“Birdman” a fost marele învingător la gala premiilor Oscar 2015, lungmetrajul regizat de Alejandro Gonzalez Iñárritu câştigând 4 trofee, inclusiv la categoriile “cel mai bun film” şi “cel mai bun regizor”.

birdman
Birdman

Pelicula “Birdman” l-a învins pe marele său concurent “Boyhood” la categoriile “cel mai bun film”, “cel mai bun regizor”, “cel mai bun scenariu original” şi “cea mai bună imagine”, potrivit unui bilanţ realizat de Mediafax.

Michael Keaton nu a putut însă să se impună la categoria “cel mai bun actor” şia a pierdut trofeul în faţa actorului Eddie Redmayne, protagonistul peliculei “The Theory of Everything”.

Julianne Moore a câştigat Oscarul la categoria “cea mai bună actriţă în rol principal” pentru portretizarea unei femei care suferă de maladia Alzheimer în filmul “Still Alice”. Este primul ei Oscar din carieră, după 5 nominalizări.

Patricia Arquette, din “Boyhood”, şi J.K. Simmons, din “Whiplash”, au câştigat Oscarurile la categoriile secundare de interpretare, pentru rolul unei mame singure, respectiv cel al unui profesor de jazz extrem de exigent.

Drama poloneză “Ida” a câştigat Oscarul pentru cel mai bun film străin, iar “Big Hero 6” a triumfat la categoria “cel mai bun lungmetraj de animaţie”.

Înainte de Premiile Oscar a fost însă cea de-a 72-a gală a Globurilor de Aur, în ianuarie, iar lungmetrajul “Boyhood”, pentru care cineastul Richard Linklater a avut nevoie de 12 ani pentru a-l realiza, a fost marele învingător. S-a impus la 3 categorii principale: “cel mai bun film – dramă”, “cea mai bună regie” şi “cea mai bună actriţă în rol secundar” (Patricia Arquette).

“The Grand Budapest Hotel” a fost desemnat cel mai bun film – comedie/musical, Eddie Redmayne a câştigat Globul de Aur pentru cel mai bun actor dintr-o dramă, graţie evoluţiei sale din filmul “The Theory of Everything”, iar Julianne Moore a fost desemnată cea mai bună actriţă dintr-o dramă pentru prestaţia ei din filmul “Still Alice”.

Michael Keaton s-a impus la categoria “cel mai bun actor dintr-un film – comedie/ musical”, pentru rolul din “Birdman”, iar Amy Adams, la categoria feminină echivalentă pentru rolul din filmul “Big Eyes”. De asemenea, cel mai bun film străin a fost desemnat lungmetrajul “Leviathan” (Rusia).

Cea de-a 65-a ediţie a galei Festivalului de Film de la Berlin a avut loc în februarie şi s-a încheiat prin decernarea marelui premiu, Ursul de Aur, cineastului iranian disident, arestat la domiciliu, Jafar Panahi, recompensat pentru lungmetrajul “Taxi”. Acelaşi film a primit şi premiul Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film (FIPRESCI).

Cineastul român Radu Jude a fost recompensat cu Ursul de Argint pentru cea mai bună regie, pentru “Aferim!”, singurul film românesc din competiţia de anul acesta a Berlinalei. În secţiunea necompetiţională Panorama a fost inclus un alt lungmetraj autohton, “De ce eu?”, de Tudor Giurgiu.

Filmul “45 Years”, de Andrew Haigh, a primit premiile pentru interpretare, decernate actorilor Tom Courtenay şi Charlotte Rampling, în timp ce marele premiu al juriului i-a revenit peliculei “El Club”, de Pablo Larrain, iar premiul pentru cel mai bun scenariu, lui Patricio Guzmán, pentru “El botón de nácar/ The Pearl Button. Premiul Alfred Bauer pentru originalitate a mers la “Ixcanul/ Ixcanul Volcano”, de Jayro Bustamante.

În luna mai, la cea de-a 68-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes, regizorul francez Jacques Audiard a câştigat marele trofeu Palme d’Or, pentru lungmetrajul “Dheepan”. Filmul, avându-i ca protagonişti pe Vincent Rottiers şi Marc Zinga, este o saga curajoasă despre un refugiat tamil care ajunge să trăiască la periferia Parisului.

La aceeaşi gală, pelicula “Son of Saul”, cu actorul român Levente Molnár în distribuţie, a primit marele premiu al juriului şi premiul criticii internaţionale – FIPRESCI.

Premiul juriului a revenit filmului “The Lobster”, de Yorgos Lanthimos, iar premiul pentru regie a fost câştigat de cineastul Hou Hsiao Hsien, pentru filmul “The Assassin/Nie Yinniang”. Premiul pentru scenariu a revenit lui Michel Franco, pentru “Chronic”, în timp ce premiile pentru interpretare au revenit actorilor Vincent Lindon, pentru rolul “La Loi Du Marché”, de Stéphane Brizé, şi Rooney Mara, pentru rolul din “Carol”, de Todd Haynes, şi Emmanuelle Bercot, pentru rolul din “Mon Roi”, de Maïwenn.

La cea de-a 68-a gală BAFTA, organizată de Academia britanică de film şi televiziune, drama “12 ani de copilărie/ Boyhood” a câştigat 3 premii la categoriile “cel mai bun film”, “cel mai bun regizor” (Richard Linklater) şi “cea mai bună actriţă în rol secundar” (Patricia Arquette).

Comedia “The Grand Budapest Hotel” a câştigat 5 distincţii dar a pierdut la principalele categorii.

Filmul “The Theory of Everything” a obţinut 3 premii BAFTA, inclusiv la categoria “cel mai bun actor în rol principal” (Eddie Redmayne).

Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal a revenit lui Julianne Moore, pentru interpretarea profesoarei de lingvistică suferindă de Alzheimer, în filmul “Still Alice”. J.K. Simmons a câştigat premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar, pentru interpretarea unui profesor de jazz dominator în pelicula “Whiplash”, iar pelicula poloneză “Ida” a câştigat premiul pentru cel mai bun film străin.

La cea de-a 40-a gală César, marele învingător a fost lungmetrajul “Timbuktu”, regizat de Abderrahmane Sissako, despre Sahelul confruntat cu jihadismul. A câştigat 7 premii, la categoriile “cel mai bun film”, “cel mai bun regizor”, “cel mai bun sunet”, “cea mai bună imagine”, “cel mai bun montaj”, “cea mai bună coloană sonoră” şi “cel mai bun scenariu original”.

Adèle Haenel (“Les Combattants”) s-a impus în mod surprinzător la categoria “cea mai bună actriţă în rol principal”, în faţa unor nume sonore din cinematografia franceză, precum Marion Cotillard şi Catherine Deneuve.

Pierre Niney, un artist format în celebra trupă de teatru Comedie Francaise, s-a impus la categoria “cel mai bun actor în rol principal”, pentru interpretarea celebrului creator de modă Yves Saint Laurent în pelicula biografică “Yves Saint Laurent”, regizată de Jalil Lespert. Coproducţia francezo-canadiană “Mommy”, regizată de Xavier Dolan, a fost desemnată cel mai bun film străin.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version