de Cezar Osiceanu – 17 iunie 2020
Incepand cu luna Ianuarie Guvernul Austriei a aprobat un set de măsuri protecționiste si antidumping in cadrul reglementărilor legate de zborurile efectuate in si din Austria.
Astfel popularii si verzii austrieci au reușit sa treacă aceste măsuri prin parlament si ele sunt acum in vigoare ca fiind parte a pachetului de ajutor guvernamental acordat exclusiv către Austrian Airlines
In fapt aceste măsuri sunt in principal următoarele:
- 1. Înlocuirea vechilor taxe pentru emisiile de carbon produse de avioane de la 3,5 euro per pasager pentru rutele sub 350 km si de 17,5 euro Per pasager pentru cele peste 350 km distanța cu o taxa unica indiferent de distanța de 12 euro Per pasager;
2. Introducerea unei noi taxe unice pentru zborurile sub 350 km distanța de 30 de euro Per pasager
Fata de cele doua taxe introduse ministrul; Transporturilor a declarat ca fac parte din pachetul antidumping destinat descurajării companiilor low cost care practica astfel de politici in detrimentul celorlalte companii, arătând ca in acest fel un bilet nu mai poate fi sub prețul de 40 de euro Per pasager in Austria;
3. Cea mai importanta măsura insa este aceea prin care pasagerii vor fi transferați direct către calea ferată austriaca daca ei folosind infrastructura cailor ferate pot ajunge la aeroportul din Viena in mai putin de 3 ore.
Planul guvernamental austriac prevede ca Austrian Airlines sa își reducă la jumătate emisiile de CO2 pana in 2030 si sa crească cu 1,8 % eficienta folosirii combustibilului de Aviatie ( Air France a promis reducerea pana in 2025!)
Anterior acestor măsuri CEO Lufthansa declarase ca politicile de dumping practicate de către companiile aeriene low cost sunt sub toate aspectele : politic, economic si social iresponsabile !!
Cum Austrian Airlines este in cadrul holdingului Lufthansa iar fosta companie a lui Niki Lauda este o companie low cost membra a imperiului RyanAir este evident între cine si cine se duce acest război! Pe lângă RyanAir o alta Tinta este Easyjet
Șefii Austrian Airlines s-au adresat public omologului sau de la RyanAir O’Leary spunând ca ”greșește daca el crede ca va putea lua un singur milimetru din baza de la Viena”!
Chiar daca austriecii nu își ascund deloc Tintele lor majore RyanAir (cu șeful ei Michael O’Leary) si Easyjet nu putem sa nu observam ca alt mare operator low cost WizzAir se regrupează in tăcere funcție de aceste măsuri ale guvernului austriac
Lufthansa insa dorește ca principalele aeroporturi din provinciile austriece sa poată fi in continuare conectate cu hub-urile din Germania pentru avioanele holdingului ceea ce trebuie văzut cum se va putea face mai ales ca O’Leary a atacat deja ( cu mari șanse de câștig ) la Curtea Europeană de Justiție măsurile protecționiste luate de guvernele francez, suedez, danez etc
Pachetul de ajutor de stat acordat de către guvern companiei Austrian Airlines este de 300 milioane de euro sub forma unui împrumut garantat de stat in proporție de 90% cu termen de plata începând cu anul 2026 si 150 milioane de euro pentru acoperirea pierderilor provocate de pandemie
Lufthansa acorda si ea 150 de milioane de euro Austrian Airlines sub forma de investiție
Practic Austrian Airlines va primi ca ajutor in total 600 milioane de euro sub diverse forme – mai putin decât solicitarea inițială de 767 milioane de euro, dar va fi cadorisita in plus cu o politica protecționistă clară!
Exista insa si un “doar ca “ si anume:
- – daca aeroportul din Viena nu va avea aceeași rata de creștere precum cele din Frankfurt, Munchen si Zürich unde sunt alte hub-URI ale Lufthansa, atunci holdingul german va fi amendat cu 150 taxe de penalitate! Adică “neamt, neamt dar branza e pe bani”;
– daca Austrian Airlines nu va plăti integral suma de 300 milioane euro acordată prin împrumut atunci imediat ea va trebui sa își declare insolventa si va fi preluată integral de cayre guvernul austriac;
– daca guvernul austriac considera necesar el va putea numi 2 membri in conducerea OLP – fundatia privată ce detine majoritatea acțiunilor din Austrian Airlines si deasemenea una din cele doua numiri va fi si in consiliul de supervizare a Austrian.
In Romania aceste măsuri nu vor fi luate niciodată pentru ca:
- 1. Holdingul Wizzair-ul al lui Soros, susținută de către UDMR, are cele mai mari profituri dintre toate bazele in … Romania!
Wizzair a operat ilegal ani de zile pe pista aeroportului de la Timisoara in condițiile in care învelișul asfaltic al pistei era distrus in proporție de peste 60%, apoi după curățarea asfaltului greutatea maxima admisă nu permitea decolarea si aterizarea avioanelor Airbus 320 etc.;
2. BlueAir companie low cost zisa românească cu capital si baza prin Cipru, avea datorii imense conform bilanțurilor publicate pe internet tocmai a primit un ajutor de stat identic ca valoare cu cel dat Taromului de 65 de milioane de euro;
3. RyanAir operează masiv si in fata Tribunalului European Romania nu ar fi in stare sa se apere in nici un fel in cazul unei sesizări si am deveni si buni de plata!!
Asa ca, inca odata, la noi ca la nimeni!