CFR Marfă va intra în faliment și în lichidare imediat după ce Carpatica Feroviar, a cărei înființare a fost aprobată recent de Guvernul Ciolacu, va obține toate autorizările necesare pentru a deveni operator feroviar, a declarat directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache, marți, la cea de-a XIX-a ediţie a Zilelor Feroviare – Summitul de Investiţii Club Feroviar.
Cel mai probabil, acest lucru se va întâmpla în luna martie 2025, moment când expiră și concordatul preventiv în care se află societatea de ani buni. „De când se va autoriza Carpatica Feroviar, CFR Marfă nu va mai furniza servicii de transport”, a precizat șeful CFR Marfă.
„Carpatica Feroviar nu va fi un concurent pentru CFR Marfă, pentru că va trebui să se autorizeze şi durează cam şase luni. Dacă eşti investitor şi vrei să-ţi cumperi material rulant şi l-ai primit, nu poţi să intri direct cu el dacă compania nu este autorizată la organismul naţional, la un organism notificat, dacă nu ai toată licenţa, dacă n-ai licenţă de transport, toate aceste lucruri durează. Altfel, în momentul în care Carpatica Feroviar se va autoriza, CFR Marfă îşi va declara faliment. CFR Marfă, în momentul în care Carpatica se va operaţionaliza şi se va autoriza, îşi va declara lichidarea, deci nu va mai furniza servicii de transport feroviar. Aşa este angajamentul în faţa Comisiei Europene şi se va închide, practic, ajutorul de stat şi decizia de ajutor de stat emisă în anul 2020. Statul român va avea o companie naţională de transport feroviar de marfă. Astăzi are CFR Marfă; de la capitalizarea şi operaţionalizarea societăţii Carpatica Feroviar România va fi Carpatica Feroviar România”, a transmis directorul general.
CFR Marfă va rămâne cu datoriile la stat, aferente ajutorului de stat acordat la privatizarea eșuată din 2013, pe modelul aplicat la divizarea SNCFR în octombrie 1998. Capratica Feroviar va prelua 200 de locomotive și 6.500 de vagoane de la CFR Marfă, contra-cost, iar banii vor ajunge direct în conturile ANAF, pentru stingerea datoriei. De asemenea, noua societate va prelua și șase secții IRLU, pentru a avea unde-și repara locomotivele.
Cei peste 3.000 de salarția de la CFR Marfă vor fi preluați automat de Carpatica Feroviar, dar „vor avea unde să-și depună CV-urile”, a spus Daniel Apostolache, precizând că noua societate va preluat „atât personal cât va fi nevoie, în funcție de contractele care vor exista”.