Parchetul General a preluat ancheta privind exploziile de la staţia GPL care funcționa clandestin în Crevedia, fiind deținută de fiul primarului PSD de Caracal, Ion Doldurea.

captură Euronews

Cercetările procurorilor vizează infracțiuni de distrugere din culpă având drept consecință dezastrul. Este una dintre cele mai grave infracțiuni din Codul Penal.

UPDATE! Explozii  la staţia GPL de pe DN1A, la Crevedia: 2 morți și 57 de răniți- dintre care 43 pompieri, polițiști și jandarmi

„În cauză se efectuează cercetări in rem sub aspectul săvârşirii infracţiunii de distrugere din culpă care a avut ca urmare un dezastru ( art. 255 alin 1 şi 2 din Codul Penal). A fost începută cercetarea la faţa locului, aceasta fiind coordonată de către procurorul de caz din cadrul PÎCCJ. Au fost cooptaţi ofiţeri de poliţie judiciară din cadrul IGPR, specialişti din cadrul Institutului Naţional de Criminalistică din cadrul IGPR, experţi de la Institutul Naţional de Expertize Criminalistice din cadrul Ministerului Justiţiei, specialişti de la INSEMEX Petroşani, inspectori de inspecţia muncii, ofiţeri din cadrul IPJ Dâmboviţa”, se arată într-un comunicat de presă al Parchetului.

UPDATE: Procurorul general Alex Florența a relatat duminică, într-o conferință de presă, primele informații despre modul cum s-au produs exploziile:

Societatea are 25 de puncte de lucru în toată ţara, unul dintre ele fiind în Crevedia, unde era şi un sediu de birouri, dar care şi-a pierdut autorizaţia ISU în 2020 şi s-a solicitat închiderea acestuia.

Sâmbătă, la firma din Crevedia erau patru angajaţi de origine nepaleză, care în acte activau la alte puncte de lucru.

„În zonă au fost aduse trei autocisterne, una plină cu gaz, care a fost parcată în curte. Şoferul a spus că avea probleme la maşină, o roată blocată. Voia să transfere gazul în altă cisternă şi împreună cu celălalt şofer au montat un furtun de livrare, în condiţii care nu sunt pe deplin elucidate”, a explicat procurorul general.

La acel moment, sub cisternă a apărut o sursă de foc. Cei doi şoferi i-au scos pe cei patru nepalezi din sediu să îi ajute şi să oprească traficul, iar ei au încercat să stingă incendiul. Atunci a avut prima explozie.

A fost stabilită infracțiunea, încadrată ca „distrugere din culpă urmată de un dezastru, inclusiv moartea/vătămarea corporală a doua sau mai multe persoane”, dar existâă posibilitatea ca aceasta să fie schimbată sau extinsă, a precizat procurorul general a adăugând că ancheta este derulată de specialişti de la Investigaţii Criminale şi Infracţiuni Economice.

„Cercetarea la faţa locului e îngreunată de situaţia existentă în perimetru. Ar putea exista încă emisii de gaz. Perimetrul este izolat. Specialiştii de la ISU trebuie să soluţioneze această problemă”, a spus el.

În acelaşi timp, sunt audiaţi martori la IGPR şi au loc percheziţii domiciliare, inclusiv la Primăria Crevedia, la punctele de lucru ale societăţii din Bucureşti şi la reşedinţele celor doi acţionari ai firmei.

Întrebat despre faptul ca Poliția nu a controlat acest depozit GPL, de când nu are autorizație, Alex Florenţa a spus că nu are încă informații în această privință.

Fără autorizație de funcționare; 7 instituții au închis ochii

Adjunctul şefului ISU Dâmboviţa, colonelul Benone Duduc, a declarat că firma care se ocupa cu distribuţia de GPL de la Crevedia funcționa clandestin încă de acum 3 ani.

În urma unui control din anul 2020, a fost retrasă autorizaţia de securitate la incendiu pe care o deținea societatea comercială, întrucât nu se mai respectau măsurile de siguranţă.

„Obiectivul a fost autorizat de către ISU Dâmboviţa în luna octombrie 2011 ca instalaţie de tip skid pentru distribuţia de GPL la autovehicule cu capacitate de 4.000 de litri. În 30.07. 2020, în urma unor sesizări se efectuează un control inopinat la acest obiectiv şi se constată că nu se respectă măsurile de siguranţă care au stat la baza emiterii autorizaţiei de securitate la incendiu în anul 2011, respectiv acea instalaţie tip monobloc a fost mutată pe amplasament şi nu mai respectau distanţele de siguranţă care au stat la baza emiterii autorizaţiie de securitate la incendiu”, a precizat Benone Duduc.

Explozii Crevedia. Firma de GPL, Flagas SRL, funcționa ilegal și îi aparține fiului primarului PSD de Caracal, Ion Doldurea

Ulterior, la contralele ISU Dâmbovița, firma a fost sancționată cu amenzi în valoare de 50.000 de lei.

„În consecinţă, ISU constată pierderea autorizaţiei şi totodată constată utilizarea unei pompe neomologate pentru transferarea GPL-ului dintr-o cisternă în cealaltă şi aplică şi sancţiunea contravenţională de 10.000 de lei, în data de 30.07. În data de 28.09, se efectuează un nou control inopinat, se constată că obiectivul fucţiona în continuare, se constată funcţionarea ca faptă contravenţională, fără autorizaţia de securitate la incendiu şi se aplică sancţiunea contravenţională de 30.000 de lei şi de asemenea se constată pe amplasament un rezervor neomologat din care se transfera GPL şi se mai aplică o sancţiune de 10.000 de lei. Deci 40.000 de lei sancţiune în data de 28.09”, a adăugat Duduc.

Totodată, nu mai puțin de 7 instituţii au fost anunţate de această situaţie: „În urma controlui din iulie, urmare a constatării pierderii valabilităţi autorizaţiei, ISU notifică Instituţia Prefectului şi Oficiul Regstrului Comerţului. Mai notifică Consiliul Judeţean, Inspectoratul de Stat în Construcţii, Agenţia de Protecţie a Mediului şi Primăria Crevedia. În 30.09, societatea emite o hotărâre a Adunării Generale a Acţionarilor prin care închide punctul de lucru de la Crevedia şi se notifică Registrul Comerţului care emite certificat constatator prin care ia act de hotărârea AGA şi în 13.10 notifică ISU Dâmboviţa cu privire la faptul că punctul de lucru a fost închis şi anexează hotărârea AGA şi certificatul constatator emis de Oficiul Registrului Comerţului”.

Ulterior, firma a notificat că îşi închide acel punct de lucru.

Întrebat de ce nu s-a descoperit că firma funcţiona clandestin, Benone Gabriel Duduc a declarat că IGSU nu are rol de autorizare a altor activităţi decât cele de distribuţie a GPL în autovehicule.

„Vizavi de funcţionarea lui sub altă formă, alte activităţi decât cele de distribuţie a GPL în autovehicule nu se mai substituie rolului nostru de autorizare”, a spus el.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version