Guvernul Ciolacu a aprobat joi, în ședința săptămânală de joi, doar unele dintre revendicările transportatorilor care protestează în stradă de 9 zile consecutiv. Nu au fost acceptate însă măsuri de scădere a prețurilor RCA.

UPDATE: Iată actele normative adoptate:

  • Ordonanță pentru modificarea și completarea OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor

Guvernul a instituit modalități de realizare a controlului prin cântărire la punctele de trecere a frontierei. „De exemplu, se acceptă, în exercitarea actului de control, rezultatele măsurărilor prin cântărire obținute cu ajutorul mijloacelor de măsurare aparținând autorităților competente din statele membre ale UE cu care România are deschise puncte de trecere a frontierei, în baza acordurilor bilaterale încheiate între părți. Totodată, se acordă unele intervale de depășire a maselor maxime admise total și pe axe și a dimensiunilor până la care nu se aplică sancțiuni contravenționale și nu se impune autorizarea circulației acestor autovehicule”, precizează Executivul.

Totodată, a fost stabilit cadrul legal necesar întreținerii șanțurilor, rigolelor, podețelor, plantațiilor, trotuarelor, căilor pietonale, pistelor pentru bicicliști sau a altor asemenea pentru toate categoriile de drumuri publice, având în vedere faptul că în prezent se prevăd astfel de obligații doar în sarcina autorităților rurale.

De asemenea, a fost reglementată modalitatea de suportare a costurilor legate de lucrările efectuate la rețelele de utilități, respectiv de către beneficiarul lucrărilor și de către operatorii economici care dețin aceste rețele.

  • Ordonanță pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier (OG nr. 3 a fost publicată deja,joi seară, în MO nr. 48)

A fost eliminată diferențierea între transportul rutier național și transportul rutier internațional în privința acordării despăgubirilor conform Convenției CMR.

Actul normativ clarifică și unele aspecte privind efectuarea inspecției tehnice periodice (ITP) a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România, atestarea profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, precum și corelarea unor dispoziții privind încheierea și executarea contractului de transport pentru transporturile naționale. Prin aceste modificări, se exceptează de la obligația de a efectua inspecția tehnică periodică vehiculele lente, cu viteză maximă constructivă de până la 25 km/h.

Totodată, se stabilește efectuarea la 6 luni a ITP a tuturor autovehiculelor care desfășoară activitatea de RENT CAR, deci atât autovehiculelor utilizate pentru transportul în regim de închiriere, cât şi autovehiculelor utilizate pentru serviciul de închiriere.

Ordonanța clarifică și unele dispoziții care reglementează examinarea persoanelor care intenționează obținerea atestării inițiale pentru conducători auto transport persoane sau transport marfă.

  • HG pentru modificarea și completarea anexei nr. 1 la OUG nr. 84/2003 pentru înființarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere prin reorganizarea Regiei Autonome „Administrația Națională a Drumurilor din România”

A fost introdusă posibilitatea reducerii tarifelor Autorizațiilor Speciale de Transport (AST) prin asigurarea competenței Adunării Generale a Acționarilor a CNAIR privind aprobarea tarifelor pentru prestațiile specifice, altele decât tariful de utilizare a rețelei de drumuri. 

  • Eliminarea obligativității deținerii de către conducătorii auto a atestatului pentru transport agabaritic. Potrivit MTI, „solicitarea partenerilor sociali a fost transpusă prin adoptarea actului normativ prin care este modificată OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice”.

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii precizează că „prin promovarea și adoptarea acestor acte normative, și-a respectat angajamentul asumat cu Confederațiile, Federațiile reprezentative din domeniul transportului rutier, dar și cu reprezentanții fermierilor și transportatorilor care protestează”. Totodată, cu privire la măsurile care nu necesită adoptarea prin acte normative, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a inițiat, în vederea reducerii timpilor de așteptare, implementarea separării fluxurilor UE și non-UE în punctele de trecere a frontierei (care permit acest lucru) și este în derulare identificarea soluțiilor tehnice aferente.

De asemenea, în această perioadă, este în derulare procedura de constituire a două grupuri de lucru pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ și pentru îmbunătățirea cadrului normativ în vederea eliminării „pirateriei” în transporturi. Astfel, de luni 22.01.2024, aceste grupuri de lucru vor fi constituite și își vor începe activitatea.

Ciolacu a discutat anterior cu patronatele din transporturi

Premierul Marcel Ciolacu s-a întânit, miercuri, cu reprezentanții asociațiilor  de transportatori și cu ministrul Sorin Grindeanu. 

Au participat la negocieri Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România, Consiliul Naţional al IMM-urilor din România, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România, Federaţia Operatorilor Români de Transport, Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere Internaţionale. 

Însă cei care protestează în stradă se declară independenți și nu îi recunosc pe liderii acestor organizații patronale care au fost chemați de către ministrul Sorin Grindeanu, marți, și au semnat împreună o minută privind soluționarea revendicărilor.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version