UPDATE: CCR transmite, într-un comunicat, că Renate Weber trebuie repusă în funcție, în momentul publicării deciziei curții în monitorul Oficial:
„Curtea Constituţională, cu unanimitate de voturi, a admis sesizarea formulată de Grupurile parlamentare ale PSD din Senat şi din Camera Deputaţilor şi a constatat că este neconstituţională Hotărârea Parlamentului României 36/2021 pentru revocarea Renatei Weber din funcţia de Avocat al Poporului.
Curtea a reţinut că legea care reglementează revocarea, ca modalitate de încetare a unui mandat, trebuie să determine cu certitudine cazurile în care intervine această sancţiune, să stabilească procedura în cadrul căreia se analizează cererea de revocare şi după a cărei parcurgere organul competent poate dispune revocarea şi să prevadă dreptul la recurs în faţa unei instanţe independente şi imparţiale, deci posibilitatea persoanei revocate de a contesta măsura revocării, în condiţiile art.21 din Constituţie referitor la liberul acces la justiţie.
Or, întemeindu-se pe dispoziţii legale care nu asigură garanţiile de independenţă ale Avocatului Poporului în raport cu alte autorităţi publice, dispoziţii cărora Parlamentul le-a atribuit o altă interpretare decât cea care rezultă din conţinutul lor normativ, Hotărârea Parlamentului României 36/2021 pentru revocarea Renatei Weber din funcţia de Avocat al Poporului încalcă dispoziţiile constituţionale cuprinse în art.1 alin.(3) şi (5) care consacră principiul statului de drept şi principiul legalităţii şi al supremaţiei Legii fundamentale, precum şi dispoziţiile art.9 alin.(2) din Legea nr.35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului.
Curtea a constatat că, întrucât actul de revocare este neconstituţional, acesta încetează să mai producă efecte juridice. Prin urmare, în temeiul art.147 alin.(4) din Constituţie, care consacră caracterul general obligatoriu şi efectele pentru viitor ale deciziilor Curţii Constituţionale, Curtea menţionează că, de la data publicării deciziei sale în Monitorul Oficial al României, Renate Weber îşi reia calitatea de Avocat al Poporului, urmând a-şi exercita mandatul constituţional pentru care a fost numită prin Hotărârea Parlamentului României nr.18/2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.524 din 26 iunie 2019″.
UPDATE 1: Renate Weber a acuzat coaliția parlamentară, imediat după aflarea deciziei CCR, că „Avocatul Poporului nu are pe nimeni în frunte”, de la revocarea sa, în urmă cu două săptămâni.
„Nu au numit niciun interimar, au lăsat această instituție în aer”.
Întrebată, la B1TV, dacă prima sesizare pe care o va face la CCR după revenirea în funcție va fi împotriva OUG de anulare a majorării alocațiilor copiilor de la 1 iulie, Weber a spus: „Trebuie să avem un pic de răbdare, să vedem motivarea CCR. Acolo vor fi clarificări”.
UPDATE 2: Vicepremierul Dan Barna (USR PLUS) a precăzat că „vom respecta legea, vom respecta ce ne transmite CCR”.
„Așteptăm motivarea Curții, care va veni probabil într-o zi sau două. În funcție de decizia Curții, vom lua, evident, deciziile necesare subsecvente. Evident, nu se pune problema nerespectării unei decizii judecătorești sau a CCR”, a spus Barna, într-o intervenție telefonică la B1TV.
Întrebat cine este vinovat pentru elaborarea hotărârii Parlamentului (senatoarea PNL Iulia Scântei, președintele Comisiei juridice – n.r.), el s-a abținut să critice:
„Nu este o chestiune de vină. Mecanismul prevede că se ia o hotărâre parlamentară, care se poate supune deciziei Curții, nu este o problemă de vină”.
Despre faptul că Liderul PNL, Ludovic Orban, susține că are în continuare în vedere să o schimbe din funcție pe pe Renate Weber, Barna a spus:
„Asta depunde de considerentele Curții: dacă CCR spune că Avocatul Poporului devine inamovibil, atunci suntem într-o altă realitate”.
Despre scrisoarea Comisiei de la Veneția, care critică revocarea intempestivă a Avocatului Poporului, Barna a precizat:
„Întrucât scrisoarea este adresată președinților Camerei Deputaților și Senatului, iar președintele Senatului este colega noastră Anca Dragu, vom trimite un răspuns”.
UPDATE 3. Liderul PSD, Marcel Ciolacu: „Este un atac direct la statul de drept, din partea celor care spuneau că apără statul de drept. Veți vedea și reacțiile din străinătate”.
UPDATE 4: Președintele Klaus Iohannis a declarat că procedura de revocare a Renatei Weber „trebuie rafinată”. Iulia Scântei (PNL) a elaborat ilegal proiectul.
Lovitură năprasnică pentru coaliția PNL-USR PLUS-UDMR, dar mai ales pentru Guvernul Cîțu, care se pregătea să emită un teanc de ordonanțe de urgență în perioada vacanței parlamentare: CCR a decis, marți, că revocarea Avocatului Poporului, Renate Weber, este neconstituțională.
Decizia a fost luată de judecătorii CCR cu unanimitate de voturi.
În aceste condiții, Orban-Cîțu-Barna-Kelemen trebuie să găsească o cale LEGALĂ, dacă doresc să scape de Renate Weber. Ea va reveni în funcție, după ce fusese demisă în urmă cu două săptămâni.
Președintele Camerei Deputaților, Ludovic Orban (PNL), și Anca Dragu (USR PLUS), președintele Senatului, pregătiseră deja convocarea, pentru miercuri, a plenului reunit al Parlamentului, pentru a-l vota în funcția de Avocat al Poporului pe Fabian Gyula, propus de UDMR.
Orban: Votul pentru noul Avocat al Poporului, amânat până după decizia CCR pe revocarea lui Weber
Proaspăt pensionar de lux, Fabian Gyula – propus de UDMR pentru Avocatul Poporului – se dă victimă: Mi-a spus „să aveţi grijă de copilaşii dvs.”
Sesizarea de neconstituționalitate a revocării Renatei Weber a fost depusă de PSD, imediat după adoptarea, în Parlament, a Hotărârii nr. 36/2021.
PSD a sesizat încălcarea prevederilor referitoare la principiul legalităţii şi durata de 5 ani a mandatului Avocatului Poporului.
Or, Renate Weber ocupă această funcție de doar 2 ani.
Potrivit sesizării PSD, hotărârea Parlamentului a încălcat prevederile art. 1 alin. (5) referitoare la principiul legalităţii şi art. 58 alin. (1) din Constituţie privind durata de 5 ani a mandatului Avocatului Poporului.
„În mod contrar garanţiilor de independenţă ale Avocatului Poporului subliniate de jurisprudenţa Curţii Constituţionale şi prevăzute de standardele europene, Parlamentul a adoptat hotărârea de revocare a Avocatului Poporului cu încălcarea Constituţiei, a standardelor de independenţă ale instituţiei, dar şi chiar a prevederilor art. 9 alin. (2) din Legea nr. 35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului, republicată, astfel cum au fost explicitate în jurisprudenţa Curţii Constituţionale, utilizând revocarea ca un mecanism de control discreţionar, politic, iar nu ca un control de legalitate în privinţa Avocatului Poporului”, se arată în sesizare.
Semnatarii contestației precizează că nu contestă dreptul Parlamentului de a evalua activitatea Avocatului Poporului, ci „tocmai constituţionalitatea acestei evaluări, în sensul că evaluarea realizată nu a fost una obiectivă, nu a respectat cadrul constituţional şi legal şi nu a fost bazată pe o demonstraţie a unor încălcări cumulative a Constituţiei şi a legilor”.