publice. Numărul semnăturilor digitale a crescut de la 500.000 la 720.000 doar în prima parte a anului, în timp ce, potrivit lui Cosmin Vladimirescu, Country Manager Mastercard România și Croația, plățile electronice au înregistrat o creștere fără precedent în țara noastră: de la 353 de milioane de plăți în trimestrul 2 al 2019 la 395 de milioane de plăți în aceeași perioadă a acestui an. În ceea ce privește opțiunea de mobile wallet, creșterea este de 145% (septembrie 2019/septembrie 2020).
Gradul de adopție al plăților cu cardul a atins, de asemenea, un prag unic până în acest moment, de aproape 60% la nivelul marilor orașe, în timp ce în pre-pandemie acesta se situa la maximum 30%. 38% dintre români fac plăți cu cardul la POS săptămânal, iar 16% îl utilizează zilnic.
În ceea ce privește dezvoltarea rețelei de POS-uri în mediul rural, astfel încât să asistăm la creșterea numărului de persoane care folosesc cardul și în acest mediu, Sebastian Burduja, secretar de stat în Ministerul Finanțelor Publice, și Gabriela Horga, secretar de stat în cadrul Cancelariei Prim-Ministrului, ne spun că acest obiectiv este în vizorul lor iar Guvernul intenționează să promoveze măsuri inclusiv la nivel legislativ.
Mai mult, potrivit lui Teodor Georgescu, director general al Direcției Generale Antifraudă din cadrul ANAF, adoptarea pe scară largă a plăților cu cardul ar putea avea ca efect inclusiv reducerea evaziunii fiscale și, cu siguranță, ar ușura munca organelor de control.
Educație pentru cetățenia digitală
În ultimul panel al evenimentului, în cadrul discuției despre percepția românilor față de comerțul electronic și plățile digitale, una din concluzii a fost aceea că sunt necesare programe educaționale care să pregătească cetățenii europeni pentru noua realitate digitală. Europarlamentarul Victor Negrescu consideră că este necesar un pachet educațional în acest sens, motiv pentru care insistă asupra introducerii de cursuri dedicate conștientizării efectelor prezenței online și alocarea a 10% din planul european de relansare economică pentru educație.