Prima ediție a Nopții cinematografului european are loc în perioada 3 – 7 decembrie în 37 de orașe din întreaga Uniune Europeană – iar în România, în cinematografele Elvire Popesco (București) și Victoria (Cluj-Napoca) -, și se preconizează că va atrage un public de peste 7.200 de persoane.
Lansată ca parte a programului Europa creativă – MEDIA, care a sprijinit sectorul audiovizual european în ultimii 27 de ani, inițiativa „Noaptea cinematografului european” își propune să demonstreze că, pe lângă contribuția la dezvoltarea industriilor culturale și creative europene, Uniunea aduce totodată beneficii societății noastre în ansamblul ei.
Cu cele aproximativ 50 de proiecții gratuite programate în întreaga UE în cele 4 zile, obiectivul acestei inițiative a Comisiei Europene este de a apropia Europa de oameni și, în același timp, de a sărbători împreună cu aceștia bogăția filmelor europene.
Cele două proiecții din România sunt: “On Body and Soul/ Despre trup și suflet” (Ildikó Enyedi, 2017) – Cinema Victoria, Cluj-Napoca, 3 decembrie, ora 19.00; “Cold War/ Războiul Rece” (Pawel Pawilowski, 2018) – Cinema Elvire Popesco, București, 6 decembrie ora 19.00.
Proiecțiile vor fi urmate de o scurtă dezbatere în cadrul căreia iubitorii de film vor avea ocazia să discute filmele cu realizatori și critici de film. Vor fi prezenți și reprezentanți ai Comisiei Europene, pentru a explica mai bine programul MEDIA și importanța acestuia pentru modelarea peisajului audiovizual european.
Începând din 1991, Comisia Europeană a modelat audiovizualul european prin intermediul programului MEDIA, contribuind la competitivitatea sectorului și la diversitatea culturală a Europei. Una dintre cele mai importante acțiuni ale programului este acordarea de sprijin financiar pentru distribuirea filmelor europene în afara țării în care au fost produse. În fiecare an, peste 400 de filme, în medie, sunt puse la dispoziția publicului dintr-o altă țară europeană, cu ajutorul programului MEDIA. În mai 2018, Comisia a propus o creștere a bugetului programului cu aproape 30 % în cadrul următorului buget pe termen lung al UE pentru perioada 2021-2027.
„Noaptea cinematografului european” este o inițiativă nouă, apărută în contextul unei strategii de sensibilizare care se concentrează pe public și vizează îmbunătățirea cunoștințelor legate de programul MEDIA și de subiectele acoperite de acesta, încurajând totodată sensibilizarea și participarea cetățenilor. În plus, aceasta contribuie la promovarea operelor audiovizuale europene la nivel transfrontalier și la sprijinirea diversității culturale. Inițiativa completează, de asemenea, campania EUandME, care utilizează o serie de cinci filme scurte axate pe domeniile „mobilitate”, „sustenabilitate”, „competențe și antreprenoriat”, „digital” și „drepturi”, pentru a evidenția valoarea adăugată europeană.