Teatrul Odeon prezintă sâmbătă, 21 noiembrie, de la ora 19.00, spectacolul lectură online „Amor Mundi”, în cadrul proiectului european „Fabulamundi. Playwriting Europe”.

Amor Mundi”, de Victoria Szpunberg

Traducerea Ionuț Grama

Regia Radu Apostol

Cu: Rodica Mandache, Ruxandra Maniu, Nicoleta Lefter și copilul Andreea Tănase

Spectacolul va fi disponibil pe pagina de facebook a teatrului și pe canalul propriu de youtube până pe 22 noiembrie, ora 00.00.

Teatrul este o artă practică, construită printr-un efort colectiv. Este un loc de întâlnire în care elemente teribil de efemere converg cu ecouri arhaice. Aspectele materiale, fizice și prozaice coexistă alături de cele mai profunde și mai înalte concepte. Teatrul este aici și acum și, totuși, noi vrem să ne eternizăm în el. Este un joc, dar jucându-l devine un lucru serios.

Când scriu piese de teatru încerc să mă asigur că imprevizibilul și inconștientul, umorul și durerea reies. Încerc să mă asigur că nimic nu este inutil. Când crezi că ai înțeles, când ai judecat ceea vezi, atunci apare celălalt, misteriosul, apare chestionarea convenției. Încerc să păstrez un dialog cu tradiția; nu îmi plac piesele care propun o ruptură de trecut. Cu toate acestea, nu sunt o iubitoare a clasificărilor. Caut o frântură de libertate și frenezie. Prefer amorful, imperfectul și viul în detrimentul structurilor perfecte. Prefer critica și inconfortul în locul aplauzelor unanime” – Victoria Szpunberg, Amor Mundi

Protejarea celor mai vulnerabili justifică folosirea violenței? Se întreabă o profesoară care se confruntă cu o dilemă morală la finalul unei lungi cariere.

Aurèlia, o profesoară cu multă experiență, este pe cale să se pensioneze. Cu toate acestea, tocmai când sosește momentul în care putea să nu mai lucreze și să se odihnească, este confruntată cu o situație în clasă: o fată o intimidează pe alta și, pentru a o proteja pe cea mai vulnerabilă, profesoara ajunge să o lovească pe cea care comite „bullying-ul”.

Într-adevăr, ea crede că a făcut un lucru bun, deși este conștientă de faptul că nimic nu justifică un act de violență împotriva copiilor. Am făcut ceea ce trebuie sau nu? De fapt, ajunge să o obsedeze această dilemă până într-acolo încât ajunge să pună la îndoială valorile și principiile care i-au condus viața și practica profesiei sale.

A fost concediată, iar acum, aflată acasă, suferind de o boală degenerativă care o face să își piardă vederea, este înconjurată atât de întuneric fizic, cât și moral. Doar tânără profesoară care o vizitează și nepoata ei sunt cele care o vor conecta la o realitate care îi este din ce în ce mai străină.

Victoria Szpunberg s-a născut în 1973, la Buenos Aires, Argentina. Este dramaturg și profesor de scriere dramatică la Institutul de Teatru și la Școala Superioară de Coregrafie din Barcelona.

În anul 2000 a fost invitată să participe cu prima ei piesă în cadrul Rezidenței Internaționale pentru dramaturgi emergenți la Royal Court Theatre din Londra. De atunci, piesele ei au avut premiere la diferite teatre și festivaluri naționale și internaționale.

Pe lângă cariera sa de autoare, a colaborat cu diferiți coregrafi, a semnat adaptări pentru teatru, a lucrat ca regizor și a scris piese pentru radio și instalații sonore. A participat, de asemenea, la proiecte educaționale și de teatru și este colaborator al școlii de teatru social Patothom.

Printre piesele ei se numără: Entre aquí y allá (Lo que dura un paseo), Vitrina (Teatrul Național din Catalunia, 2003), Paradisul estetic (Sala Beckett – Festival Grec, 2004), The Speaking Machine (producție pe care a și regizat-o la Sala Beckett, 2007 și la Sala PIM în Milano, 2008), El meu avi no va anar a Cuba (Festival Grec – Sala Beckett, 2008), La marca preferida de las hermanas Clausman (Teatrul Tantarantana, 2010), Băieții nu plâng (Teatrul Tantaranta, 2012) și lOnzena Plaga (Teatrul Lliure, 2015). Amor mundi este cea mai recentă piesă a ei și a avut premiera în 2019 la Sala Beckett din Barcelona.

Fabulamundi. Playwriting Europe: Beyond Borders? este un proiect de colaborare între teatre, festivaluri și instituții culturale din 10 țări europene (Italia, Franța, Germania, Spania, România, Austria, Belgia, Marea Britanie, Polonia și Cehia), co-finanțat de Uniunea Europeană prin programul Europa Creativă.

Reţeaua urmăreşte să sprijine şi să promoveze dramaturgia contemporană în Europa, cu scopul de a consolida şi îmbogăţi activităţile şi strategiile profesioniştilor şi ale artiştilor care activează în domeniu, şi a oferi autorilor dramatici posibilităţi de conectare, întâlniri multiculturale şi dezvoltare profesională. 

În cadrul actualei ediții a proiectului, a treia, au fost realizate la Teatrul Odeon, până în prezent, patru spectacole lectură – Lullaby de Erika Galli și Martina Ruggeri (Italia), regia Elena Morar, Tristețe și Melancolie de Bonn Park (Germania), regia Bobi Pricop, You say tomato de Joan Yago (Spania), regia Radu Iacoban, Printre străini de Azar Mortazavi (Austria), regia Bobi Pricop și producțiile Gardenia de Elzbieta Chowaniec (Polonia) și Pentru binele tău de Pier Lorenzo Pisano (Italia), ambele în regia lui Zoltán Balázs (Ungaria).

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version