Curtea Constituțională(CCR) a scos Serviciul Român de Informații (SRI) și de la supravegherea tehnică din dosarele de siguranță națională.

Printr-o decizie luată miercuri, CCR a declarat neconstituțională Legea de aprobare a Ordonanței de urgență a Guvernului (OUG) nr. 6/2016, adoptată de Guvernul Cioloș, la propunerea ministrului de atunci al Justiției, Raluca Prună.

Iată precizările din comunicatul CCR: „Cu majoritate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate (după conexarea celor trei sesizări cu același obiect formulate de Avocatul Poporului și, respectiv, de 51 de deputați aparținând Grupurilor parlamentare ale Alianței pentru Unirea Românilor, Partidului Social Democrat, Partidului Național Liberal, precum și de deputați neafiliați și un deputat al Grupului Minorităților Naționale) și a constatat că Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.6/2016 privind unele măsuri pentru punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică dispuse în procesul penal, precum și dispozițiile art.I pct.1 fraza a doua, art.II pct.1, art.IV pct.1 fraza a treia și art.IV pct.2 fraza a doua din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.6/2016 sunt neconstituționale”.

Amintim că această ordonanță a fost adoptată după o altă decizie a CCR care scosese SRI de la supravegherea tehnică a înalților corupți anchetați în dosatele penale  de la DNA.

Motivul de atunci al CCR a fost că prevederea din Codul de procedură penală, Legea 304 de organizare judiciară și Legea SRI privind supravegherea tehnică la cererea procurorului este neclară, pentru că nu spune explicit la cine se referă, ci doar „alte organe specializate ale statului”.

Și iată că, după 6 ani, CCR a luat această decizie de admitere a contestațiilor depuse de Avocatul Poporului, AUR, PSD, PNL precum și de deputați neafiliați și un deputat al Grupului Minorităților Naționale.

Prevederile din OUG 6/2016 declarate acum neconstituționale și pe baza cărora SRI putea pune în executare mandatele de interceptare în dosare de siguranță națională:

art.I pct.1 fraza a doua (modificare Codul de procedură penală) :

  • De asemenea, organele de cercetare penală speciale pot efectua, în cazul infracţiunilor contra securităţii naţionale prevăzute în titlul X din Codul penal şi infracţiunilor de terorism, din dispoziţia procurorului, punerea în aplicare a mandatelor de supraveghere tehnică.

art.II pct.1 (modificare Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară):

  • După articolul 30 se introduce un nou articol, articolul 30^1, cu următorul cuprins:”Art. 30^1. – (1) Semestrial sau ori de câte ori este nevoie, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sau unul dintre judecătorii anume desemnaţi de către acesta verifică modul de punere în aplicare în cadrul Centrului Naţional de Interceptare a Comunicaţiilor prevăzut de art. 8 alin. 2 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii, cu modificările şi completările ulterioare, a supravegherilor tehnice realizate de organele de urmărire penală.

art.IV pct.1 fraza a treia (modificare Legea SRI):

  • Verificarea modului de punere în aplicare în cadrul Centrului Naţional de Interceptare a Comunicaţiilor a executării acestor supravegheri tehnice se realizează potrivit art. 30^1 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

art.IV pct.2 fraza a doua (modificare Legea SRI):

  • Prin excepţie, organele Serviciului Român de Informaţii pot fi desemnate organe de cercetare penală speciale conform art. 55 alin. (5) şi (6) din Codul de procedură penală pentru punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică, conform prevederilor art. 57 alin. (2) teza finală din Codul de procedură penală.”
author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version