UPDATE: Ministrul Dezvoltării, Adrian Veștea, a transmis pe pagina de Facebook a ministerului (nu și pe a sa personală), marți seară, că a retras proiectul din procedura de transparență „în vederea unei consultări mai ample atât cu partenerii din cadrul Coaliției de Guvernare, cât și cu reprezentanții structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale, ai mediului de afaceri și ai societății civile”.
Cu câteva ore înainte, de frica scandalului în an electoral, premierul Marcel Ciolacu a retras de pe masa Guvernului, însă doar pentru o consultare publică, proiectul inițiat de ministrul PNL al Dezvoltării, Adrian Veștea, privind introducerea de taxe pentru mașinile care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii. (Vezi document la finalul articolului)
„Proiectul de HG promovat de Ministerul Dezvoltării cu privire la introducerea unor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii nu va intra în dezbaterea Guvernului”, se arată într-un mesaj postat pe pagina de Facebook a PSD.
„Această iniţiativă, care are un impact social ridicat şi care introduce taxe noi, nu a respectat solicitarea premierului Marcel Ciolacu de a parcurge în prealabil o etapă de consultare publică şi de a fi validată politic în interiorul Coaliţiei de Guvernare. Ca atare, proiectul va fi scos de pe agenda Guvernului”, se mai arată în mesaj.
Un nou cadou pentru primari
Pe scurt, Veștea și Ciolacu le pregătesc primarilor un nou cadou din care să le vină bani publici: instituirea unor așa-numite zone cu nivel scăzut de emisii – ZNSE -, cu taxe aferente pentru accesul mașinilor.
Zonele respective nu vor cuprinde drumuri naționale, județene sau variante ocolitoare, ci vor fi în interiorul localităților.
„ZNSE sunt inițiate, delimitate și gestionate de către autoritățile administrației publice locale. Anterior instituirii ZNSE, pentru a garanta o abordare nediscriminatorie, autoritățile administrației publice locale au obligația efectuării următoarelor măsuri compensatorii pentru asigurarea accesului liber al tuturor cetățenilor în toate zonele urbane: asigurarea serviciului de transport public local de călători în interiorul ZNSE; asigurarea infrastructurii pentru mobilitatea activă”, prevede proiectul de act normativ postat pe site-ul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA).
De asmenea, ZNSE pot fi de două tipuri:
„a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces pentru autovehicule, în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8 alin. (2), caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE, precum și platformă online unde se poate achita tariful de acces;
b) ZNSE pentru care se stabilesc reguli care limitează accesul autovehiculelor în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8, alin. (2), în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone trebuie să asigure controlul accesului în aceste zone.
(2) Pentru ambele tipuri de ZNSE se asigură o abordare bazată pe monitorizare video”.
Proiectul de Hotărâre de Guvern mai prevede că în interiorul perimetrului ZNSE este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puțin una dintre următoarele condiții:
a) respectă standardele de emisii ale zonei, conform regulamentului local de acces aprobat de către consiliul local sau Consiliul General al Municipiului București, după caz;
b) achită tariful de acces aferent, dacă ZNSE se încadrează în categoria a) de la art. 4;
c) aparțin persoanelor cu dizabilități dacă fac dovada prin documente justificatoare;
d) sunt exceptate conform legislației în vigoare sau conform regulamentului local de acces în ZNSE.”.
Dar iată clasele de autovehicule specificate la art. 8 alin. (2):
„Articolul 8
(1) Scopul instituirii ZNSE este de a limita circulația autovehiculelor poluante într-un perimetru definit și în anumite intervale orare, după caz, prin decizia autorităților administrației publice locale.
(2) În vederea instituirii ZNSE, se utilizează următoarele clase de autovehicule din categoriile M și N, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (1) lit. (a) – (b) din Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și ale sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 și (CE) nr. 595/2009 și de abrogare a Directivei 2007/46/CE, stabilite în funcție de norma de poluare și de tipul de combustibil:
a) clasa 1- vehicule cu norma de poluare EURO 3/III pe motorină și normele de poluare Euro 2/II, Euro 1/I și non euro;
b) clasa 2 – vehicule cu norma de poluare EURO 4/IV pe motorină și norma de poluare EURO 3/III pe benzină, GPL, GNC și GNL;
c) clasa 3 – vehicule cu norma de poluare EURO 5/V/EEV pe motorină și norma de poluare EURO 4/IV pe benzină GPL, GNC și GNL;
d) clasa 4 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe motorină și norma de poluare EURO 5/V/EEV pe benzină, GPL, GNC și GNL;
e) clasa 5 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe benzină, GPL, GNC și GNL;
f) clasa verde – vehicule pur electrice, vehicule cu pilă de combustie cu hidrogen”.
Amenzi
Articolul 10: „Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de 300 lei circulația pe drumurile publice din interiorul ZNSE a vehiculelor care nu respectă prevederile regulamentului local de acces în ZNSE.
(2) Constituie contravenție și se sancționează consiliile locale, respectiv Consiliul General al municipiului București cu amendă de 500 lei pentru fiecare zi de întârziere față de termenele specificate la art. 22, alin. (4), lit. a) și b), din Legea nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă.”
Articolul 11: „(1) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 10 alin. (1) se realizează de către personalul Poliției Rutiere și/sau Poliția locală, conform atribuțiilor stabilite prin lege;
(2) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 10 alin. (2) se realizează de către personalul împuternicit din cadrul autorităților publice pentru protecția mediului, conform atribuțiilor stabilite prin lege.”
Articolul 12: „În primul an de la înființarea ZNSE, nu se vor aplica prevederile art. 11, iar autoritățile administrației publice locale:
1. nu vor aplica tarife pentru intrarea sau tranzitarea ZNSE;
2. vor avea campanii de informare a publicului și de promovare a ZNSE.”