Direcţia Generală de Protecţie Internă (DGPI) aduce clarificări în urma informațiilor apărute în spaţiul public potrivit cărora zeci de poliţişti cu funcţii de conducere ar fi rămas fără certificatul care le permitea accesul la informaţii clasificate, iar după retragerea certificatului ORNISS (Oficiul Registrului National al Informaţiilor Secrete de Stat -n.r.) cei cu funcţii de conducere ar fi fost schimbaţi şi puşi la dispoziţie.
Astfel, într-un comunicat transmis marți, DGPI precizează că în 2018 au fost emise, până acum, 34 de avize negative pentru certificate care permit acces la informaţii clasificate, 28 dintre acestea referindu-se la autorizarea accesului la informaţii clasificate secrete de stat.
“Activitatea de revalidare a accesului la informaţii clasificate s-a desfăşurat continuu şi constant la nivelul DGPI şi al unităţilor predecesoare, sens în care oferim, cu titlu de exemplu, situaţia comparativă, pe ultimii cinci ani, a avizelor negative emise pentru personalul MAI: 2013 – 53, 2014 – 22, 2015 – 17, 2016 – 14, 2017 – 2 (în condiţiile în care în prima jumătate a anului 2017 a avut loc procesul de reorganizare şi operaţionalizare a DGPI). În anul în curs, au fost emise, până la această dată, 34 de avize negative, astfel: 28 privind autorizarea accesului la informaţii clasificate secrete de stat, respectiv 6 pentru accesul la informaţii clasificate secrete de serviciu”, transmite Direcţia.
DGPI precizează că structurile MAI au transmis anul acesta aproximativ 6.000 de solicitări de revalidare, ca urmare a expirării termenului de valabilitate a autorizaţiilor de acces la informaţii clasificate.
Dintre acestea, 520 au necesitat clarificări în cadrul unor interviuri de securitate şi, pentru autorizarea accesului la informaţii clasificate secrete de stat, doar 28 s-au finalizat cu aviz negativ.
Potrivit Direcţiei Generale de Protecţie Internă (DGPI), verificările de securitate se realizează cu privire la tot personalul MAI, prin urmare nu vizează doar poliţişti. De exemplu, în cursul anului 2018, au fost emise avize negative pentru 11 cadre ale IGPR (8 pentru secrete de stat şi 3 pentru secrete de serviciu), din totalul de 34 de avize negative.
Potrivit legii, revalidarea avizului privind accesul la informaţii clasificate presupune reverificarea persoanei deţinătoare a unui certificat de securitate/autorizaţie de acces, în vederea menţinerii sau retragerii acesteia.
Revalidarea poate avea loc la solicitarea unităţii în care persoana îşi desfăşoară activitatea sau a ORNISS, în oricare dintre următoarele situaţii:
a) atunci când pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu ale persoanei deţinătoare este necesar accesul la informaţii de nivel superior;
b) la expirarea perioadei de valabilitate a certificatului de securitate/autorizaţiei de acces deţinute anterior;
c) în cazul în care apar modificări în datele de identificare ale persoanei;
d) la apariţia unor riscuri de securitate din punct de vedere al compatibilităţii accesului la informaţii clasificate.
De asemenea, ori de câte ori apar indicii că deţinătorul certificatului de securitate sau al autorizaţiei de acces nu mai îndeplineşte criteriile de compatibilitate privind accesul la informaţiile secrete de stat, verificările de securitate se reiau la solicitarea conducătorului unităţii, adresată ORNISS.