Protecția consumatorului va fi extinsă, din 28 mai, prin Ordonața de Urgență (OUG) nr. 58/2022, pentru servicii digitale pe care nu le plătim, dar oferim la schimb datele noastre cu caracter personal, precum cele de stocare în cloud, platformele de comunicare socială (WhatsApp, Facebook etc.) și conturile de e-mail.
b) când datele cu caracter personal furnizate de consumator pentru a-i permite profesionistului să respecte cerinţele legale la care este supus, iar profesionistul nu prelucrează aceste date în niciun alt scop”.
Potrivit Notei de fundamentare, „Având în vedere creșterea valorii economice a datelor cu caracter personal, serviciile respective nu pot fi considerate a fi pur și simplu «gratuite». Prin urmare, consumatorii ar trebui să aibă același drept la informații precontractuale și dreptul de a anula contractul în decursul unei perioade de retragere de 14 zile, indiferent dacă plătesc pentru un serviciu sau oferă date cu caracter personal”.
Totodată, în cazul în care consumatorul își exercită dreptul de retragere din contract, în termenul legal, este interzis profesionistului de a utiliza orice conţinut, altul decât datele cu caracter personal, care a fost furnizat sau creat de consumator la utilizarea conţinutului digital sau a serviciului digital furnizat de profesionist, cu excepţia cazului în care acest conţinut:
a) nu are nicio utilitate în afara contextului conţinutului digital sau al serviciului digital furnizat de profesionist;
b) are legătură doar cu activitatea consumatorului atunci când foloseşte conţinutul digital sau serviciul digital furnizat de profesionist;
c) a fost agregat cu alte date de către profesionist şi nu poate fi dezagregat sau poate fi dezagregat doar cu eforturi disproporţionate;
d) a fost generat în comun de către consumator şi alte persoane, iar alţi consumatori pot continua să utilizeze conţinutul.