Guvernul a aprobat, joi, proiectul de lege privind activitatea notarială electronică, prin care vor fi digitalizate mai multe activităţi, printre care consultaţiile, păstrarea documentelor, datarea certă şi legalizarea traducerilor.
Proiectul, care acum merge pentru dezbatere și aprobare în Parlament, a fost iniţiat de Ministerul Justiţiei, Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării şi Autoritatea pentru Digitalizarea României.
Ministrul Justiţiei, Alina Gorghiu, a afirmat, conform unui comunicat, că modificările prevăzute în acest proiect vor aduce o serie de beneficii, printre care acces facil la o listă utilă cu notarii publici care îndeplinesc acte şi proceduri notariale în formă electronică, listă care va fi publicată pe site-ul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, dar şi timp economisit.
„Cetăţenii nu vor mai fi nevoiţi să se deplaseze fizic la un birou notarial în situaţia în care actele şi procedurile notariale de care au nevoie vor putea fi îndeplinite fără prezenţă fizică”, a explicat Gorghiu.
Totodată, printre beneficiile proiectului se află şi sume economisite pentru cei care apelează la serviciile notarilor publici, prin eliminarea costurilor de multiplicare ori legalizare a înscrisurilor, precum şi degrevarea sarcinilor şi înlăturarea muncii manuale a notarilor publici şi a personalului auxiliar din cadrul birourilor notariale, a menţionat ministrul Justiţiei.
Proiectul contribuie şi la eficientizarea şi simplificarea operaţiunilor notariale într-un cadru securizat, facilitarea circulaţiei internaţionale a actelor juridice internaţionale în formă electronică, eliminarea impedimentelor de orice natură, generate de distanţa fizică între cetăţeanul beneficiar al serviciilor notariale şi notarul public, dar şi la impactul pozitiv asupra mediului înconjurător, prin diminuarea consumului de hârtie, a mai menţionat Alina Gorghiu.
Potrivit lui Gorghiu, actul normativ adoptat de Guvern duce la „acoperirea tuturor necesităţilor specifice, în contextul alinierii serviciilor notariale cu noile aşteptări şi nevoi ale societăţii, dat fiind ritmul sporit de evoluţie a tehnologiei”, precum şi la “adaptarea actelor şi procedurilor notariale, în condiţii de siguranţă, la evoluţia tehnologiei şi la rigurozitatea cerinţelor UE” şi la “simplificarea şi securizarea operaţiunilor notariale”.
Ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan Ivan, a arătat și el că „toate actele şi procedurile notariale electronice vor fi integrate într-o singură platformă IT, denumită Top-not, gestionată de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România”.
El a enumerat trei beneficii pentru români, cum ar fi transparentizarea – platforma Top-not permite trasabilitatea tuturor operaţiunilor notariale electronice, securitatea şi confidenţialitatea datelor notariale, prin mecanisme de jurnalizare şi stocare pe termen lung, precum şi simplificarea accesului la duplicate şi copii legalizate.
„Legea aduce beneficii concrete, în special pentru românii din diaspora, care pot accesa servicii notariale electronice fără să vină fizic la un birou notarial din România. Platforma Top-not va funcţiona ca un proiect-pilot pentru interoperabilitatea la nivel naţional. Ea va fi interconectată cu alte sisteme informatice naţionale, facilitând schimbul de date automat şi limbajul digital comun al bazelor de date”, se arată în postarea pe Facebook a ministrului Bogdan Ivan.