Ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea, a trimis “pacienţi falşi” în spitalele de stat, pe modelul testat în alte țări din Europa, pentru a depista cadrele medicale care percep șpagă, dar nu s-a gândit că sindicatele din sănătate or să ia foc.
Un prim caz a fost depistat, iar asistenta medicală care a luat mită a fost dată afară din spital.
Ministrul și-a exprimat nedumerirea, miercuri seară, la TVR1, că măsura implementată va stârni atât de multe nemulțumiri în rândul cadrelor medicale.
Pintea a explicat că ideea unei astfel de măsuri nu îi aparţine, ci este implementată de ani de zile în Europa şi chiar în România, unde în ciclul I de acreditare a spitalelor există nişte indicatori care măsoară gradul de satisfacţie a pacienţilor, prin utilizarea “pacientului fals” care intră în spital.
“Nu înţeleg de ce se poate simţi cineva terorizat când este corect şi respectă legile. Vorbim despre spitalele publice din România, finanţate din fonduri publice. Vorbim despre majorarea salariilor, care ar trebui să ducă la diminuarea acestui fenomen şi la creşterea satisfacţiei pacientului cu privire la calitatea actului medical, dar din păcate acest lucru nu s-a întâmplat. (…) Nu ne-am transformat într-o poliţie, în niciun caz. Aceste neajunsuri sunt sesizate conducerilor unităţilor sanitare, care trebuie să ia măsurile care se impun. Deci sunt nişte lucruri fireşti, care se întâmplă în toată lumea civilizată şi vă spun foarte sincer nu am înţeles de ce această controversă pe această temă”, a declarat ministrul.
Sorina Pintea a insistat că i s-a solicitat, în repetate rânduri, să rezolve problema plăţilor informale din spitale şi că a cerut sprijinul sindicatelor, care s-au fofilat însă, pe motiv că acest lucru nu este de competenţa lor.
Ministrul Sănătății a mai spus că nu s-a aşteptat ca majorarea salariilor din sistemul medical să producă efecte imediate în sensul renunţării la anumite plăţi informale sau să aducă imediat medicii înapoi în ţară, dar că a trecut mai bine de un an de la aceste măriri şi datele centralizate din chestionarele de satisfacţie arată faptul că pacienţii sunt în continuare nemulţumiţi, lucru care nu este normal.