Senatorii au adoptat, luni seara, proiectul legii votului prin corespondenţă.
Proiectul a fost adoptat de o manieră categorică, înregistrându-se 117 voturi “pentru” şi numai 10 voturi “Împotrivă”. Votul prin corespondenţă se va aplica la alegerile parlamentare, prezidenţiale şi europarlamentare, iar românii din străinătate pot opta pentru votul prin corespondenţă printr-o cerere scrisă transmisă ambasadei sau printr-un formular online.
Pentru votul prin cerere scrisă, alegatorul trebuie să depună o cerere scrisă, personal sau transmisă prin poştă, la misiunea diplomatică sau oficiul consular din statul de domiciliu sau resedinţă, la care se anexează o copie a paşaportului cu menţionarea statului de domiciliu în cazul cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate, respectiv o copie a actului de identitate şi a documentului care dovedeşte reşedinţa, în cazul cetăţenilor cu reşedinţă în străinătate.
Pentru votul online, alegătorul poate opta pentru completarea formularului electronic pus la dispoziţie online de către Autoritatea Electorală Permanentă, la care anexează o fotografie a paşaportului cu menţionarea statului de domiciliu pentru cetăţenii români cu domiciliul în străinătate, respectiv o copie a actului de identitate şi a documentului care dovedeşte reşedinţa, în cazul cetăţenilor cu reşedinţa în străinătate.
Trebuie precizat că, în cazul votului prin corespondenţă, Biroul electoral pentru votul prin corespondenţă are obligaţia ca în ziua votării, după închiderea urnelor, să desigileze plicurile, să numere voturile şi să consemneze rezultatele votului prin corespondenţă.
De asemenea, AEP şi Ministerul de Externe au în obligaţie aducerea la cunoştinţă, prin orice mijloc de publicitate, programul şi sediul birourilor electorale pentru votul prin corespondenţă.