Guvernul a aprobat, în ședința de joi, un proiect de lege pentru reducerea taxelor judiciare de timbru în cazurile de partaj și unele cazuri de divorț.
Concret, se va reduce la jumătate nivelul taxelor judiciare de timbru în cazul partajului propriu-zis, indiferent de modalitatea de realizare a acestuia, la valoarea masei partajabile, precum și în cazul bunurilor supuse partajului, al creanțelor pe care coproprietarii le au unii faţă de alţii, născute din starea de proprietate comună.
„Acţiunile şi cererile introduse la instanţele judecătoreşti se taxeaza în funcție de valoarea bunurilor, prin aplicarea unui procent cuprins între 1% și 8%”, precizează Executivul.
În prezent, acţiunile şi cererile evaluabile în bani, introduse la instanţele judecătoreşti, se taxează astfel:
a) până la valoarea de 500 lei: 8%, dar nu mai puţin de 20 lei;
b) între 501 lei şi 5.000 lei: 40 lei + 7% pentru ce depăşeşte 500 lei;
c) între 5.001 lei şi 25.000 lei: 355 lei + 5% pentru ce depăşeşte 5.000 lei;
d) între 25.001 lei şi 50.000 lei: 1.355 lei + 3% pentru ce depăşeşte 25.000 lei;
e) între 50.001 lei şi 250.000 lei: 2.105 lei +2% pentru ce depăşeşte 50.000 lei;
f) peste 250.000 lei: 6.105 lei + 1% pentru ce depăşeşte 250.000 lei.
De asemenea, se reduc la jumătate taxele judiciare pentru acele situatii de divort în care cererea vine din partea aceluia dintre soţi a cărui stare de sănătate face imposibilă continuarea căsătoriei.
O reducere similară se va aplica și pentru alte cereri care nu sunt accesorii unei cereri de divort și au ca obiect stabilirea locuinței copilului, exercitarea autorității părintești, cheltuieli de creștere si educare a copilului etc.
Proiectul de lege aprobat de Guvern va fi transmis spre dezbatere și adoptare Parlamentului.
Ministra Justiției, Alina Gorghiu, a transmis: „Simplificăm. Digitalizăm. Aducem justiția mai aproape de oameni. Guvernul a adoptat azi proiectul Ministerului Justiției pentru Reducerea Taxelor de Timbru. Care sunt principalele modificări?
Precizările transmise de Ministerul Justiției:
Cu privire la modificarea OUG nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, prin proiectul de lege sunt avute în vedere următoarele:
– Reducerea taxei de timbru în materia partajului judiciar. Modificarea vizează modalitatea de calcul a acesteia, reducerea fiind considerabilă față de taxa pe care o plătește justițiabilul în condițiile actuale.
– Instituirea unei prevederi exprese cu privire la dovada plății taxei de timbru, pentru cazul în care plata a fost efectuată prin virament bancar sau în sistem electronic de plată la distanță/on-line, de natură să simplifice pentru justițiabili și să clarifice dovada plății.
– Uniformizarea taxei judiciare de timbru prevăzută pentru cererile care au ca obiect divorțul prin acord și pentru cele întemeiate pe prevederile art. 373 lit. b) şi c) din Codul civil (vătămarea gravă a raporturilor dintre soți și separare în fapt mai mare de 2 ani);
– Reglementarea unor noi cazuri de restituire a taxei judiciare de timbru – atunci când părțile, în timpului procesului, încheie o tranzacție sau un compromis sau când pârâtul achiesează la pretențiile reclamantului.
Cu privire la modificarea OUG nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă, proiectul de lege urmărește promovarea următoarelor soluții:
– Instituirea posibilității pentru instanța de judecată de a acorda ajutor public judiciar, în toate formele acestuia (onorariu de avocat, costuri expertiză, traducător etc), și persoanelor juridice fără scop lucrativ, atunci când acționează pentru apărarea drepturilor și intereselor unor persoane aflate în situații speciale sau în scopul ocrotirii unui interes de grup sau general.
– Clarificarea prevederilor art. 8 alin. (3) din O.U.G. nr. 51/2008, referitoare la obligativitatea acordării ajutorului public judiciar, pentru ipoteza în care costurile certe sau estimate ale procesului sunt de natură să limiteze accesul efectiv la justiție.
– Instituirea îndatoririi instanțelor de judecată de a-i informa pe justițiabili despre facilitățile prevăzute de lege ce pot fi acordate în cadrul ajutorului public judiciar, precum și despre condițiile concrete în care acestea pot fi solicitate.