Noul premier Ludovic Orban a anunțat, joi, reintroducerea taxei de primă înmatriculare pentru mașini, impusă pentru prima dată de un alt prim-ministru PNL, Călin Popescu Tăriceanu, în anul 2008.
Taxa auto – de poluare, timbru de mediu etc. – a fost eliminată de Guvernul Grindeanu (PSD) la 1 februarie 2017, în urma Deciziei Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) din 9 iunie 2016, care a stabilit că acest bir impus românilor imp de 8 ani este ilegală.
Ulterior, fostul ministru al Mediului, Grațiela Gavrilescu (ALDE), a încercat să găsească o formulă legală pentru introducerea unei noi taxe de poluare pentru mașini, însă a eșuat în demersul său
Adio, taxă auto! Guvernul nu a găsit formula care să reziste în instanța de judecată
Acum, Orban invocă poluarea, pentru a reintroduce o taxă marca PNL.
„Cred că ea trebuie să fie concepută ca taxă de poluare şi cuantumul taxei să depindă de cantitatea de noxe eliberate în atmosferă. Formulele care au fost încercate au intrat în contradicţie cu reglementările la nivel european. Se ştie că taxele indirecte trebuie să respecte reglementările europene. Această taxă poate fi gândită şi ca un impozit pe proprietate variabil, dar şi aici există riscul să contravenim principiului că o taxă depinde de valoarea unui bun. Când vom ajunge la o formulă care să fie acceptabilă la nivelul Comisiei Europene o vom anunţa public, dar decât să mai venim iarăşi cu o taxă ca să mai luăm bani de la proprietarii de maşini şi după aia să trebuiască să-i dăm înapoi, mai bine măsurăm de şapte ori şi stabilim ceea ce suntem siguri că va fi acceptat la nivelul instituţiilor europene”, a declarat el, joi, la preluarea mandatului de către noul ministru al Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe.
La rândul său, ministrul Mediului a spus că, din datele pe care le deţine, din bugetul de 2,4 miliarde de lei al Ministerul Mediului 1,8 miliarde s-au cheltuit pentru restituirea acestei taxe.
„PSD a scos această taxă, din păcate nu a venit cu o soluţie astfel încât să îmbunătăţim calitatea aerului”, a argumentat Costel Alexe.