În noaptea de luni spre marţi, un avion charter cu 77 de persoane aflate la bord s-a prăbuşit în Columbia, în apropiere de Medellin.
Avionul plecase din Bolivia, de la Santa Cruz, înainte de a se deplasa către Columbia. La bordul aeronavei se aflau membrii echipei de fotbal Chapecoense, formaţie care urma să dea piept cu Atletico Nacional în prima manşă a finalei Copa Sudamericana, cea de-a doua competiţie intercluburi din America de Sud, ca importanţă, după Copa Libertadores.
După circa 40 de ore de la producerea incidentului, reprezentanţii Unităţii de gestionare a riscurilor de catastrofe din Columbia au precizat că la bordul aeronavei s-au aflat 77 de persoane şi nu 81 cum se crezuse iniţial. Patru norocoşi au decis, în ultimul moment, să nu se mai deplaseze cu această cursă sau pur şi simplu au ratat-o.
Alături de fotbaliştii de la Chapecoense şi staff-ul acestei echipe se aflau 21 de jurnalişti brazilieni care însoţeau formaţia în deplasare şi 9 membri ai staff-ului.
Doar şase dintre persoanele aflate la bordul avionului au supravieţuit. Este vorba despre portarul Jackson Ragnar Follmann, fundaşii Helio Neto şi Alan Luciano, jurnalistul Rafael Henzel, stewardeza Jimena Suarez şi tehnicianul de bord Edwin Tumiri.
19 dintre cei 22 de fotbalişti prezenţi la bordul aeronavei au murit. 21 au fost găsiţi morţi, iar portarul Danilo a murit ulterior la spital. Portarului Jackson Follmann i-a fost amputat piciorul şi nu va mai putea juca fotbal, iar fundaşul Helio Neto este în continuare în comă, cu răni la cap, la torace şi la plămâni.
Nume celebre printre decedaţi
La prima vedere, Chapecoense este o necunoscută chiar şi pentru microbişti, însă formaţia din Santa Catarina avea în componenţă câţiva jucători celebri. Astfel, au murit în urma accidentului aviatic fotbalişti precum căpitanul Cleber Santana (fost la Atletico Madrid şi Real Mallorca), Josimar, Gil, Tiaguinho sau Kempes.
Promovată în prima ligă braziliană în urmă cu trei ani, Chapecoense se află pe locul 9 la momentul producerii accidentului aviatic, cu o singură etapă înainte de finalul sezonului. Chapecoense se pregătea să bifeze o nouă calificare în Copa Sudamericana, fiind mai bine clasată decât echipe cu nume precum FC Sao Paulo, Fluminense, Cruzeiro şi Internacional Porto Alegre.
Primesc automat Copa Sudamericana?
La aflarea veştii că avionul cu cei de la Chapecoense s-a prăbuşit, oficialii echipei Atletico Nacional au anunţat că vor întreprinde toate demersurile necesare ca trofeul să fie acordat, oficial, formaţiei braziliene.
Preşedintele Juan Carlos de la Cuesta a precizat că fotbaliştii brazilieni au murit de dragul fotbalului şi că ar fi perfect ca în cărţile de istorie să scrie în dreptul echipei Chapecoense câştigarea acestui trofeu.
Rămâne de văzut dacă şefii Confederaţiei de Fotbal a Americii de Sud vor fi de acord cu această decizie şi timpul în care va fi oficializată decizia.
Ancheta continuă
Avionul prăbuşit în Columbia aparţinea companiei LaMia Airlines, prescurtare de la Linea Aerea Merida Internacional de Aviacion, firmă boliviană cu sediul în Santa Cruz de la Sierra, dar care are şi investitori din Venezuela.
Specializată în curse charter, LaMia Airlines avea trei aeronave Avro RJ85 în flotă, dar cel folosit de echipa braziliană Chapecoense era singurul utilizabil, celelalte două fiind în reparaţii.
Avionul implicat în tragedie a avut primul zbor în 1999 şi a fost folosit inclusiv de o subsidiară a AirFrance. Între 2010 şi 2013, aeronava a fost scoasă temporar din uz.
Cu acelaşi avion fusese transportată echipa de fotbal a Argentinei cu 18 zile înainte de tragedia produsă în Columbia. În privinţa accidentului în sine există în continuare numeroase teorii.
Au fost probleme tehnice, a fost o eroare umană sau au fost de vină condiţiile meteo nefavorabile? Specialiştii înclină spre un scenariu care să le implice pe toate trei. Trecutul aeronavei ridică, în mod cert, semne de întrebare. Însă există informaţii conform cărora pilotul, în încercarea de a evita o zonă cu turbulenţe şi furtună, a complicat traseul şi aşa prost ales.
Pentru că Avro RJ85 are o disponibilitate de a parcurge 2.963 de kilometri, iar distanţa dintre Santa Cruz de la Sierra şi Rio Negro este de 2.972 de kilometri.
În mod cert ancheta va continua şi în perioada următoare, iar de ea se ocupă o agenţie guvernamentală specială a Ministerului Transporturilor din Columbia, consiliată de inspectori de la Air Accidents Investigation Branch, agenţie britanică.