Coincidenţă sau nu, la 5 zile de la accidentul poliţistului care a murit în coloana oficială a vicepremierului Gabriel Oprea, secretarul de stat în MAI şi şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă , dr. Raed Arafat, a început să trimită şoferii de ambulanţe şi de la pompieri la cursuri de condus defensiv. Ieri au început şcolirea 10 conducători auto de pe astfel de autospeciale.
În fiecare an au loc în România aproape 4 milioane de intervenţii de urgenţă. Nu de puţine ori, ambulanţele sau maşinile de pompieri sunt implicate în accidente rutiere. În acest caz, costurile cu reparaţiile sunt uriaşe, deoarece ambulanţele au dotări speciale.
În primele 10 luni din acest an au avut loc 580 de accidente rutiere în care au fost implicate echipaje medicale de urgenţă; anul trecut au fost aproape 700.
Aşa a decis Raed Arafat să înceapă un program amplu de pregătire pentru prevenirea accidentelor.
La centrul de pregătire, şoferii simulează impactul cu un obstacol fix dar învaţă şi cum să iasă dintr-o maşină răsturnată. În astfel de cazuri, cei mai mulţi rămân atârnaţi în centură.
“Trebuie să îţi preiei greutatea corpului prin mijloace proprii, adică să împingi în mâini – mâna din exterior, deasupra capului, genunchiul sus, deasupra volanului, urmărind diagonala, apoi genunchiul jos. Nu e foarte greu”, a declarat unul dintre instructori.
Raed Arafat a avut el însuşi un accident în urmă cu 20 de ani. Se afla într-o autospecială ce mergea la o intervenţie iar o maşină i-a tăiat calea. Ieri a participat şi el la cursuri, într-o maşină ce a simulat impactul cu un obstacol, la 15 km/h. De la 60 de km/h, impactul este extrem şi intervine, de cele mai multe ori, decesul.
„Ce simţi aici este foarte dur, chiar dacă sunt numai 15 km. Gândiţi-vă ce înseamnă să ai şi pacientul în spate. Pacientul este pe targă, dar noi insistăm în ultimul timp să fie puse centuri complete, care se pun şi peste umărul bolnavului. Anul acesta s-au făcut controale şi s-au dat amenzi şi la Ambulanţă, şi la SMURD, pentru pacienţii care nu erau asiguraţi”, le-a declarat dr. Arafat jurnaliştilor invitaţi la premieră.
Prezent la instructaj, Titi Aur, multiplu campion naţional de raliuri, a împărtăşit din experienţa sa.
„Cel de la volan sau cel de la ghidon trebuie să anticipeze şi să înţeleagă cam unde ar fi limita; dacă a greşit şi a trecut puţin peste limită, să fie capabil să redreseze maşina sau motocicleta. Dar cel mai important este să anticipeze şi să nu ajungă la limită”, a explicat el.