La cinci zile de la operaționalizarea numărului unic 1911 – apelabil din toate rețelele de telefonie la tarif normal -, 87 de alerte unice de securitate cibernetică au fost raportate către CERT-RO, 25% dintre acestea fiind din București.
Mai multe persoane fizice, dar și o unitate spitalicească au sunat pentru a raporta incidente, a anunțat miercuri Ministerul Comunicațiilor.
“Statistic, cele mai numeroase, aproximativ 30% sunt tip fraude (phishing, sextortion, etc.), conținut abuziv aproximativ 14% (spam, mesaje comerciale nedorite, etc.), alături de alerte privind sisteme compromise (neactualizate, configurate necorespunzător sau neactualizate), încercări automate de spargere a parolelor, furt de informație, precum și un atac de tip ransomware (criptarea datelor de pe hard-disk)”, se precizează în comunicatul de presă.
Numărul unic 1911, la care orice persoană sau instituție publică poate anunța incidentele de securitate cibernetică, a fost lansat oficial în data de 2 mai, costul proiectului fiind de un milion de euro. Economia globală este prejudiciată anual cu 400 de miliarde de euro din cauza criminalităţii cibernetice, iar impactul economic al criminalităţii cibernetice a crescut de cinci ori din 2013.
Cum funcționează call center-ul 1911
Cătălin Aramă, directorul general CERT-RO, a explicat că primul nivel al call center-ului este cel de suport, asistenţă şi triaj – mesajul celui care sună este receptat şi se face un ticket cu informaţii specifice. La nivelul 2, informaţiile furnizate de cel care sună sunt analizate, iar pe baza lor apelanții primesc indicaţii privind coordonarea incidentului de securitate cibernetică, iar acestea se transformă într-o alertă de securitate cibernetică, utilă celor care pot fi victime ale aceluiaşi incident.