Elevii români vor participa la evaluarea internaţională Programme for International Student Assessment (PISA) 2025, potrivit unei hotărâri adoptate, vineri, de Guvern.
Este prevăzută testarea inclusiv la opţiunile internaţionale, şi anume: Chestionarul TIC pentru elevi, chestionarul TIC pentru elevi, Chestionarul pentru părinţi, Chestionarul pentru profesorii de ştiinţe, Evaluarea la Limbă străină – Engleză, Chestionarul pentru profesorii de Limba engleză, dezvoltate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE).
Centrul Naţional PISA 2025 este Unitatea de Cercetare în Educaţie din cadrul Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie.
Taxa de participare la PISA 2025 este în cuantum de 171.000 euro şi va fi achitată către OCDE, în tranşe egale de 57.000 euro, timp de trei ani (2023-2025 inclusiv), fiind plătită după semnarea acordului de participare, până la data de 1 martie a fiecărui an.
De asemenea, taxa privind participarea României la PISA 2025 – opţiunile internaţionale, pentru anii 2023-2024, este în cuantum de 40.608,80 euro, respectiv: 5.362 euro – Chestionarul TIC pentru elevi, 9.441 euro – Chestionarul pentru părinţi, 12.822 euro – Chestionarul pentru profesorii de ştiinţe, 10.999,60 euro – Evaluarea la Limbă străină – Engleză şi 1984,20 euro – Chestionarul pentru profesorii de Limba engleză.
Taxele de participare, precum şi cheltuielile de implementare la nivel naţional a Programului, inclusiv a opţiunilor internaţionale, se vor asigura de la bugetul de stat, din sumele alocate Ministerului Educaţiei, prin Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie şi din alte surse legal constituite.
Guvernul menţionează că prin participarea României la PISA 2025 se are vedere “corelarea învăţământului românesc cu evoluţiile sistemelor de educaţie performante la nivel internaţional şi ca urmare, revizuirea propriilor performanţe prin raportare la celelalte ţări participante (identificarea domeniilor în care elevii români performează bine, din perspectiva competenţelor evaluate, precum şi a domeniilor care necesită îmbunătăţiri)”.
De asemenea, indicatorii rezultaţi prin administrarea sistematică a ciclurilor de testare PISA constituie indicatori de tendinţă, de raportare a performanţelor sistemului educaţional românesc, atât la nivel european, cât şi internaţional.
Totodată, prin participarea României la PISA 2025 se urmăreşte “proiectarea unor intervenţii adecvate, având în vedere faptul că datele obţinute se referă nu numai la nivelul achiziţiilor elevilor, ci şi la contextele învăţării”, precum şi “dezvoltarea de politici educaţionale bazate pe date de calitate pentru că rezultatele sunt obţinute pe eşantion reprezentativ şi, prin urmare, sunt generalizabile la nivelul întregii populaţii şcolare investigate”.
“PISA are o vizibilitate majoră în ţările Uniunii Europene şi constituie o sursă importantă de expertiză metodologică pentru sistemul educaţional românesc, acest lucru fiind reflectat în deciziile de politică educaţională din România cu privire la curriculum şi evaluare, întregul sistem educaţional preuniversitar beneficiind de rezultatele şi concluziile participării la acest studiu. Pentru PISA 2025, “Ştiinţele” reprezintă domeniul principal, iar domeniul inovator este “Învăţarea în lumea digitală” (LDW)”, mai arată Executivul.